Gammal Volvo

Den har blitt brukt som politibil og drosje. Har vunnet europamesterskapet i rally og er romslig nok til å kline i.

- Denne bilen klarer du å mekke på selv, sier Wenche K. Fagerlid.I 1980 fikk hun en lapp på frontruta. Noen hadde sett hennes PV 444 og lurte på om bileieren ville melde seg inn Norsk Volvo PV-klubb. Så gjorde hun, og etter diverse verv i klubben sitter hun i dag som redaktør av entusiastorganet PV-Magazinet.I 1949 produserte Volvo sin bil nummer 100 000. Det var en svart PV 444. Det første eksemplaret Volvo PV ble produsert mer enn tjue år tidligere, het PV 4 og trillet ut i svenske gater i 1927. Dens volumiøse form gjorde at svenskene fikk assosiasjoner til orrfugljegernes hytter i Värmland og kalte den orrfuglhytta.Men det var med PV 444 at salget virkelig tok av. Denne modellen skulle bli Volvos første ordentlig folkebil, og var stor nok til at en hel generasjon medelsvensson kan ha blitt unfanget i baksetet. Den kostet 4 800 svenske kroner og gikk for å være rimelig. Med laminerte vinduer var bilen en verdensnyhet - sikkerhetskarosseriet skal også ha utgjort et betydelig salgsargument.En stor del av det å være PV-klubbmedlem dreier seg om å vise fram bilen sin i fellesskap med andre PV-eiere. I juni var det landsstevne i Fredrikstad hvor 40 biler deltok på bilutstilling og rebusløp i gatene. - Det koster både tid og penger å eie en slik bil, sier Wenche K. Fagerlid. Og medlemmene stiller alltid opp for hverandre hvis bilen skulle skjære seg.- En kar fra Odda var på vei til Oslo hvor han fikk motortrøbbel. Dermed fikk han deler av oss og kunne fullføre ferien sine, forteller hun. Som konkurransebil gjorde PV 444 suksess på rallybaner verden over. Svensken «Volvo-Gunnar» Andersson vant europamesterskapet i rally med denne modellen i 1958 og 1963. På 1950-tallet ble PV 830 innført som det svenske folks drosje. Den var mye større enn PV 444 men hadde samme front. Helt til 1980-tallet brakte disse bilene kunder rundt i flere svenske byer.Men så kom Amazonen! Dermed hadde PV- en fått en konkurrent og mange forventet at modell PV 444 var det siste de skulle se til den. Overraskende presenterte likevel Volvo PV 544 etter Amazonens ankomst og modellen fikk leve videre.Selv lovens lange arm fant denne PV-modellen hensiktsmessig. Sammen med Duett - en stasjonsvognpreget PV-variant - ble bilen brukt av politiet som radarvogn og til hundepatruljen. [email protected]

I 1944 lansert Volvo sin PV 444. Foto: Volvos hjemmesider
Den svenske kongefamilien på den årlige veteranbilkonkurransen på Öland. Her i en Volvo PV 60.
PV 36 Carioca. Volvos første strømlinjeformede modell. Bilen ble lansert i 1935.