Gir verden bank

Adbusters irriterer både reklamefirma og kommunen.

• Hva mener du? Bli med i webloggen.

«HÆRVERK.
- Simpelt hærverk, sier Jan Tore Endresen. Han er direktør i Clear Channel og hans plakatstativer er et yndet mål for aksjonene til Adbusters, som med saks, lim og papir endrer reklameplakatenes budskap med snedige påfunn. Ikeas plakat med den digre logoen har for eksempel blitt forvandlet til «Ikke» og Nike har blitt til «Puke.» I trehusbegyggelsen på Bakklandet i Trondheim har de boikottet 7-11. 

Nå forsøker selskapet å etablere seg i Bergen. Det var ikke så lett som først tenkt. Politikere og innbyggere krangler, motstanden er stor. I Clear Channel er de ikke i tvil om hva de vil gjøre når de opplever at plakatene deres får forandret budskapet over natta.

- Vi vil rettsforfølge de personene som gjør dette. Vi ender i fullstendig anarki hvis alle bare går i mot avgjørelser som er tatt i et demokrati, sier Clear Channels direktør til Dagbladet.no. Han lever av reklame.

Selv sier de at de jobber for ytringsfrihet gjennom aksjoner og stunt-kunst.

- Ytringsfrihet, demokrati og deltakelse er viktige kampsaker sier Helge Hiram Jensen i Adbusters. Og fortsetter:

- Dette er bevisst- og aktivistgjøring.

Både FpU og Unge Høyre er uenige. De mener Adbusters driver opplæring i hærverk med støtte av staten. «Dette er en håndbok i hærverk», sa FpUs leder Trond Birkedal til NRK i april i år.

UNGENE VILLE HA MAC\'ERN Adbusters har vært på turné med Riksutstillingene og undervist ungdomsskoleelever i Oppland i sivil ulydighet. Sånt blir det bråk av. Det var på denne turneen organisasjonen delte ut sin håndbok i aksjoner, «Jam».

- Vi arrangerte verksted med ungdommene, hvor vi viste dem hvordan de kan sette i gang aksjoner og bli aktive, sier Jensen, redaktør for aksjonisthåndboka.

Men da ungdommene var ferdig utlærte, satte de i gang en aksjon for å få McDonald\'s til bygda. Det er ikke akkurat Adbusters favorittbedrift, og det var vel ikke dette utfallet de helst så for seg. Jensen er likevel fornøyd med de unge aksjonistene.

- Det viser at de kan tenke selv. Og at Adbusters ikke har misjonert. For hos oss står nok ikke McDonald\'s øverst på ønskelista.

Turnéen skal gi elevene innblikk i «kulturjamming», som handler om å være kreativ i det offentlige rom ved å smette inn eget budskap eller egne kreasjoner på en overraskende måte, på vanskelig tilgjengelige steder, i media eller på gata.

REKLAMEVRENGERE. Adbusters mener at gater er offentlige rom og at de offentlige rommene skal være tilgjengelige for alle, ikke være private inntektskilder gjennom store reklameplakater.

Siden normale folk som bruker gatene stort sett ikke har verken råd eller mulighet til å ta til motmæle mot Burger Kings påstander om sunne burgere eller å mene noe om at fremtida tar Visa eller ikke, er gatas borgere i sin fulle rett til på sin egen måte å gi klare meldinger tilbake til de store bedriftene, ifølge Adbusters.

Og derfor maler Adbusters på reklameplakater, de vrenger dem rundt, klistrer over dem og forandrer det opprinnelige budskapet. Til det bedre, mener noen. «Hærverk», sier andre.

Byråd for byutvikling Grete Horntvedt (H) er blant de sistnevnte.

- Jeg ser på Adbusters ødeleggelse av reklameinstallasjonene utelukkende som  vandalisme og hærverk. Dette er ikke kreativt, men brutalt og utøvelse av vold mot andres eiendom. Respekt for eiendomsretten må overholdes.


Så hvorfor gå løs på reklameplakater?

- Det er ikke reklame i seg selv som er problemet, men mangelen på ytringsmuligheter for normale folk. Oslo kommune opererer med plakatforbud og bøter, men de tillater reklameplakater, forteller Adbuster-Jensen.

- Hvis du ser deg rundt i byen, er det ikke konsertplakater, loppemarkeder og savnede katter du ser mest av. Det er de store monopolkapitalistene som får uttale seg i byrommet, ikke privatpersoner.

- Jeg er enig at privatpersoner har fått færre muligheter til å henge opp plakater. Men dette har alltid vært forbudt i Oslo, det er bare sånn at folk først nå merker det, fordi vi i Clear Channel har et mye bedre vedlikeholdsapparat enn kommunen. Vi fjerner oppslagene når de dukker opp, sier Endresen.

GERILJA-GARTNERI. Adbusterne driver ikke bare med å vrenge plakater og organisere aksjoner. I Adbuster-håndboka som ungdomsskoleelevene i Oppland fikk utdelt, kan du også finne oppskriften på gerilja-gartneri, hvor det gjelder i full fart å gjøre om en trist asfaltflekk til en hyggelig, grønn plett midt i byen, eller hvordan du kan arrangere sykkelaksjoner, hvor flere syklister avtaler å møtes på et bestemt sted for så å fylle opp gatene med sykler i stedet for biler.

Mye av det Abusters-nettverket holder på med, kan defineres som kunst, stunt-kunst. Derfor har Adbusters fått statlig støtte av blant annet Norsk Kulturråd til å spre sitt glade budskap. I år har de fått 150 000 kroner fra etaten.

Hvor farlige kan Adbusters være når dere drar rundt til ungdomsskoler med statlig støtte?

- Vi tilhører en subkultur, og det er viktig for oss. Men det skader oss ikke å flørte litt med finkulturen, sier Jensen.

Bevegelsen Reclaim the Streets, «ta gata tilbake», er nært beslektet med Adbusters. Bevegelsen er enda mindre organisert enn Adbusters, og kan bestå av alt fra en håndfull mennesker og en sofa til tusenvis av dansende midt i gata. Poenget er å vise politikere og bilister hvem byen egentlig tilhører.

Men er det noen vits i å ta tilbake gata i et land som Norge, som stort sett består av utmark og som i tillegg gjennom allemannsretten har en lovregulert tilgang på all denne naturen?

- Norge er nok i en særstilling i verden, sier reklamevrenger Hiram.

- Adbusters aktivisme her er mer et nisjetilbud enn det er i for eksempel USA. Men det er likevel absolutt på sin plass å aksjonere og skrive for å gjøre folk bevisste. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail: nanna.baldersheim@dagbladet.no

MOT VERDENSBANKEN: Under Verdensbank-konferansen i Oslo i 2002 markerte Adbusters sin motstand gjennom flere visuelle aksjoner.
IKKE BARE I NORGE: Adbusters er en løs organisasjon som finnes mange steder i verden. Dette fra den internasjonale organisasjonen.
VRENGT: «Freia Melkesjokolade. Et lite stykke Norge» er blitt til «Fear Merkesjokolade. Et lite stykke Marlboro Country».
NIKE: Byttet ut med PUKE.
TILDEKKET REKLAME: Dette femten kvadratmeter store banneret ble i 2001 hengt opp på «verdens kjøpefrie dag». Det var Coca-Cola-reklamen i Spikersuppa i Oslo som ble dekket til. Til tross for manglende tillatelse hang banneret over skiltet hele dagen.
VISA-KAMPANJEN: VISA er blitt til LOVE.
FOR YTRINGSFRIHET: Adbusters vil vise at Verdensbanken er udemokratisk og mektig.
ANTI-REKLAME: Her får det multinasjonale selskapet Nestlé gjennomgå.