Illustrasjon: Lisa Aisato
Illustrasjon: Lisa AisatoVis mer

Glorieeffekten kan være en av grunnene til at kjendisfaktoren er så høy på motivasjonsforedragene

Pass på så du ikke blendes.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Jakten på fortreffelighet. Da Tom Peters og Robert Waterman ga ut ledelsesboka «In Search of Excellence», valgte de en tittel som passer perfekt til et usikkert marked og vår lengsel etter å forstå hva som skal til for å nå våre mål.

Men til tross for bokas enorme popularitet, viste den reelle nytteverdien å være lik null.

Det er fordi det å undersøke bedrifter som allerede har suksess, for så å lete etter suksessformelen, gjør at vi ikke vet hva som er tilfeldigheter. Da blir tolkningen av data forurenset av det professor Phil Rosenzweig kaller «glorieeffekten».

Begrepet glorieeffekt ble først brukt av psykologen Edward Thorndike da han beskrev resultater fra en studie i militæret. Han fant ut at offiserer vurderte sine menn enten som gode eller dårlige, og at det ikke var noen gråsoner når egenskapene deres ble beskrevet.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn