Graves opp etter 50 år under jorda

Bilen ble gravd ned i 1957. Slik ser den ut nå.

EN 50 ÅR GAMMEL KONKURRANSE er i ferd med å avsluttes denne uka.

15. juni 1957 gravde de ned en bil i Tulsa i den amerikanske delstaten Oklahoma.

Det var en splitter ny Plymouth Belvedere Sport som var besluttet jordfestet.

Den hvite bilen med gullstriper ble begravd i plenen foran rettsbygningen i byen. Det skjedde i forbindelse med Oklahomas 50-årsjubileum. Bilen skulle ligge under jorda til 100-årsjubileet. Det er denne uka.

DERMED ER BILEN I FERD MED å bli oppgravd.

200 pressefolk er akkreditert til hendelsen. Turister og entusiaster har inntatt byen. Alle vil vite hvordan bilen har klart seg i jorda. Og hvem som vinner konkurransen.

Bilen og innholdet i den går nemlig til den som i 1957 gjettet riktigst om hva folketallet i Tulsa ville bli i 2007.

Bidragene til konkurransen ble kopiert over på mikrofilm og lagt i bilen før den ble gravd ned. Om den som gjettet nærmest ikke lenger er i live, går premien til etterkommerne.

Graves opp etter 50 år under jorda

OM DET ER NOE SÆRLIG TIL PREMIE, det får vi se på fredag, da bilen skal vises fram i sin helhet.

Planen er å løfte ut bilen fra beholderen den har ligget i med heisekran klokka 12. Klokka sju skal vakumdekket fjernes. Ivrige tilskuere har allerede sikret seg plass så de kan følge med på hendelsen.

I går fikk optimistene et første tilbakeslag. Toppen på betongkassen bilen ligger i ble fjernet, og arrangøren oppdaget at bilen står i flere centimeter med brunt vann som må pumpes ut. Spørsmålet er om bilen kan heises ut hel eller om den er gått i oppløsning under dekket den ligger i.

Ifølge New York Times har disse bilene hatt en lei tendens til å ruste, og det bare etter et par år med vanlig bruk. Nå som vi vet at det er kommet fuktighet ned i konteineren er det fare for at bilen kan være fullstendig rustet opp.

Bilen var dekket av konserveringsmiddel, pakket i plast og plassert på en stålkonstruksjon da den ble heist ned i betonghullet i 1957. Kassen ble sagt å kunne stå imot en kjernefysisk eksplosjon.

 Arrangøren forsøker å holde motet oppe, til tross for tilløp til gråt på åstedet i går.

- Det kommer til å være litt rust her og der. Kanskje det ikke er så ille som v i tror, sa prosjektleder Art Couch ifølge Daily American.

De som skal stå ansvarlig for å løfte opp bilen har allerede øvet seg på en testmodell. Heisekranforsøket gikk smertefritt.

EN REISE TILBAKE I TID får innbyggerne samtidig, når betongkassen bilen ble plassert i åpnes. Det er ikke bare bilens tilstand, rust og kjøreevne som interesserer.

I bilen ble det også plassert andre småting fra 1957. En dameveske, blant annet, med fullt innhold. Derfor er det også et glass beroligende piller fra 1957 i bilen, sigaretter, en ubetalt parkeringsbot ligger i hanskerommet, regnkappe, kammer, tyggis, tørkepapir, samt noen hårnåler.

I tilfelle oljen var oppbrukt i 2007 var det også lagt ved kanner med 40 liter bensin og fem liter olje. Og dessuten, for nostalgiens skyld:

  • En kasse Schlitz øl.
  • Bibelen.
  • En uttalelse fra kirkerådet i Tulsa med en bønn om 50 gode år. En nylig avsluttet komplett historie over kirker i Tulsa og en oversikt over kirkene som fantes i 1957.
  • Uttalelser fra skolerådet. Historiske opplysninger om utdanning i Tulsa de siste 50 årene. Utgaver av magasinet "Skoleliv" som ble utgitt hver måned på videregående skoler i byen.
  • Uttalelser fra ordføreren og handelskammerets ansatte.
  • Flagg som hadde blitt flydd landet over.
  • Luftfoto av området.
  • Uttalelser fra fagorganisasjoner.
  • Uttalelser fra alle de tidligere ordførerne i byen.
  • Et kart over flyplassen.

VINNEREN FÅR OGSÅ AVKASTNINGEN av et fond som ble satt ned i forbindelse med bilbegravelsen. I 1957 var innskuddet 100 dollar. Det har i dag vokst til 700 dollar

Ifølge New York Times er bruktsalgsprisen for en Belvedere 57-modell i plettfri stand rundt 22 000 dollar i dag, altså 130 000 kroner.

Bilen ble visstnok valgt  fordi den var et avansert produkt fra amerikansk industri som man trodde ville være populær også 50 år fram i tid.

CHRYSLERS Plymouth-serie produseres ikke lenger. De opplevde en rask, kortvarig suksess med bilen på slutten av 50-tallet, før det gikk galt.

Bilnedgravingen vært et PR-stunt som antakelig økte populariteten til den da hypermoderne bilen. Bilen som ble gravd ned ble betalt av Chrysler og fem lokale bilforhandlere i Tulsa. Et PR-byrå sto bak ideen, som skulle gi Tulsa mer oppmerksomhet og promotere Plymouth-bilene.

I Tulsa var man ifølge lokalavisa Tulsa World misfornøyd med å ikke få nok oppmerksomhet. Nedgravingen var et forsøk på å få mer blest om byen som følte at Oklahoma City stakk av med all festivitasen i forbindelse med delstatsjubileet.

Det var vellykket både for Tulsa og bilmerket. Life magazine trykket seks sider om hendelsen. Og selvsagt sto Plymouthen sentralt på bildene.

Belvedere-modellen, som var kjent for halefinnene sine, ble laget under sjefsdesigner Virgil Exners ledelse. Den ble omtalt som svært forut for sin tid. Chryslers 57-modeller ble kjent som futuristiske og gjorde andre bilprodusenter stresset. General Motors hadde lenge vært ledende på bildesign. De måtte snu seg rundt, droppe 58-modellene sine og komme opp med noe helt nytt for 1959.

I reklamekampanjen for Plymouthen ble setningen «Når du kjører en Plymouth, plutselig er det 1960!» brukt. Tre år forut for sin tid, ble det sagt bilen var. Den klatret opp på tredjeplassen på USAs bilsalgtopp, bare slått av Ford og Chevrolet, foran Buick.

Chrysler bygget 760 000 biler i serien Plymouth i 1957, nær 70 000 av typen Belvedere.

På 60-tallet mistet bilmerket raskt markedsandeler, og bildesign som dette holdt jo slett ikke til 2007, som optimistene trodde. I 1999 ble Chrysler tatt over av DaimlerBenz og Plymouth-divisjonen ble lagt ned.

Selv om designen var spektakulær, forteller bilkjennere til Tulsa World at Plymouthen faktisk var den dårligste bilen Chrysler satte i produksjon. Lakken bleknet og falt av i biter, interiøret falmet i sola og bilen var lekk.

TIDLIG I UKA BEGYNTE FOLK å samle seg rundt åstedet for oppgravningen, ifølge Tulsa World

Den som tippet riktig folketall for 2007 i 1957 må ha vært en fremtidsoptimist. Folkeøkningen i Tulsa har vært på over 100 000 personer de siste 50 årene. Det bor 382 457 i byen nå. I 1960 var folketallet 261 685.


Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

HEIST NED I BETONGKASSE:</B> Bilen ble vakumpakket og forseglet, og håpet er at den har holdt seg i god stand under jorda. Men det spørs. Disse bilene ruster raskt.
TÅRER ETTER DEN FØRSTE TITTEN:</B> Sharon King Davis i arrangørkomiteen for oppgravningen gråt da betongkassen med bilen ble åpnet i går. Det var en skuffelse at bilen sto i vann.
EN KASSE ØL:</B> Hårnåler, sigaretter og en parkeringsbot fra 1957 var blant tingene som ble lagt i bilen før den ble gravd ned.
FREMTIDSOPTIMISME:</B> "Plutselig er det 2007" sto det på pallen bilen sto på i 1957. Det var en variant av slagordet bilene ble markedsført med, "Plutselig er det 1960". Det skulle signalisere hvor forut for sin tid Plymouthene var.
HER ER DEN!</B> I går ble taket på betongkassen bilen har stått i i 50 år fjernet. Bilen står i mange centimeter mørkt, gjørmete vann.
1957:</B> Tulsa feirer delstatens 50-årsjubileum og bilprodusenten Chrysler så sitt snitt til å kjøre et PR-stunt. Byen gravde ned en Plymouth Belvedere med innhold. 15. juni 2007, på delstatens 100-årsfest, graves bilen helt opp igjen.
SAMLER SEG:</B> Folk venter på at Belvedere-bilen skal løftes opp og avdekkes utenfor rettsbygningen i Tulsa.
<B>TALER OG GAVER:</B> Høytidelig før begravelsen. Ordføreren la med sitt notat i bilen for at det skal gjenfinnes i 2007.
SKAL HEISES OPP FREDAG:</B> Om bilen holder skal heisekran tas i bruk for å vise den fram til publikum. Her er arbeidere i ferd med å avdekke den 50 år gamle bilen, som muligens er et bilvrak i dag.