Gross & gru

Anne Grosvold (56) er glad hun har med seg komiker Robert Stoltenberg når hun skal vinne tv-krigen.

Jan Guillou? Det hadde vært noe.

Anne Grosvold ser nysgjerrig på medarbeiderne sine.

– Da må vi få ut den historien fra Gardermoen, der han hevder han ble tatt på tissen, sier researcher Thomas Holst-Hansen.

– Jo, men hensikten bør jo være en mannedebatt, ikke sant? Spør Grosvold.

– Nå kommer jo filmen basert på bøkene hans også, fortsetter Holst-Hansen.

– Da er han jo kanskje aktuell seinere også da, sier Grosvold.

Den garvede programlederen sukker:

– Av alle de ideene jeg har hatt i dag, var det bare en de andre syntes var god.

Så bryter hun ut i sin velkjente høye latter.

Magasinet er flue på veggen når NRK-veteranen forbereder seg på å hoppe etter Fredrik Skavlan som talkshowvert i «Først & sist». For øyeblikket drodler Grosvold og gjengen navn. Hvem vil de ha som gjester. Og hva Anne skal spørre dem om. På tapetet står også valg av musikk.

– Jeg hadde aldri trodd at det var så mange detaljer å passe på. Jeg har vært med på dette før, men her er det så mye mer som skal på plass.

Grosvold konstaterer at det er begrenset hvor mye redaksjonen hennes kan revolusjonere et talkshow.

– Men vi ønsker å sette vårt preg på det. Vi har begynt med blanke ark. Et nytt navn med ny design er én ting. Nye medarbeidere et annet. Også studio skal se annerledes ut.

Programlederen som på folkemunne allerede er døpt fredagsdronninga, snakker helst i «vi»-form. For talkshowet «Grosvold», med sendestart på NRK1 14. september, er – ifølge Grosvold – ikke noe one-woman-show.

– Jeg ønsket meg en liten redaksjon. Da er det lettere å jobbe sammen. Og så blir ikke fallhøyden så stor om intervjuene ikke går så bra som jeg håpet, sier Grosvold, og ler høyt igjen.

Ei uke før talkshowet går på lufta har redaksjonen fått to ekstra medarbeidere, Anne Karin Pessl og Thomas Holst-Hansen.

Prosjektleder er Marianne Torp. I flere uker har hun og Grosvold jobbet med å legge et skjelett for hvordan programmet skal bli. De to damene samarbeidet i «Sommeråpent», og da Grosvold ymtet frampå at hun ville ha med seg Torp på det nye talkshowprosjektet, var alle hjertens enige: Også underholdningsledelsen i NRK hadde nemlig hatt Torp i tankene.

Anne Grosvold har hoppet både langt og høyt før. Direktesendinger på TV er ikke noe nytt for 56-åringen, og utallige er de personer hun har intervjuet i løpet av sin lange karriere i NRK. Men forventningene er høye, «Først & sist» har vært selve flaggskipet i Gullrekka til NRK.

– Det er selvfølgelig begrenset hvor mange interessante og morsomme gjester det er mulig å få tak i. NRK har laget flere hundre slike programmer. Da må det bli litt gjenbruk, sier Grosvold.

Ambisjonen er å få med også nye og spennende personer. Ikke minst kvinner. Gjestelista skal være klar allerede torsdag kveld, for å senke stressnivået. De riktige gjestene er alfa og omega for et talkshow. Også dynamikken i programmet er viktig.

– Også er målet å ha så gjennomarbeidete spørsmål som mulig. Men det skal absolutt være rom for improvisasjon, sier Torp.

Grosvold vil ikke bare å koseprate med gjestene.

– De må belage seg på kritiske intervjuer. Der følger jeg en tradisjon fra Fredrik Skavlan. Og vi skal fortsatt være aktuelle. Likevel blir ikke dette noen fredagsutgave av «Redaksjon En». Det skal være fredagsstemning, bebuder Grosvold.

Det nikkes rundt bordet. I denne fasen av forberedelsene er ikke redaksjonen nevneverdig opptatt av seertall og konkurransen med TV 2.

– Helt ærlig altså. Det har vi ikke snakket noe om. Vi har bare konsentrert oss om å lage et best mulig program.

Grosvold vrir seg litt i stolen.

– Jeg får bare ta dette med seertall når det kommer. Nå er jeg bare opptatt av å komme i gang, sier Grosvold og skuer utover det åpne kontorlandskapet der både researchere, billedprodusent og produksjonsleder jobber side om side.

– Denne høsten blir det oss – og de gjestene du har lyst til å møte!

Anne Grosvold sitter og ser – litt undrende – på en prøve på traileren for programmet på PC-en til Marianne Torp.

– Er det ikke veldig lang begynnelse på den musikken, spør Grosvold.

– Du får ny musikk! Det skal Martin hjelpe til med, beroliger Torp. Før hun ser på klokka og beordrer Grosvold til kostymelageret.

– Er ikke de lekre? Spør kostymedesigner Lisy de Rohan Birkeland en og viser fram en lilla og en limegrønn topp for hovedpersonen.

Anne nikker. Den lilla passer godt til den mørkeblå drakta hun allerede har plukket ut

– Jeg lurer litt på denne til første program, sier Grosvold og tar fram en svart og hvit Armani-jakke. – Jeg vil ha noe som ikke skriker for mye.

– Personligheten til Anne tilsier noe klassisk. Det må ikke være for særpreget, fortsetter Lisy de Rohan Birkeland, før hun fokuserer på føttene.

– Ikke stiletthæler, befaler Anne.

Lisy de Rohan Birkeland lover å ta en ny butikkrunde før antrekket blir bestemt.

Vi går inn i studio. Der har formgivere og teknisk stab holdt på lenge. Designen skal matche programlederen.

Grosvold prøver programlederstolen. Er den for streng? For hard? Gir Grosvold et imøtekommende inntrykk når hun sitter i den? Er armlenene riktige?

Fredagsshowet er et stort format å fylle, på flere måter. Flere har spurt om ikke Grosvold er for gammel til å nå unge seere. Sånt provoserer 56-åringen.

– Ingen har gjort et stort nummer av at Knut Olsen ledet valgsendinger eller at Christian Borch og Einar Lunde er ankere i «Dagsrevyen». Jeg synes det er en utrolig gammeldags holdning å tro at kvinnehjerner dør fortere enn mannshjerner. Det viktig er at en programleder kan lage spennende intervjuer.

Grosvold slipper ikke temaet:

– Jeg er 56 år. Det er helt naturlig at jeg fortsatt er yrkesaktiv. Men det forundrer meg at det er så få damer over 50 som er programledere. Karen Marie Ellefsen og meg? Jeg kan ikke komme på noen flere. Nei, sier hun og lar fakta synke innover seg.

– Det er faktisk en fordel å ha holdt på lenge. Jeg har opparbeidet meg et nettverk og det kan være lettere for meg å få folk til å stille opp på TV enn for dem som har mindre erfaring.

Lang erfaring har etter hvert også Robert Stoltenberg, som komiker. Han skal være talkshowets faste humorinnslag. Hva innslaget blir bestemmer redaksjonen fra uke til uke.

– Vi møttes i gangen i NRK og så ble det bare slik, forklarer Stoltenberg om hvordan han ble koplet på programmet.

Han tar på seg en lys dressjakke. – Jeg skal ikke være Robert, det blir for kjedelig.

Publikum, for anledningen rasket sammen for å teste det nye programkonseptet, skal få «Borettslaget»-formannen i rollen som ordfører. Er responsen god, blir filmsnutten kanskje sendt.

– Skal jeg se rett i kamera eller på skrå, spør Grosvold.

Det er to minutter til sending, gjestene venter i et tilstøtende rom. Nå er det bare tida og veien.

– Kjør kamera, roper innspillingsleder.

Så er fredagsvertinnen i gang. Gjest etter gjest entrer studio. Replikkene sitter løst. Publikum ler.

Generalprøven går over all forventning.

Så lang erfaring har Grosvold at hun – i motsetning til Skavlan – kaster blokka før hun går i studio.

– Det er så vanskelig å høre hva folk sier når du har med deg manus. Intervjuene blir jo sjelden slik du har forberedt.

Om veteranen gruer seg?

– Ja. Vi vet jo ikke hva vi går til.

baf@dagbladet.no

Prateklar: –Min styrke er erfaring. Og så har jeg en slags evne til å være til stede i det som skjer der og da. Jeg er kanskje ikke så verst til å konsentrere meg om den samtalen jeg er i, sier Anne Grosvold om sin nye jobb som talkshowvertinne.
<B>STOLT:</B> Anne Grosvold liker at Robert Stoltenberg skal gestalte ulike figurer i "Grosvold".
<B>Ikke kjerring:</B> Anne Grosvold liker klassiske klær. Det passer også godt til konseptet, mener kostymedesigner Lisy de Rohan Birkeland.