Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Grovbrød, tynn te og kokain mot tannverk

Helseråd fra 1800-tallet hentes fram igjen.

- JEG HAR FENOMENALT god helse, fordi jeg tar vare på kroppen min og lever etter strenge regler. Jeg er alltid munter til sinns, og har energi tilsvarende to eller tre vanlige mennesker.

Det skriver den engelske legen Thomas Allinson i et av sine medisinske essay som ble publisert blant annet i The Times på 1890-tallet.

Allinsons tekster er nå samlet og gitt ut på nytt, i et hefte publisert av brødfabrikken som Allinson selv startet - og som fremdeles bærer hans navn.

I leserinnleggene og essayene deler legen sine råd og regler for en sunn livsstil.

ALLINSON SKRIVER AT HAN ikke rører verken alkohol, tobakk eller kjøtt fra fisk, fugl og landdyr.

«La meg fø folket med brunt brød, korn, grønnsaker og masse frukt, og jeg vil rense folket», hevder han.

Vi har bedt en ernæringsfysiolog kommentere legens over hundre år gamle anbefalinger. Forbausende mange av dem går igjen i kostholdsekspertenes råd den dag i dag.

Mens noen av ideene hans nok er best egnet til hoderystende humring i lys av dagens vitenskap.

image: Grovbrød, tynn te og kokain mot tannverk

Her er et utvalg av Dr. Thomas Allinsons råd for bedre helse:


OM BRØD

«Jeg råder alle til å spise brunt brød. Med dette mener jeg brød som er laget av hele kornet; finmalt og gjort til brød uten å utelate noen del av kornet eller tilsette kjemikalier. De som spiser hvitt, fint brød lider ofte av en indre sult, noe de avhjelper for en stund ved hjelp av øl, vin eller brennevin. Hvis disse menneskene spiste brunt brød, ville vi være en mer avholdende nasjon.»

«Etter en stund vil du lære deg å like smaken av mørkt brød. Intet hus er komplett uten brunt brød ved hvert eneste måltid; dette er ingen luksus, men en nødvendighet for enhver familie.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Her er han forut for sin tid. Næringsstoffene sitter jo nettopp i de delene av kornet som fjernes når man lager hvitt mel. Spiser man brød basert på hele kornet, får man i seg en rekke viktige næringsstoffer, mye fiber, og metthetsfølelsen samsvarer godt med energimengden man inntar, sier klinisk ernæringsfysiolog Vibeke Landaas til Dagbladet.no


Å PUSTE:

«Å puste gjennom munnen er en feiltakelse, og bør aldri praktiseres med mindre nesen er helt tett. De som puster gjennom nesen, lider sjeldnere av kopper, skarlagensfeber, meslinger og difteri enn de som holder munnen åpen og inviterer bakterier inn. For å lære å sove med munnen lukket: Bruk et stykke frimerke-papir, fest det over munnen og behold det på mens du sover til du lærer deg å puste gjennom nesen.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Dette har jeg aldri hørt om.


MOSJON:

«La oss se litt på den daglige rutinen til mange byboere. De står opp om morgenen, svelger et raskt måltid og drar til jobb med buss, trikk eller tog. Så arbeider de hele dagen, spiser en rolig middag, leser avisen og drar tilbake til jobb for å arbeide til klokken 4, 5 eller 6. Deretter reiser de hjem, spiser et kveldsmåltid og forlater ikke huset igjen den dagen. I stedet leser de en roman eller kveldsavisen, studerer eller øver på fiolin, piano etc. De går til sengs klokken 11 eller 12, og tror de har gjort noe klokt.»

«Dette gjør at jeg ikke er det minste overrasket over at så mange unge har bleke ansikter og lider av kviser, akne, forstoppelse, hoste, forkjølelse, dårlig sirkulasjon og forspisning.»

«Jeg råder alle til å spasere til og fra arbeidet daglig, hvis dette ikke er mulig må man mosjonere om morgenen eller etter jobb. Også i helgene må man ha mosjon og frisk luft. Lørdag ettermiddag kan sykkelen eller trehjulingen trilles ut, eller kraftige sko kan tas frem for en god spasermarsj. Det samme gjelder på søndag, for når man er på kontoret hele uka, har man ikke råd til å tilbringe søndagen i dårlig belyste og uventilerte kirker eller saler.»

«Mine unge, kvinnelige lesere kan ikke gjøre noe bedre enn å melde seg inn i en tennisklubb og øve hver dag, eller be sin bror eller en bekjents bror om å ta dem med på en tur på tandemsykkel.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Ja, daglig mosjon er jo nå en del av den offisielle helserådvigningen. Problemet med manglende daglig aktivitet er betydelig større nå enn det det var da Allison skrev dette, så også her må vi vel si han var forut for sin tid. Mosjon er viktig både for å forebygge overvekt, øke bentetthet og bedre fordøyelsen. I tillegg vil det å være ute i sollys i sommerhalvåret gjøre at vi danner vitamin D i huden, slik at vi ikke utvikler mangelsykdommer.


SØVNLØSHET:

«Unngå te og kaffe om kvelden, og bruk ingen form for rusmiddel eller tobakk. Gjør kroppen sliten med daglig mosjon, og unngå å spise de siste tre timene før sengetid. Å gni kroppen med et vått håndkle er også en god måte å bli søvnig på.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Inngnidning med våte håndklær? Hva skal dette medføre? Foruten det er jo alt dette svært gode råd for å motvirke søvnproblemer, spesielt punktene om koffein og daglig mosjon.


TARMGASS:

«For å hindre tarmgass, unngå erter, bønner, linser, kål, løk og reddik - eller møt konsekvensene.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Det er ingen grunn til å unngå disse matvarene. Litt tarmgass er sjelden skadelig, og dette er sunne matvarer som bidrar til å øke fiberinntaket.


TOMATEN:

«Tomater er best i sin naturlige form, og bør spises med brød på samme måte som et eple. Den daglige dosen bør ikke overstige et pund (litt under et halvt kilo, journ.anm).»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Eh???


DØVHET:

«Hos voksne er dårlige vaner den vanligste årsaken til døvhet. Uvaner som tobakksrøyking, drikking, overspising, for lite mosjon, uren luft og for lite bading slik at hudporene holdes åpne. Alle disse vanene skaper en kropp i ubalanse, og døvhet kan bli resultatet.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Nei, dette er ikke dokumenterte påstander. Døvhet har helt andre årsaker.


TANNVERK:

«I hulrommet i den verkende tanna bør man plassere en mikstur som vil lindre smerten midlertidig. Først renser og tørker man tanna, deretter settes en liten bomullsdott inn med kreosot, kløverolje, chlorodyne eller en løsning med fire prosent kokain. Legg bomullen på tanna, plasser en tørr bomullsdott over dette og la det ligge i tanna. Lev på lett føde et par dager, og oppsøk så en god tannlege. Få behandling for den forfalne tanna, og unngå framtidig ulykke.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Heldigvis har vi bedre metoder for å både forebygge og behandle tannverk i dag, for ikke å snakke om fluortannkrem som i stor grad har redusert kariesproblemet.


RØYKING:

«Nikotin er en fæl gift. En dråpe av stoffet tar livet av en kanin i løpet av tre og et halvt minutt, og giften har tatt livet av mennesker i løpet av fire-fem minutter. En enkelt sigar inneholder nok gift til å ta livet av to menn.»

«Den beste måten å stoppe denne skadelige uvanen på, er å slutte på dagen. En vil oppleve et sug og en følelse av å ha mistet noe i fire-fem dager. Men så vil det naturlige menneske tre fram, og helse og velvære vil gradvis bli tilbakeført.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Allison var tidlig ute med å forutse skadevirkningene av røyking. I dag er det velkjent at røyking øker risikoen for en lang rekke sykdommer. Dette var ikke allment kjent kunnskap før på midten av 1900-tallet.


SALT:

«Det eneste inntak et menneske bør ha av salt, er det som finnes naturlig og organisk i maten man spiser. Med andre ord: Frukt, grønnsaker og kornprodukter inneholder det saltet kroppen trenger, og bruker vi salt i tillegg til dette, gjør vi en feil som skader kroppen.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Cirka 10 prosent av saltet vi inntar kommer fra selve råvaren. Hadde vi spist salt på måten Allinson beskriver, ville saltinntaket vårt blitt redusert fra 10 til cirka 1 gram. Dette hadde vært tilstrekkelig til å dekke kroppens behov. I dag vet vi at et høyt saltinntak bidrar til å øke blodtrykket, som igjen er en risikofaktor for blant annet hjerte- og karsykdom. Dagens anbefaling tilsier at vi maksimalt bør få i oss 5 gram salt per dag.


FEDME:

«Årsakene til fedme er mange, men kan oppsummeres i en enkelt setning. Nemlig at det inntas mer mat enn kroppen evner å bruke. Når mat ikke brukes opp gjennom mosjon og bevegelse, blir resultatet fedme. Derfor ser man sjelden fete sjømenn, soldater eller andre som har en aktiv tjeneste. Dørmenn, politimenn, vektere og andre som lever et liv av lite aktiv natur, vil raskt legge på seg.»

«Kuren mot fedme er vanskelig, siden vi må utføre den selv. Først må jeg advare mine lesere mot alle slags remedier mot fedme, så som sterke syrer, medikamenter som motvirker fett og liknende. Kuren består av diett og mosjon, med avhold fra alkohol og dårlig luft.»

«Tre måltider om dagen er tillatt. Frokosten bør bestå av mørkt brød, litt smør, et egg eller litt frukt - og en kopp tynn te med sitron som drikke. Middag: Litt magert kjøtt, en eller to grønnsaker og etterpå stuet frukt og mørkt brød. Poteter, gulrøtter, turnips og desserter bør unngås. Mosjon bør foretas daglig. Disse reglene må følges dersom fete mennesker ønsker å bli som vanlige borgere, og ikke leve som vandrende meltønner.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Allison har silt ut hovedårsaken til fedme, nemlig et misforhold mellom inntak og forbruk av energi. Dette er den samme oppfatningen man har i dag. Man har ingen vidundermedisin mot overvekt utover dette. Kostregimet hans vil helt klart føre til vektnedgang, men er jo i overkant strengt. I dag ville de fleste anbefalt flere måltider per dag, men i tråd med Allison anbefalt magert kjøtt, grovt brød, frukt og grønnsaker. Å kutte ut poteter ved vektnedgang er ikke i tråd med myndighetenes råd, men heller i tråd med Fedon Lindbergs tanker om stivelsesholdig mat.


SKOTTER OG FOLK FRA DISTRIKTENE:

«De som kommer til London fra landlige strøk, har ofte suksess i forretningslivet. Dette fordi de har med seg en sterk helse og kan arbeide lengre og hardere enn bymennene. Nettopp derfor klarer skotter seg godt i livet, på grunn av vitaliteten de innehar gjennom havregrøt, frisk luft og tøff mosjon.»


NØTTER:

«Mange inntar et godt måltid bestående av suppe, fisk, kjøtt, dessert, søtsaker og vin, og avslutter måltidet med noen nøtter. Når de så sliter med fordøyelsen, får nøttene ofte skylda, ikke fråtsingen i mange ulike retter og drikker. Mørkt brød, nøtter og frisk frukt gir et måltid som ligger lett i magen og gir arbeidskraft i seks til åtte timer.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Både grovt brød, frukt og grønnsaker og nøtter er fremdeles å regne som sunne matvarer.


Å STÅ OVER MÅLTIDER:

«Hvis du hopper over et måltid, tro ikke at du gjør deg selv vondt. Å stå over et måltid en gang i blant gjør mer godt for kroppen enn et festmåltid.»

Ernæringsfysiologens kommentar: - Vel, det er ingenting som tyder på at det er noen fordel å hoppe over måltider. Tvert i mot øker sultfølelsen frem til neste måltid, slik at risikoen for overspising da blir betydelig større. Regelmessige måltider med 3-4 timers mellomrom er dagens rådgivning.


ALT I ALT VAR THOMAS ALLINSON
litt av en profet, mener Vibeke Landaas.

- Det er mange gode råd her som fremdeles gjelder - om enn ikke alt, sier hun til Dagbladet.no.

Allinsons avholdstanker kan hun gjerne være med på å anbefale.

- Røyking er noe av det verste du kan gjøre for helsa di. Røyking øker såkalt «oksidativt stress», det vil si mengden reaktive stoffer i kroppen som kan skade både arvestoffet vårt og de fleste andre bestanddelene av kroppens celler. Røykere har betydelig forhøyet risiko for kreft og hjerte-karsykdom, i tillegg til at den fysiske formen i dagliglivet påvirkes, forklarer Landaas.

- Også hans råd om alkohol er i tråd med dagens rådgivning. Et overdrevent bruk av alkohol er ikke bra for helsa. Det er likevel ingen helsemessig grunn til å være fullstendig avholds slik han forkynner, presiserer hun.

Når det gjelder kjøtt, forteller ernæringsfysiologen at de som lever som vegetarianere har en rekke helsemessige fordeler, blant annet høyere levealder.

- Det er imidlertid ingen grunn til å anbefale folk å slutte med fisk, tvert imot. Fisk inneholder høykvalitets-proteiner i samme mengde som kjøtt, og de fete variantene er rike på både vitamin D og langkjedede omega-3 fettsyrer. Et høyt fiskeinntak reduserer risikoen for hjerte-karsykdom, sier Landaas.

PÅ DEN TIDA ALLINSON LEVDE, var det svært uvanlig å anbefale vegetarkost. Kjøtt og fisk var vanlig kost for de aller fleste, og mange tenkte nok sitt om denne legens radikale og uortodokse anbefalinger.

Den gjennomsnittlige levealderen i 1890-åras England var omkring 43 år, men Allinson skrev: «Et vanlig, friskt menneske bør ikke dø før det fyller 70 år, med mindre det er i en ulykke.»

I dag virker kanskje rådene hans om grovt brød, mager kost og avhold fra rusmidler lite oppsiktsvekkende.

Men Allinsons anbefalinger var kontroversielle da de kom.

Hans betraktninger rundt røyking bidro til at han i 1892 ble fratatt retten til å praktisere som lege. Røyking ble faktisk ble anbefalt som helsefremmende av en rekke leger i Viktoriatidens England.


Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

FULLKORN TIL FOLKET: «La meg fø folket med brunt brød, korn, grønnsaker og masse frukt, og jeg vil rense folket», skrev legen.
MOSJON: Daglig mosjon er viktig for å opprettholde god helse, skrev Allinson. Han anbefalte hurtige spaserturer eller en tur på tandemsykkel i frisk luft.
AVHOLDS: Tobakk og alkohol tar han fullstendig avstand fra. Det eneste rusmidlet han anbefaler, er kokain - men da som et lindrende legemiddel mot tannverk, slik det ble brukt for hundre år siden.
GA RÅD PÅ 1890-TALLET: I flere leserbrev og essayer delte Allinson sine råd og regler for en sunn livsstil. Rådene var kontroversielle på 1890-tallet, men mange av anbefalingene hans går igjen i dagens kostholdslære.
MØRKT BRØD: En av Allinsons kampsaker var at folket måtte begynne å spise brød laget av mel fra hele kornet. Han startet egne møller og bakerier som lagde grovbrød.
MELPRODUSENT: Både brød og mel produseres fremdeles under Allinsons navn i Storbritannia. Og bevisstheten omkring grovt brød har økt i de hundre årene som har gått siden han levde.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media