Gud er online

Misjonærvirksomhet anno 2007: GodTube.

UNDER SLAGORDET «Broadcast Him», som spiller på YouTubes slagord «Broadcast Yourself», har nettstedet GodTube vokst seg stort.

I skrivende stund huser nettstedet over 27 000 videoer med kristent innhold, og den mest sette filmsnutten - denne bedårende jenta som resiterer salme 23 - har fått over 4,1 millioner treff.

GodTube skal også ha vært den nettsiden i USA som vokste raskest i august.

GodTube ble lansert i januar i år av Chris Wyatt. Wyatt har bakgrunn som produsent i tv-stasjonen CBS. Nettstedet er finansiert av private investorer, og følger i fotsporene til andre kristne og konservative versjoner av populære nett-tjenester: Conservapedia og MyChurch.

En av tjenestene GodTube tilbyr, er at pastorer og menigheter kan lage sine egne videoblogger ved hjelp av et verktøy med det snedige navnet GodCaster.

SAMMENLIKNET MED inspirasjonskilden YouTube, som har et utall forskjellige videosnutter og 61 millioner visninger på den mest sette videoen, er GodTube fortsatt lite.

Men nettstedet har fått gleden av å oppleve økt interesse i ei tid der antall troende i USA synker merkbart.

- Man antar at antallet kirkegjengere i 2025 vil være bare halvparten av hva det er i dag, sier GodTube-direktør Chris Wyatt i et intervju på tv-kanalen MSNBC.

Gud er online

- Men vi ønsker å være et supplement til gudstjenester, ikke en erstatning, fortsetter Wyatt.

FUNGERENDE SOKNEPREST i Grønland menighet i Oslo, Sunniva Gylver, har ikke selv vært inne og kikket på GodTube. Men hun har tro på nettet som formidlingskanal og religiøs tumleplass.

- Jeg var nettprest i et halvt år, og har opplevd nettsamfunn på godt og vondt. Jeg liker engasjementet på nettet, og det å møtes online kan gjøre at mange flere tør å diskutere religion og tro - og våger mer.

Selv har hun hatt månedslange sjelesorg-relasjoner til folk via nettet.

- Når det gjelder nett-tv og video, tenker jeg at jo flere kanaler man er i, jo bedre. Det er viktig med kvalitet, men noe av friskheten i nettsteder som YouTube ligger jo i at det finnes alt mulig rart der, både morsomme hjemmevideoer og personlige ytringer, sier Gylver til Dagbladet.no.

- Men hvorfor lage sitt eget nettsted? Er det ikke mer fruktbart å ytre seg på et medium som YouTube, der mange forskjellige livssyn kan møtes?

- Jeg vil helst ha begge deler! Vi trenger både drivhus, der vi kan føle oss trygge og få den gode følelsen av å snakke med likesinnede - men også åpne møteplasser der vi kan bli påvirket og preget - og selv forsøke å påvirke og prege.

DET KAN VÆRE LETTERE for de som er nysgjerrige å gå inn på et nettsted som spesifikt handler om kristendom, mener Gylver.

- Men samtidig er det viktig å også delta i verden - enten det er den virkelige eller verdenen på nettet. Hvis vi ikke er i tett samtale med alle vi skal være kirke for og med, hvis vi ikke snakker samme språk, kan vi ikke nå ordentlig ut til alle, sier hun.

Her hjemme har kristen videoforkynning stort sett handlet om tradisjonelle tv-sendinger. Verdikanalen nådde ut til mange med sendeflate på NRK2 og via Canal Digital. Men i februar i år måtte kanalen gi seg.

- Kristne tv-sendinger har vært veldig preget av at her har man fått en kanal der man kan formidle det man mener, det har blitt litt for misjonærisk, mener Gylver.

- Samtidig er det ikke så rart at de karismatiske menighetene har vært flinkere på tv-mediet enn statskirka, de kan dette med formidling og de gode fortellingene. Men det blir fort fokus på økonomi og helbredelse, en type teologi som jeg selv ikke er så begeistret for, sier presten som er kjent fra både NRK og TV2.

- JEG VET AT DET finnes flere populære kristne nettsteder som brukes av mange i Norge, for eksempel av kristne ungdommer som føler seg alene som kristne på et lite sted, forteller Gylver.

Det kristne nettsamfunnet Smootown eies blant annet av avisa Vårt Land. Smootown har holdt på siden 2004, og har over 7 000 «innbyggere».

7ehimlen er et kristent, skandinavisk datingnettsted som har nesten 13 000 medlemmer.

Sunniva Gylver trekker også fram Misjonssambandet som en organisasjon som har vært flinke på nett selv om de har en konservativ profil.

OG NÅ KAN DE MANGE troende ungdommene online altså legge til ei ny lenke til sine favoritter.

En som ikke er like imponert, er San Francisco Chronicle-spaltisten Mark Morford, som kaller GodTube ekskluderende og forferdelig.

«Her kan alle de rettroende som frykter resten av nettet komme og se grusomme kristne rap-videoer, kornete prekener og 101 typer helamerikansk skinnhellighet - bokstavelig talt kjemisk fritt for sex, dyp humor, ekte åndelig utforskning eller religiøs toleranse», skriver Morford.

Spaltisten frykter at nettstedet vil føre til mindre forståelse, kunnskap og utforskning, med «de samme, gamle ideene som har skapt så mye trøbbel tidligere».

«Men kanskje er det bare [noe så ufarlig som] en søt, tåpelig samling av gale predikanter, dårlig kristenrock, rabiate kristne ungdommer og masse små barn som blindt resiterer bibelvers», avslutter han.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

- HAR TRO PÅ NETTET: Sunniva Gylver liker det kristne engasjementet online. Her hilser hun på kronprinsparet under en tilstelning på Skaugum tidligere i år.