Guddommelig galskap

I India er hver dag en fest.

UTENFOR THRUNAKKARA-TEMPELET i Kerala står en gruppe elefanter og blir sminket og kledd opp til feiringen. Langs den smale gata som leder nedover fra tempelet setter folk ut brennende lys og røykelse, og pynter fortauet med flotte krittegninger av sine favorittguder. Én har også tegnet en bil. En mann som er sminket som en dame og kledd ut som en enorm påfugl kommer spaserende på stylter - med tre oppassere klare til å ta ham imot, skulle han falle. Et par rampete barn fyrer av en kinaputt like mellom påfuglmannen og elefantene, som tydeligvis er vant til slikt og ikke gir det minste tegn til å skvette. En trehjulsmoped rygger rundt i sikksakk gjennom folkehavet, mens lambadaen velter ut av høyttalerne.

Sola er i ferd med å gå ned over land og forstand, og inne på tempelområdet er det badetid for en av gudene. En gruppe syngende munker bærer en statue av guden Devi ut i bassenget bak tempelet. De

dypper den forsiktig i vann, gnir den inn med gurkemeie og dypper den igjen. Og ganske snart er det brune vannet i det vesle bassenget bak tempelet farget intenst gult. Folk kommer med begeistrete tilrop. Litt av vannet blir samlet opp og delt ut til de frammøte, som et ønske om hell, lykke og kanskje - hvis man faktisk drikker det gule vannet - muligheten for temmelig dårlig mage.

SÅ BEGYNNER FESTEN. Tusenvis av mennesker har samlet seg i gatene. Alle som har stereoanlegg har satt dem utenfor husene sine og tester hvorvidt det faktisk er mulig å skru volumet opp til elleve. Og så snirkler prosesjonen seg gjennom byen. Elefantene bæsjer nesten på seremonimesteren. Påfuglmannen danser sin merkverdige dans på sine nesten to meter høye stylter. Fyrverkeri smeller av fra alle kanter.

Jeg blir chattet opp av to smellvakre, gurkemeiepyntede braminertvillinger, som forteller at de liker å alltid være sammen og at søsteren deres er gift. Og så vipper de fornøyd med hodene sine.

-  Er du fra Norge? spør en fyr jeg kommer i prat med.

-  Ja, vet du hvor det er?

-  Gjett om! Vi har om dere på skolen. Har dere noe fisk igjen?

-  Ja, vi har en god del fisk.

Norge er så berømt i Kerala at vi er pensum på grunnskolen. På 1950-tallet sendte et norsk bistandsprosjekt bunntrålere til en liten fiskelandsby, som på kort tid fjernet lokalsamfunnets levegrunnlag.

-  Det var godt å høre. Ha en fin feiring!

Det er som festen i Peter Sellers-filmen «Høyt skum i Hollywood». På syre. Og med flere elefanter.

Inderne er glade i å feste. I et land med over en

milliard mennesker, et ukjent antall guder og helgener og mange rike mennesker som liker å ha storslåtte bursdager og begravelser, er det alltid en fest. Og i dag er det fest i Thrunakkara, denne til ære for Devi, som er kona til Shiva og dattera til Himalaya-fjellene, og ellers en temmelig komplisert dame med åtte armer - noen ganger smellvakker og god, andre ganger grusom og skremmende.

En gruppe fakirer kommer gående. Folk måper når de ser kunstene deres. Store festpyntede paviljonger blir båret nedover gata, noen av dem er så høye at de sneier borti strømledningene. Og så velter tusenvis av mennesker ut i gatene på veien til hovedtempelet, der det skal være en stor seremoni og en berømt guru som skal utføre helbredelser og andre mirakler.

INDIA ER EN SEKULÆR stat, men samtidig et gjennomreligiøst samfunn der du knapt kan gå forbi et hus uten å se et offer som er satt ut. Uansett hvem guden din er, er hinduene mer enn glade for å ta den til seg og sy den inn i sitt allerede uhyre fargerike lappeteppe av guder - som en sånn måtelig vellykket reinkarnasjon av Vishnu eller Shiva.

Selv ateistene i India er annerledes en hjemme i Norge. I stedet for å gå stille i dørene, som om de skammer seg over egen mangel på tro, arrangerer også de store opptog - for å kjempe mot overtro og vise at det meste som regnes som magi og guddommelighet i virkeligheten er menneskeskapt. De kjemper mot folk som guruen Sai Baba, som de siste 60 åra har opparbeidet seg en formue på over ti milliarder kroner ved å utføre avanserte tryllekunster og juksehelbredelser. Spesialtrente ateister går i prosesjoner der de svelger sverd, puster flammer og bærer tunge lodd med kroker festet til huden, mens de synger at «Det finnes ingen Gud, bare menneskene kan forandre verden». For folk er det minst like morsomt å se på, og når ateistene - lik guruene - har fjernet et indre organ fra en «pasient», insisterer de på at man skal få se hemmeligheten bak trikset. De anser seg som budbringere av et viktig budskap, og har vært med på å kjempe fram nye holdninger i forhold til bloddonasjoner - der kastesystemet lenge har forhindret at liv blir reddet - og å minske overtro i helsevesen, der folk tjener seg søkkrike på å helbrede aids og kreft ved hjelp av klemming og håndspåleggelse.

Og når festen er over og hverdagen er der igjen, er folk i Kerala langt mer liberale og temmelig mye mindre religiøse enn i andre deler av India. Her er det til og med - som eneste delstat i landet - lov til å slakte kuer.

-  I Kerala er kuer fortsatt hellige, forklarer Sunil Vikram meg i det han serverer en sydende het oksegryte.

-  Men! De er ikke guddommelige! Så vi kan godt spise dem. Skjønner?


KONGEREKER MED SITRONGRESS OG GURKEMEIE

Etter at norske bistandsreketrålere fisket opp mesteparten av rekene utenfor kystene av Kerala, er reker blitt en sjelden og temmelig dyr vare. Men takket være oss er de desto mer verdsatt.

Du trenger rå scampi. Kokte scampi bør ikke utsettes for mer varme.

Server gjerne med en enkel salat lagd av mango, vårløk, hvitløk og finhakket sitrongress eller koriander.

12 scampi

2 ts gurkemeie

1 ts korianderpulver

Finhakket, rød chili eller chilipulver

1 ss honning

2-3 ss sitronsaft

3-4 hele sitrongress

Rens scampiene. Bland gurkemeie, koriander, chili, honning og sitronsaft i en bolle. Vend scampiene i denne blandingen.

Skjær sitrongressene i fire på langs. Skjær et snitt i scampiene og træ dem på sitrongresset.

Pensle scampiene med olje. Grill i ovnen ved 225 grader, under grillelement, på ei grillpanne eller, naturligvis aller helst, på en grill.

KRYDRET OKSEGRYTE

Dette er opprinnelig en kristen rett, men en som spises av alle slags folk i Kerala. Den er syrlig, frisk og sterk. Du bør bruke billig oksekjøtt som oksebringe, for det tåler bedre å bli kokt lenge uten å falle fra hverandre og har mer smak.

Hvor mange chili du har oppi avhenger av hvor sterke de er og hvor sterk du vil ha retten. Jeg bruker store, temmelig milde grønne chili og jeg fjerner de sterke frøene - og jeg bruker mange.

1 kilo oksekjøtt, skåret i 2 cm store biter

2 ss hvitvinseddik eller epleeddik

1-2 ts salt

5 cm av en ingefærknoll, finhakket

2 ts gurkemeiepulver, eller norsk, gult karripulver

3 ss olje

2 ts korianderfrø

1 ss sennepsfrø, eller sennep

2-3 løk, hakket

4-6 fedd hvitløk, hakket

2-8 grønne chili, skåret i lange striper, frøene fjernet

6-8 karriblader, hvis du finner

2 ts nymalt grovt pepper

1-2 ts hvetemel

Ev mer krydder etter smak: spisskummen, et par kardemommefrø og nelliker

Ev sukker eller honning etter smak.

Bland kjøtt, eddik, salt, halvparten av ingefæren og gurkemeien og 2 dl vann og kok med lokket på i 45 minutter til 1 time.

Varm olje og stek korianderfrø og sennepsfrø i ei panne i 2-4 minutter, til de første sennepsfrøene begynner å poppe. Ha i løk, hvitløk, chili og karriblader og stek på middels varme til løken er myk. Ha i resten av ingefæren, koriander, pepper og mel og ha i kjøtt og kraft. Kok videre i 5-10 minutter før du serverer. Smak til med salt, eventuelt mer krydder, sukker og eddik.

I fire uker har Andreas skrevet fra India.

Neste uke er han hjemme igjen.

Kongereker med sitrongress og gurkemeie: Norske fisketrålere har fisket opp mesteparten av rekene utenfor kystene av Kerala. Reker er derfor en sjelden og dyr vare, men desto mer verdsatt.
Krydret oksegryte: Opprinnelig en kristen rett, men den spises av alle slags folk i Kerala.
Ikke så strengt: Folk i Kerala er mer liberale og mindre religiøse enn i andre deler av India. Her er det til og med lov til å slakte kyr.