Håndfast

Gå ikke tomhendt ut i høstmørket. For nå vil norske designere fylle hendene våre.

I HÅNDA ELLER OVER SKULDEREN. Stor og baggy eller liten og nett. Røff og tøff eller pen og pyntet. Men veske skal det være. - Veskene er blitt et viktig tilbehør og en motvekt til den strenge minimalismen som var så populær før, sier moteekspert Lisbeth Larsen. - Nå skal man lesse på både med vesker, smykker og skjerf.VESKENE ER MED på det meste. På jobb, på fest og rundt omkring på gata. De er på catwalken, i TV-serier, i motebladene og i butikkene. Og nå har også norske designere tatt opp tråden. Stadig flere lager vesker for dem som vil ha noe litt utenom det vanlige. - Norske designere er blitt mer kommersielle og vet at vesker er i tida. Men det er nok også mer håndgripelig å lage vesker enn å sette i gang med en hel kleskolleksjon. Det er morsomt at flere satser på slikt håndverk, sier Larsen. PÅ 50-TALLET var de små og yndige og stod i stil til capribukser og skjerf i håret. På 70-tallet store og hengende, på 80-tallet små og kompakte i neonfarger - i hvert fall på fest. Så kom sekken. Og de eneste som torde å bevege seg på gata med ei veske i hånda, var fruer av fin gammel årgang. - Men nå har veska tatt over igjen. Nå skal man tørre å være feminin, sier Larsen. I SOMMER HAR det vært hippieinspirerte skuldervesker i stoff og strikk, romantiske stråvesker, pyntevesker i duse farger og applikasjoner eller sportsvesker i retrostil. Mot høsten går trenden i mørke, varme farger i skinn, ull og kordfløyel.{ndash}Flere designere satser på store, slappe vesker som man bare kan slenge over kroppen på budistisk vis, eller over skulderen. Særlig i semsket skinn eller annet mykt skinn, sier Larsen. Navn: Marte Frisnes (30) Bakgrunn: Markedsføring fra NMH. Jobber med TV-produksjon. Laget vesker og smykker i tre år. Selger veskene i butikker i Oslo. Pris: Kr 1200-4000. Høstens vesker? - Pels er viktig i høst. Jeg har også tro på strikkete vesker og store skuldervesker i farger som brunt, beige og svart. Den etniske bohemmoten fortsetter også en stund til. Heldigvis. Hvorfor lager du vesker? - Det begynte da jeg var på ferie i Sør-Frankrike for tre år siden. Der var det så mange morsomme butikker og fine vesker. Her hjemme derimot fant jeg ingenting jeg likte, og jeg bestemte meg for å lage veskene mine selv. Så ville venninnene mine at jeg skulle lage noe til dem, og etter det har det bare ballet på seg. Jeg vurderer å utvide produksjonen enda mer nå. Hvorfor bruke veske? -Fordi jenter alltid har så mye stæsj med seg og trenger noe å ha det i. Men også fordi et flott tilbehør kan gjøre et helt antrekk. Har du et par vakre sko og ei fin veske, er du pyntet selv med jeans og ei enkel hvit T-skjorte. Hvor henter du inspirasjon? - For meg starter den kreative prosessen med materialene. Det er ikke alltid jeg har noen klar idé om hva jeg skal lage når jeg setter meg ned, men jeg får inspirasjon av stoffene jeg bruker. Jeg er veldig glad i farger og vakre stoffer, og de fleste materialene jeg bruker, har jeg kjøpt på reiser i utlandet. Drømmeveska? - Den ene veska jeg har laget av antilopeskinn, er noe av det nærmeste jeg kommer min drømmeveske. Den er myk, fin, praktisk og slitesterk. Av vesker som andre har laget, har jeg en favoritt for tida: Ei brun lita skinnveske fra Valentino. Kjempelekker! Hva har du i veska di? - Mobiltelefon, lommebok, nøkler, idébok og fem ulike lipglosser i samme beigefarge. Navn: Magny Tjelta Jaatun (35) Bakgrunn: Tar hovedfag på institutt for farge på Kunsthøgskolen i Oslo. Designet vesker siden 1994. Skal snart være med på en utstilling på Kunstindustrimuseet. Selger vesker i butikker i Oslo. Pris: Kr 500-2000. Høstens vesker? - Jeg er ikke ferdig med dem ennå, men jeg vil fortsette å bruke mye 70-tallsstoffer med blomster og mønster. Fargene vil være mørkere enn dem jeg laget til sommeren. Brunt, grønt, blått og mørkerødt vil gå igjen. Hvorfor lager du vesker? - Det er morsomt. Jeg får malt, tegnet og vært kreativ. Det blir nesten som å lage et bilde. Det hele startet med at jeg trengte ei veske og laget ei til meg selv. Men så var det flere som ville ha dem, og de siste to åra har veskene finansiert studiene mine. Hvor henter du inspirasjon? - Det kan være hva som helst. Stoffer jeg ser i butikker, eller penger og billetter som venner har tatt med fra utlandet. Jeg vil at veskene mine skal uttrykke babling. Litt om hva som helst. Noen har sagt at veskene minner om tegneserier eller slacker-kunst, men det har jeg ikke gjort bevisst. Hvordan er det å jobbe som veskedesigner? - Interessen for vesker er veldig stor, og det er gøy. Markedet har eksplodert de siste tre åra. Det virker som om mange er opptatt av at ting skal være håndlagde og litt spesielle. Jeg vurderer å satse på vesker på heltid etter jul, men er litt usikker på hvordan jeg skal få det til. Da må jeg tenke mer business og øke produksjonen. Det er viktig at jeg kan være kreativ og samtidig tjene penger. Drømmeveska? - Ei veske som fungerer visuelt, og som bare sier pang! Jeg prøver å få veskene til å se litt sukkertøyaktige ut slik at kundene bare må ha dem. Målet er å appellere til impulsen. Hva har du i veska di? - Lommebok, filofaks, leppestift, kniv (til skolearbeid) og smertestillende. Navn: André Wallenborg (28) Bakgrunn: Esmod designskole. Drevet eget designfirma siden 1999. Selger veskene sine i butikker i Oslo, Tønsberg, Tromsø, Moss. Pris: Kr 695-5000. Høstens vesketrend? - Det kommer mange små og mellomstore håndvesker, spesielt i kordfløyel og skinn. Jeg jobber bare med naturmaterialer og har brukt mye ku-skinn, men også selskinn i år. Etter mange år er det endelig blitt akseptert å bruke det. Hvis man ser bort fra vesker til fest, går fargene i lilla, brunt og aubergine. Vinterhvitt kommer også. Hvorfor bruke veske? - Vesker er feminint. Et tilbehør som kan kle et antrekk opp eller ned. Det er også god økonomi. I stedet for å kjøpe nye klær, kan man fornye et antrekk med å skifte tilbehøret. Dessuten er ei solid veske godt miljøvern. Man slipper å skifte den ut med det første og produserer derfor mindre søppel. Hvorfor lager du vesker? - Da jeg dro i militæret, ville jeg lage noe lite jeg kunne sende i posten. Så jeg tok med meg symaskinen min til Bardufoss, laget vesker og sendte dem til butikker i Oslo. De andre jeg bodde sammen med, var litt skeptiske i starten, men jeg fikk ikke så mange bemerkninger. Siden har jeg laget noen kjoler, men nå har jeg bestemt meg for å satse på vesker. Jeg vil heller bli skikkelig god i én ting. Hvor henter du inspirasjon? - Veskene mine er ofte enkle og symmetriske, og jeg henter mye inspirasjon fra arkitektur eller reiser. Jeg følger også med på trender når det gjelder stoff og farger, men det kommer ikke i første rekke. Jeg lager det jeg liker. Hvordan er det å være veskedesigner? - Jeg føler det er lettere nå enn før. Folk er opptatt av tilbehør og investerer gjerne litt ekstra i det. Men det er ikke alltid lett å lage håndvesker når jeg ikke bruker dem selv. Jeg har prøvd og feilet mye, men har fått god hjelp av samboeren min, moren min, venninner og kunder. Etter hvert har jeg bygd opp en god del «knowhow» om vesker. Hva har du i veska di? - Jeg bruker ikke veske, men går alltid med en skulderbag. Enten en i svart nylon eller Louis Vuitton-bagen min. Der har jeg kalenderen min og ei rein T-skjorte. Mobilen er også med, hvis jeg ikke har glemt den hjemme. lene.vintervoll@dagbladet.no

André Wallenborg.
Magny Tjelta Jaatun.
Etnisk bohem: Marte Frisnes
Marte Frisnes.
Skinnchic: André Wallenborg
Blomstret: Magny Tjelta Jaatun