- Håpet er at noen ser deg og «plukker deg opp»

Er YouTube det nye Idol?

- YOUTUBE ER ET genialt sted for å markedsføre seg selv. Det er mange som har blitt oppdaget på internett, som nå kan leve av det de digger å gjøre.

22 år gamle Amalie Olsen fra Skien elsker å synge. Hun forteller at hun vil gjøre nesten hva som helst for å kunne drive med musikk på heltid. Det er en drøm hun deler med mange andre norske ungdommer.

De siste årene har veien til platekontrakt og musikalsk berømthet blitt et stort veikryss med stadig flere avkjørsler. Urørt, by:Larm, MySpace og Idol. Og nå også YouTube.

Amalie har valgt sistnevnte vei for å komme seg opp og fram, og «amalieathene» har til sammen lagt ut åtte videoer av seg selv der hun synger poplåter av etablerte artister.

Deriblant låta You Oughta Know av Alanis Morissette.

BROADCAST YOURSELF, lyder slagordet til nettstedet som har blitt ett av verdens mest populære. Kringkast deg selv.

Det var dét 18 år gamle Esmee Denters fra Nederland gjorde for ganske nøyaktig ett år siden.

Esmee fortsatte å legge ut synge-videoer av seg selv, og noen få måneder senere var hun blitt en av verdens største nettkjendiser. Hun fikk platekontrakt og turnerte verden rundt med Justin Timberlake.

- Håpet er at noen ser deg og «plukker deg opp»

- Jeg får leve ut drømmen min, sa en strålende fornøyd Esmee da Dagbladet.no møtte henne i forbindelse med Justin-konserten i Oslo i sommer.

FLERE UNGE NORSKE mennesker prøver å realisere drømmen sin på samme måte.

- Esmee er et bevis på at YouTube kan endre livet ditt noe så sinnssykt, og det er kjempekult at hun har kommet så langt. Vel fortjent, sier Amalie fra Skien.

- Det har jo vært håpet til de fleste som legger ut videoer, at noen ser deg og «plukker» deg opp. Og YouTube er en gullgruve for castingbyråer og plateselskaper. Det er så mange dyktige og flinke på YouTube, mener hun.

Bare den siste måneden har et knippe norske ungdommer lagt ut videoer av seg selv der de synger poplåter:

• «Blondbarbiesaau» synger «Somebody To Love»

• «Roedahl79» synger «Never Easy»

• «JeanettElisabeth» synger «I believe»

• «DeaMeii»synger «Foolish Games»

• «benefiate» synger «Unfaithful»

• «stiant06» synger «Can You Feel The Love Tonight»

• «ToszeDysan» synger «Take On Me»

MEDIEVITER OG STIPENDIAT ved Institutt for medier og kommunikasjon på UiO, Marika Lüders, forsker blant annet på hvordan ungdom bruker nettet til å uttrykke seg, kommunisere og dele kreative uttrykk.

Hun er også medredaktør av antologien «Personlige medier - Livet mellom skjermene».

- Det som driver de aller fleste av disse ungdommene til å legge ut videoer på YouTube, tror jeg er at de får et enkelt tilgjengelig publikum for det de er flinke til og det de brenner for, sier Lüders.

Selv har hun snakket med mange unge mennesker som skriver, fotograferer og tegner, og deler uttrykksformene sine på nettet.

- De forteller at de søker respons og tilbakemelding. Det virker motiverende på det videre arbeidet deres, forklarer hun.

- Hvordan fungerer dette nettverket og kommunikasjonen mellom ungdommer som poster syngevideoer av seg selv?

- Det virker som det er en viss kutyme på at man skriver inn en kommentar hvis man har noe pent å si. De som ikke liker det de ser og hører, klikker seg bare ut igjen. Og tildels blir en irettesatt av andre brukere dersom en kommer med noe negativt.

- Men jeg tror samtidig folk virkelig får høre det hvis de driter seg ut, slik vi så med videoen av Miss North Carolina denne uka. Her kan YouTube ha den funksjonen at de som har uforholdsmessig stor tro på egne kvaliteter får en oppvåkning, mener Lüders.

- DET ER PÅ YOUTUBE du får den ærlige og ekte kritikken, sier Amalie, som etter en måneds tid har fått 42 brukere til å abonnere på videoene hennes.

- Om ikke så lenge skal jeg legge ut en av mine egne sanger der også, og da ser jeg jo på responsen om det var en vellykket sang eller ikke. Jeg har ikke hatt nerver til å legge den ut ennå, fordi den sangen er ganske personlig. Men jeg skal psyke meg opp om noen dager og legge den ut, forteller hun.

Marika Lüders tror likevel ikke YouTube vil ta over for Idol og bli en snarvei til berømmelse.

- Og det skal uansett mye til for å få platekontrakt. MySpace ble lenge omtalt som en revolusjonerende måte å bli oppdaget på, men det har vist seg at MySpace fungerer best som et verktøy til å få oppmerksomhet for relativt ukjente artister som allerede hadde platekontrakt, forteller Lüders.

ANSVARLIG FOR ARTIST- og produktutvikling i plateselskapet Sony BMG, Jørgen Bratlie, tror internett vil være en voksende arena for å oppdage unge, lovende artister de kommende årene.

- Vi følger med på unge norske artister på YouTube og andre nettsamfunn, men først og fremst ønsker vi å motta demoer hos oss. Enten digitalt eller sendt i posten, sier Bratlie.

- Vi ser etter unike talenter med særpreg, som vi kan ta tak i og hjelpe fram. Det er viktig å skille seg ut for å bli oppdaget, kanskje særlig på nettet, men for oss er det først og fremst musikken det handler om. Musikk og talent. Vi må «kicke» på noe for at vi skal gå videre med det.


- Tror du nettet vil ta over for Idol som en måte å bli oppdaget på?

- Det vil jeg ikke mene noe om. Idol er en stor suksess, folk er interessert i det, og mange melder seg på. Men jeg tror nettet vil øke som arena, og det vil alltid komme nye måter å bli oppdaget på, sier Bratlie.


- HVA ER DET SOM AVGJØR
hvem som blir populære og kjente på YouTube?

- Det er så lett å drukne i mengden, så jeg tror mye handler om eget aktivitetsnivå. Svare på kommentarer, lage spennende innhold, rett og slett jobbe litt for å få oppmerksomhet, sier Marika Lüders.

Men ifølge Lüders kan effekten være at hvis du først blir litt populær på YouTube, kan du bli VELDIG populær.

- Hvis bare en liten gruppe fatter interesse for deg, kan interessen spre seg fort. Og stoff fra YouTube blir lett fanget opp i massemediene. Det er vanskelig å si hva de som har lykkes på YouTube har gjort riktig, og de fleste som har blitt svære, for eksempel norske Lasse Gjertsen, sier selv at de har blitt overrumplet av den plutselige oppmerksomheten, forteller medieviteren.

- Noen av de norske som poster synge-videoer av seg selv er såpass unge som 13 år. Ser du noen betenkeligheter med at så unge mennesker legger ut videoer av seg selv?

- Ja, dette blir jo en del av hele personvernproblematikken på nettet, som er omtalt i det vide og brede. Men det kommer helt an på videoenes innhold. Om man er 13 eller 15 eller 17 år og legger ut en video der man synger en sang, trenger ikke å være så farlig - så lenge man ikke legger ut fullt navn, adresse, telefonnummer og så videre.

- Dessuten vet de fleste norske ungdommer i dag veldig godt hva de skal gjøre og ikke gjøre på nettet - iallfall i teorien. Foreldre må gjerne følge med på hva barna driver med, men jeg tror å forby slik aktivitet kan virke mot sin hensikt, mener Lüders.

EN AV FORDELENE med YouTube er at det ikke trenger å koste så mye å satse på å bli oppdaget. Har du et videokamera og en pc, kan du presentere deg selv så mye du vil. Amalie har allerede brukt nettstedet til å prøve å fange oppmerksomheten til sin store favoritt Chris Cornell.

- Den ene videoen min er en slags auditionvideo til ham. Selv om han sikkert ikke er på YouTube, vet jeg at den ene gitaristen hans, Pete Thorn er der! Jeg hører jo hele tiden folk si at man må ta en sjanse for å lykkes. Det jeg håper aller mest er å få synge en duett med Chris Cornell. Jeg tviler sterkt på at det vil skje, men jeg prøver.

Amalie vil ikke bli en tradisjonell syngedame, hun er mest fan av rock, sier hun selv. Incubus, Kidneythieves, Korn, Iron Maiden og Chris Cornell - som hun var på konsert med i Oslo nylig.

- Det var en sykt bra konsert, avslutter hun.

- Men det visste jeg det ville bli, for jeg hadde sett deler av konserten på YouTube på forhånd...

UKJENT FOR ETT ÅR SIDEN: Denters la ut sin første video på YouTube 25 august i fjor. I dag har hun platekontrakt på Justin Timberlakes selskap Tennman Records.
IKKE ENESTE VEI: 7. september begynner en ny sesong med Idol på TV2. Kanskje kan YouTube bli et sterkt alternativ i framtida når det gjelder å bli oppdaget av folk som Mariann Thomassen og Jan Fredrik Karlsen.
ENKELT TILGJENGELIG PUBLIKUM: Medieviter Marika Lüders tror ungdommene søker respons og tilbakemelding - som virker motiverende.
HÅPEFULL: Amalie legger ut videoer av seg selv der hun synger på YouTube. - Responsen har vært kjempefin, sier hun.
NETT-STJERNE: Nederlandske Esmee Denters er kanskje det beste eksempelet på en artist som ble oppdaget på YouTube.
VIL BLI OPPDAGET: - Jeg gjør nesten hva som helst for å kunne drive med musikk på heltid, sier Amalie Olsen (22) fra Skien.