Helt gresk

2003 blir, etter alle vektkurver å dømme, nok et fett år for den bestselgende slankedoktoren Fedon A. Lindberg (40).

VI SKRIVER 4. JANUAR. Hvis du ikke har spist i deg nyttårsforsettet om slanking allerede, er det nå det røyner på. Sjokoladeabstinensen river i skrotten, lammerullen lokker og huset er ennå fullt av fristende julemat. {ndash}Folk bruker nyttår som et symbolsk tidspunkt. Endringer er ikke lettere nå enn ellers. Dersom du ikke er reelt motivert for en permanent omlegging av kosthold og livsstil, er det bedre å la være å prøve, sier Fedon A. Lindberg. {ndash}Permanent som i resten av livet?{ndash}Ja.{ndash}Er ikke det et deprimerende budskap til alle slankere der ute?{ndash}Uten permanente endringer får du ikke permanente resultater. Liker du ikke å høre det, er du ikke klar. INGEN LETTVINTE LØSNINGER her i gården. Fedon A. Lindberg sitter i godstolen hjemme i Bygdøy allé. Stueveggene er prydet med minner fra hjemlandet Hellas. Greske guder i miniatyr. Husverten smiler like smørblidt som på bildene i bøkene sine. «Naturlig slank» og «Kokeboken naturlig slank» har vaket rundt på bestselgerlistene i månedsvis. Paradoksalt nok, for Lindbergs kostholdslære virker helt gresk. Den handler mye om glykemisk indeks, som beskriver hvordan maten påvirker blodsukkeret. Lindberg mener vi blir feite og syke fordi vi spiser mat som gjør at blodsukker og insulin går rett til værs. Hovedproblemet er for mange raske karbohydrater i form av poteter og brødprodukter. Men her i landet angriper man ikke poteten og brødskiva ustraffet. Lindberg har fått professor Kaare Norum og den statlige kostholdsmafiaen på nakken. {ndash}Norske ernæringseksperter driver etter min mening mer med politikk enn med vitenskap. Rådene de gir er i stor grad basert på historie, økonomi og tilgjengelighet av matvarer. I Norge har det vært tradisjon å spise melprodukter og poteter. Og det var ikke så rart for 50 år siden, da det var dårlig utvalg av frukt og grønnsaker i butikkene. I dag bør vi spise mer frukt, grønnsaker, belgfrukter og proteiner. {ndash}Alle skjønner at pommes frites er usunt. Men hva i all verden er galt med kokte poteter? {ndash}Kokte poteter er ikke direkte usunt. Men heller ikke sunt. De inneholder mye energi og karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor myndighetene vil ha oss til å spise mer poteter.AV PROFESJON ER LINDBERG indremedisiner. Han er født og oppvokst i en legefamilie i Athen. Både far og tre brødre er leger. I familiehjemmet la han for første gang merke til at folk reagerer forskjellig på samme type mat.{ndash}Bestefar var tynn som en strek, bestemor var overvektig. Begge spiste den samme greske kosten, men bare bestemor la på seg. I tillegg fikk hun høyt blodtrykk, og på den tida fantes det ikke medisiner for det. Jeg kommer aldri til å glemme at legen kom hjem til oss for å årelate bestemor. Han tappet litervis av blod, og for en liten guttunge virket det veldig dramatisk. Jeg var sikker på at bestemor skulle dø. {ndash}Er du sikker på at hun ikke smugspiste?{ndash}Hun smugspiste ikke, men hun var glad i karbohydratrik mat, som hun åpenbart ikke tålte på samme måte som bestefar. Det samme ser jeg blant vennene mine. Enkelte kan hive innpå Cola og snop og forbli like slanke, andre legger på seg bare de går forbi et bakeri.{ndash}Så du tror på tjukke folk som sier at de ikke spiser mer enn andre?{ndash}Absloutt. Antakelig gjør de vondt verre ved å prøve å spise mindre. Det eneste som skjer når du reduserer antall kalorier, er at kroppen går på sparebluss. Da jeg jobbet i California, observerte vi hvordan sengeliggende overvektige på over 200 kilo reagerte da de fikk en kaloriredusert diett. Først gikk de ned, men så begynte de å gå opp igjen {ndash} på samme kalorimengde. Vi klødde oss i hodet og skjønte ikke hvordan de fikk tak i ekstra mat mens de var innlagt. Det gjorde de ikke. Det som skjedde var at forbrenningen ble lavere. Menneskekroppen er designet for å overleve sultperioder. Derfor er kaloritelling som slankemetode helt tragikomisk.DET VAR I USA at Lindberg begynte å interessere seg for ernæring og glykemisk indeks. I 1986 kom han til Norge i forbindelse med et forskningsprosjekt på Aker sykehus. Av praktiske grunner har han tatt det norske etternavnet Lindberg. I dag står pasienter i kø for å slippe inn på klinikk hans, Vekt i balanse, i Oslo. {ndash}Lever du som du lærer?{ndash}I det store og hele. Jeg legger veldig fort på meg, og må passe på hva jeg spiser. Vi har anlegg for diabetes i min familie, derfor er jeg også forsiktig.{ndash}Blir du ikke lei?{ndash}Du kan ikke gå rundt og tenke på alt du ikke kan spise. Da går det ikke. Du må fokusere på det du tross alt kan og bør spise. Hvis jeg blir bedt ut på middag og får en rett med poteter, lager jeg ikke noe stort nummer ut av det. Det er ikke nødvendig å være fanatisk.{ndash}Hvor ofte skeier du ut?{ndash}Ikke ofte. Jeg prøver å unngå det. På restaurant bestiller jeg dobbel porsjon grønnsaker i stedet for poteter. Utskeielser en sjelden gang er greit, men hvis du skeier ut hele tida er du like langt. Heldigvis er jeg glad i å lage mat, og jeg eksperimenterer mye.VI GÅR INN på kjøkkenet. Det likner et restaurantkjøkken i størrelse, med urteplanter på benkene og store åpne hyller som bugner av matvarer.{ndash}Sjokolade!{ndash}Jeg har masse sjokolade i huset. Mørk sjokolade med høy kakaoprosent. Det er ingen skam. Å spise annerledes betyr ikke at du for alltid skal forsake ting du er veldig glad i. Sjokolade er godt, og jeg vil ikke love at jeg aldri mer skal spise det. Poenget er å begrense seg. {ndash}Hva er din største svakhet?{ndash}Greske konfektkaker, baklava. Dryppende av nøtter og honning.{ndash}Og til jul spiser du?{ndash}Kalkun fylt med kjøttdeig, tomat, kastanjer, pinjenøtter, rosiner, tørkede aprikoser, allehånde og muskat.{ndash}Legger du på deg i jula?{ndash}Ikke i jula, men i løpet av vinterhalvåret. Som de fleste.Kjøleskapet er av den doble, amerikanske størrelsen i full mannshøyde. Lindberg stikker hodet inn og roter rundt. Her er det trangt mellom fløtekartonger, åpnede hvitvinsflasker, store krukker med tørket sopp og uidentifiserte, mystiske pakninger. Han kommer ut igjen med ei lita flaske.{ndash}Hampolje. {ndash}Fra marihuanaplanter?{ndash}Ja, den inneholder omega 3 og 6, er økologisk riktig og en av de fineste oljene du kan bruke. Men du blir ikke høy av den. He-he.Kjøleskapsdøra smeller igjen. Og åpenbarer en kjøleskapsmagnet med påskriften «Never eat more than you can lift». Kostholdslære ifølge Miss Piggy. bente.froytlog@dagbladet.no