Helt naturlig?

Den har for lengst inntatt kjøleskapet. Nå skyller den grønne bølgen også innover kosmetikkbransjen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Rent, friskt og sunt. Den grønne bølgen har for lengst inntatt kjøleskap og garderober, og nå er «grønn» kosmetikk en av de raskest voksende trendene i kosmetikkbransjen. Ifølge analyse- og konsulentfirmaet The Organic Monitor ble det på verdensbasis solgt naturlig og økologisk kosmetikk for 36 milliarder kroner i fjor. Selv om dette er et lite tall sammenliknet med totalsalget av kosmetikk, er det en dramatisk økning på få år. Og det skal bli mer. Allerede innen 2010 forventes salget å nå 50 milliarder kroner.

- Utviklingen har vært fenomenal på dette området. Vi har hatt en økning på tjue til tretti prosent hvert eneste år, sier Edwina Reiler, ansvarlig for kosmetikkavdelingen i Stiftelsen Helios. Så langt har det først og fremst vært helsekostbutikker som har solgt naturlig og økologisk kosmetikk, men nå lukter også andre aktører på markedet.

I et lite og ennå tomt lokale på Frogner i Oslo står Camilla Schjelderup og hennes mor Lill-Ann Schjelderup. Ved siden av tradisjonsrike Gimle Parfymeri, som familien har drevet i snart tre generasjoner, åpner de snart Norges første økologiske parfymeri.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer