Helt naturlig?

Den har for lengst inntatt kjøleskapet. Nå skyller den grønne bølgen også innover kosmetikkbransjen.

Rent, friskt og sunt. Den grønne bølgen har for lengst inntatt kjøleskap og garderober, og nå er «grønn» kosmetikk en av de raskest voksende trendene i kosmetikkbransjen. Ifølge analyse- og konsulentfirmaet The Organic Monitor ble det på verdensbasis solgt naturlig og økologisk kosmetikk for 36 milliarder kroner i fjor. Selv om dette er et lite tall sammenliknet med totalsalget av kosmetikk, er det en dramatisk økning på få år. Og det skal bli mer. Allerede innen 2010 forventes salget å nå 50 milliarder kroner.

- Utviklingen har vært fenomenal på dette området. Vi har hatt en økning på tjue til tretti prosent hvert eneste år, sier Edwina Reiler, ansvarlig for kosmetikkavdelingen i Stiftelsen Helios. Så langt har det først og fremst vært helsekostbutikker som har solgt naturlig og økologisk kosmetikk, men nå lukter også andre aktører på markedet.

I et lite og ennå tomt lokale på Frogner i Oslo står Camilla Schjelderup og hennes mor Lill-Ann Schjelderup. Ved siden av tradisjonsrike Gimle Parfymeri, som familien har drevet i snart tre generasjoner, åpner de snart Norges første økologiske parfymeri.

- Dette er utrolig spennende, vi har stor tro på prosjektet. Jeg tror det kan være Europas første også, jeg har ikke hørt om noe liknende før, sier Lill-Ann Schjelderup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan blir det å selge økologisk hudpleie i den ene butikken og tradisjonell hudpleie i den andre?

- Vi har tenkt en del på det. Det går ikke an å selge det ene, uten samtidig å trekke fram negative sider ved det andre. Vi håper det blir som når du går i matbutikken og kan velge mellom økologiske eller vanlige gulrøtter. Jeg tror de økologiske er bra for meg, men andre vil kanskje tenke annerledes. Kundene vil i hvert fall få et valg, sier Camilla Schjelderup.

- Og prisen?

- Vi har ikke tenkt pris når vi valgt produkter, bare kvalitet. Men produktene er ikke spesielt dyre, sier Lill-Ann Schjelderup. Alle produktene i parfymeriet skal være helt økologiske. Dette omfatter blant annet merker som «The Organic Pharmacy» og «Juice Beauty», i tillegg til Stella McCartneys hudpleieserie «Care», som den verdenskjente designeren nylig lanserte.

BADEMELK: The Organic Monitor m ener den største utfordringen for kosmetikkbransjens økologiske avdelinger er mangelen på regelverk, og de mange pseudonaturlige produktene som konkurrerer mot sertifiserte økologiske produkter. Foto: JØRN H. MOEN
BADEMELK: The Organic Monitor m ener den største utfordringen for kosmetikkbransjens økologiske avdelinger er mangelen på regelverk, og de mange pseudonaturlige produktene som konkurrerer mot sertifiserte økologiske produkter. Foto: JØRN H. MOEN Vis mer

- Det er veldig viktig å ha en sunn livsstil, sier Stella McCartney.

Ikke bare er hun en anerkjent klesdesigner og dattera til Beatles-Paul. Hun er også vegetarianer, aktiv pelsmotstander og opptatt av natur og miljø. Det siste har fått henne til å gi kraft til den grønne bølgen som skyller innover kosmetikkindustrien.

- Vi må tenke framover, tenke på hva som kommer til å skje med kroppene våre og med jorda vår om 20 år. Og vi må begynne å ta ansvar. Så til daglig gjør jeg akkurat det: jeg spiser sunt, lever sunt og bruker produkter jeg tror på, sier McCartney.

Kjendisdatteren tror hudpleieserien vil dekke et behov.

- Jeg laget serien med utgangspunkt i hva jeg selv trengte, og hva jeg mente markedet manglet. Jeg tror det er mulig å lage et luksuriøst hudpleieprodukt uten å måtte kompromisse med sin personlige overbevisning eller sikkerheten til miljøet.

Ifølge McCartney er produktene 100 prosent økologiske, hvilket blant annet betyr at ingrediensene er dyrket etter økologiske retningslinjer, at det ikke er brukt sprøytemidler, og det er ikke er tilsatt konserveringsmidler eller syntetiske stoffer. Produktene er også blitt sertifisert av Ecocert, en av de strengeste økologiske merkeanordningene.

- Folk som har en sunn livsstil som meg, krever det samme av hudpleien som av maten. Bekymringen for hva vi putter i kroppen har utviklet seg til også å omfatte hva vi putter på den. Hver dag er vi omgitt av kjemikalier. Vi spiser dem, vi puster dem, vi absorberer dem gjennom huden. Folk er bekymret for helsa og begynner å lese på merkelappene - ikke bare på merkelappene til maten, men også på det vi bruker på kroppen, sier McCartney.

Men å være naturlig er langt fra så lett som man skulle tro. For hvor naturlig må noe være for at det kan kalles naturlig? Holder det med litt, mesteparten eller må det være alt?

Helt naturlig?

Ikke bare mangler det et offentlig regelverk på området, men et virvar av privatrettslige sertifiseringsordninger som stiller ulike krav til produktene, gjør det langt fra enkelt å orientere seg i jungelen av grønn kosmetikk.

- Iblant ler vi så vi ramler av stolen over produkter som markedsføres som naturlige, sier overlege på hudavdelingen på Rikshospitalet, Joar Aurstad.

- Det er bare så mye dumt som merkes som «naturlig», og som oftest er det bare et markedsføringstriks. Det er viktig å være kritisk, sier han.

The Organic Monitor mener den største utfordringen for den grønne greina av kosmetikkbransjen er mangelen på regelverk, og de mange pseudonaturlige produktene som konkurrerer mot sertifiserte naturlige og økologiske produkter. Lill-Ann Schjelderup og datteren Camilla har nettopp derfor jobbet mye med å finne fram til hudpleiemerker de kan stå inne for.

- Det er lett å bli lurt. Produkter vi først har trodd er bra, har vist seg å ikke holde mål. Det har vært en vanskelig og lang prosess, sier Lill-Ann Schjelderup.

- Vi har gjort enormt mye research, men nå føler vi oss veldig trygge på dette, sier hun.

Både hun og datteren har stor tro på en grønnere utvikling av kosmetikkbransjen.

- Huden er kroppens største organ, det ville vært rart om vi ikke blir påvirket av det vi påfører den. Vi tror på mindre konserveringsmidler og mindre kjemikalier i hudpleieprodukter. Vi tror det er den veien hele kosmetikkbransjen er nødt til å gå, sier Camilla Schjelderup.

Hun påpeker likevel at økologiske naturprodukter ikke nødvendigvis passer alle.

- Er du allergisk mot kamille, spiller det ingen rolle om den er økologisk. Da tåler du det ikke uansett. At et økologisk produkt er sertifisert, betyr ikke bare noe for innholdet i dem. Det stilles også miljøkrav til emballasje, produksjonsmåter og CO2-utslipp. Jeg tror økologiske hudpleieprodukter er et viktig etisk skritt for kosmetikkbransjen. Så er det opptil kundene å sørge for at de henvender seg til seriøse salgskanaler og sjekker hvordan produktene er laget og hva de inneholder.

Men har det egentlig noe å si hva vi putter på kroppen? Er det bedre at det er naturlig enn syntetisk?

- Ingen vet om det har noe å si for huden. Man kan tro noe, til og med håpe, men det finnes ingen dokumentasjon, sier overlege Joar Aurstad.

- Faktisk er det naturlige stoffer som er farligst, og som oftest gir allergi. For hva er det folk blir allergisk av? Det er hund, katt, hest, gress og sånt. Det finnes jo ikke mer naturlige ting enn det. Naturprodukter er en av de største flosklene som finnes. Syntetiske stoffer er faktisk sikrere fordi de er testet ut på forhånd, sier han.

- Hva med dokumenterte økologiske produkter?

- Det har nok ikke så mye å si for huden, men for miljøet er det selvsagt bra. Det kan være et argument for å bruke slike produkter i seg selv - hvis produktene er like gode som tradisjonell hudpleieprodukter, da.

Lege, akupunktør og homøopat Bernt Rognlien ved Balderklinikken i Oslo er i utgangspunktet positiv til økologisk hudpleie, men bare hvis den tar hensyn til hudens egen balanse og ikke ødelegger hudens naturlige bakterieflora.

- Generelt vasker og smører vi oss altfor mye. Skal man bruke økologiske produkter, er det viktig at de også tar vare på hudens egen økologi. Men faktisk er det overraskende lite viktig hva du smører på huden. Det viktigste er hva slags ernæring huden får innenfra.

Miljøorganisasjonen Grønn Hverdag oppfordrer imidlertid til en forsiktig bruk av kosmetikk med syntetiske stoffer.

- Det vi smører på huden trenger jo inn i kroppen, og i tester er det påvist rester av solkrem i urin på mennesker opptil ti dager etter påsmøring. Derfor mener vi man bør unngå hudpleie- og kosmetikkprodukter som inneholder usikre stoffer i forhold til helse og miljø, sier miljørådgiver Brita Haneberg.

Dette gjelder i hovedsak visse typer Parabener som antas å ha en hormonforstyrrende effekt.

- Det er flott at det kommer nye hudpleie- og kosmetikkalternativer uten kjemiske tilsetningsstoffer, men dessverre er dette et uoversiktlig og vanskelig marked for forbrukerne. Det er langt fra alt som er så bra som det høres ut, sier Haneberg. ■

magasinet@dagbladet.no

Takk til modell Marie (Everybody) . Takk til Linda Wickman for hjelp til hår og sminke.

MARKEDSFØRES OFTE SOM "NATURLIG" ELLER "ØKOLOGISK": Mange produkter er det ikke. Det finnes ingen offentlige regler på området, bare privatrettslige merkeordninger.
<B>NATURKOSMETIKK:</B> Defineres som produkter med ingredienser av naturlig opprinnelse. Trenger ikke være økologisk. Økologisk kosmetikk og hudpleie er laget av ingredienser som er dyrket på økologisk måte. I tillegg finnes det store begrensninger i forhold til andre ting man kan putte i disse produktene. Det skal bla. ikke brukes kjemiske og syntetiske stoffer eller parabener.
STOR TREND:</B> Naturlig og økologisk kosmetikk er en av de raskest voksende trendene i kosmetikkbransjen. Til tross for at det er omdiskutert hvorvidt det vi smører på kroppen faktisk påvirker huden og helsa, spås "grønn" kosmetikk ytterligere oppgang.
LAGER REGLER:</B> Norske Debio, som har myndighet til å sertifisere økologiske produkter, er i ferd med å utvikle et eget regelverk for økologisk kosmetikk. Det skal ut på høring i år.
<B>GRØNN PARFYME: - Huden er kroppens største organ, det ville vært rart om vi ikke blir påvirket av det vi påfører den, sier Camilla og Lill-Ann Scelderud (t.h.)
ØKOOLJE:</B> Mange produkter markedsføres som naturlig - uten at de er det. Sjekk alltid varedeklarasjon, er ekspertenes råd. Denne hudoljen fra Stella McCartneys hudpleieserie er sertifisert som 100 prosent økologisk.