Heltente damer

De snakker om sex, tenker på sex og har sex. Og de shopper. TV-serien «Sex og singelliv» sprenger grenser også utenfor soverommet.

MANHATTAN, NEW YORK. De har shoppet sko fra Dolce & Gabbana og Jimmy Choo og spist lunsj på Magnolia Bakery. Nå sitter de på Monkey Bar i hver sin lille designerkjole og med hver sin Cosmopolitan-coctail i hånda. I shoppingposene ligger smykker fra favoritten Mia & Lizzie. Gucci- og Prada-vesker ligger på bardisken. Samantha anbefaler på det sterkeste de andre jentene å prøve Viagra. Charlotte har gjort det slutt med en mann fordi han samlet på galt middagsservise. Marianda forteller om dildoen sin. Carrie lurer på om kvinner kan ha sex som menn. Det er en hvilken som helst dag for de fire single kvinnene i «Sex og singelliv». RESTAURANT SANS, OSLO. Linn Amundsen (25) og Maren Kolle Riis (26) sitter med hver sine Cosmopolitan i hånda {ndash} akkurat som jentene i TV-serien. De har på seg tidsriktige sommerkjoler og dekorative smykker, og på bardisken ligger to lekre håndvesker.{ndash}Nei, det er nok ikke Prada og Gucci dette, fniser Maren.De to venninnene er fan av singelkvartetten.{ndash}Jentene er bare helt rå, sier Linn.{ndash}Særlig Miranda. Hun er tøff. En skikkelig karrierekvinne som ikke lar seg pille på nesa. Ikke kødd med meg, liksom, sier Maren.{ndash}Girlpower, sier Linn. «Du må komme deg online, søta. Selv om det bare er for porno\'n.» SamanthaDEN AMERIKANSKE TV-SERIEN er en enorm seersuksess verden over og har vunnet en rekke priser. I Norge har ikke «Sex og singelliv» samlet de store seermassene, delvis på grunn av TV3s dekningsgrad. Men serien er blitt en favoritt blant mange velutdannede, urbane kvinner i 20-åra.{ndash}Kvinner vises på en måte vi ikke er vant til å se, i allefall ikke i amerikanske serier, sier filmviter Dag Asbjørnsen, som er rådgiver ved Statens filmtilsyn.Sexglade Samantha, romantiske Charlotte, strenge Miranda og ultratrendy Carrie snakker om sex, tenker på sex og nyter sex mens de leter etter drømmeprinsen. De har høy utdannelse, gode jobber og tykke lommebøker. De elsker å shoppe, og møter de motgang, børster de skuffelsene av designerveskene og vrikker videre på sine svinedyre høye hæler.{ndash}«Sex og singelliv» viser at kvinner kan snakke grisete, synes det er gøy å leke med dildoer og kan være kåte uten at det trenger å være pornografisk, sier Asbjørnsen.MAREN OG LINN har fulgt ivrig med de amerikanske singeljentene siden de kom på norske TV-skjermer. De synes serien byr på mer enn lekkert interiør og trendy designerklær.{ndash}Serien handler om å ha det gøy, at livet er for kort til å gå med møkkete T-skjorte og at kvinner kan stille krav. Det er tøft, sier Maren, som er produktsjef i bokkjeden Ark. Linn studerer pedagogikk.{ndash}Det er bra de snakker mye om sex. Det er på tide at jenter kan være brautende og vågale. Jeg liker at serien ikke er så politisk korrekt og at man ikke er dårlige damer selv om man har vært sammen med mange menn. Det er lov å gjøre feil, og single kvinner er ikke ofre, sier Linn. «Jeg tror ikke hun er lesbisk. Hun gikk bare tom for menn.» Charlotte{ndash}ISOLERT SETT kan man jo irritere seg over hvordan de ulike jentene framstilles, men jeg er glad for at det er blitt et større spenn i hvordan kvinner framstilles i populærkultur, sier filmviter Anne Gjelsvik ved NTNU i Trondheim. Hun skriver for tida en artikkel om den singelnevrotiske TV-serien «Ally McBeal», som nylig ble lagt ned.{ndash}Ally er svak, nevrotisk og ikke noe godt kvinnebilde. Jeg tror likevel hun treffer norske jenter på et mer følelsesmessig plan enn jentene i «Sex og singelliv». Det er lett å kjenne seg igjen når Alley dummer seg ut, sier Gjelsvik.{ndash}Men mange synes nok de single jentene er tøffere og morsommere. Serien tør å ta den helt ut og leke med fordommer.Gjeldsvik mener serien er en del av en ny trend.{ndash}Før laget man tv-serier for hele familien, nå lager man serier rettet mot bestemte grupper. «Menn har det samme forholdet til balla sine som vi har til veskene våre. De er små, men vi hadde følt oss nakne uten.» Carrie {ndash}DET MORSOMSTE med serien er moten, sier Linn og Maren.For snakker ikke singeljentene i serien om sex, går det i klær, vesker og sko. Og bare av den mest eksklusive sorten: Luis Vuitton, Prada, Dior og Dolce & Gabbana. Ingen TV-serie har de siste åra blitt ansett som mer trendsettende enn «Sex og singelliv». I regi av stylisten og kostymedesigneren Patricia Field ligger spesielt rollefiguren Carrie alltid en stiletthæl foran motebildet. Serien vant da også pris i fjor for «best dressed» TV-serie, og Sarah Jessica Parker, som spiller Carrie, er kåret til USAs mest trendsettende person. Hver uke auksjoneres antrekkene hennes bort på Internett. Selv det å sitte og jobbe med sin bærbare PC, som Carrie gjør når hun skriver sin ukentlige avisspalte, er blitt chic. Eller som motemagasinet Vouge skrev: It\'s just totally Carrie Bradshaw.{ndash}CARRIE HAR DE KULESTE KLÆRNE. Når hun kommer i en ny kjole, er det bare WOW! sier Maren.{ndash}Nesten alt hun har på seg er tøft. Bortsett fra da hun kom med den rumpetaska, sier Maren.{ndash}Ja, herregud. Husker du det? fnyser Linn.Så viktige er mote for serien at Sarah Jessica Parker selv har sagt at moten er den femte rollefiguren.{ndash}Koblingen mellom TV og mote har skjedd gradvis, men «Sex og singelliv» er nok den serien som har gjennomført dette sterkest, sier sjefredaktør Tone Tobiasson Skårdal i motebladet Tique.{ndash}Hollywood og klesdesignerne fant hverandre på prisutdelingene, og blader begynte å omtale skuespillernes designerkjoler. Det smittet over på TV, og serien «Friends» samarbeidet for eksempel med designeren Ralph Lauren, sier Skårdal Tobiasson.Men ingen tar den lenger ut enn «Sex og singelliv». «Ex-sex kan være deprimerende. Hvis det funker, begynner du å savne ham. Hvis det stinker, angrer du.» SamanthaCARRIE OVERFALLES av en raner i ei lita sidegate i New York. Raneren tar fra henne veska og lommeboka. Carrie er rolig {ndash} inntil raneren vil ha skoene hennes.{ndash}Nei, ikke mine Manolos (sko fra skodesigneren Manolo Blahnik, red.anm.), hulker Carrie før hun løper for å få hjelp. I «Sex og singelliv» er det ikke snakk om veska, men Prada-veska. Ikke skoene, men Jimmy Choo-skoene. {ndash}Dette er bare begynnelsen, sier Tone Garman i reklamebyrået New Deal.{ndash}Når vi får digital-TV og faktisk kan velge bort reklamen, vil man heller snike den inn i programmene. Det er mye av det allerede i dag, men vi må nok bare venne oss til at det blir mer ekstremt, sier Garman.Maren og Linn har nettopp vært i New York, men lommeboka taklet ikke at de fulgte shoppingfotsporene til singeljentene.{ndash}Å kjøpe skoene som Carrie har hatt på seg i serien, blir bare å kopiere, det er morsommere å tolke stilen. Og billigere, sier Maren. «Hva skal vi finne på, da? Sitte på bar, drikke Cosmos og sjekke opp ukjente menn når vi er 80 år?» CarrieNESTE UKE KAN NORSKE TV-SEERE nok en gang følge fjerde sesong av de fire frustrerte jentenes eventyr. Men rollefigurene har utviklet seg en god del fra singellivstarten.{ndash}Serien har utviklet seg omtrent som et forhold, sier produsent Michael Patrick King i et intervju.{ndash}Første sesong var omtrent som første date, andre sesong som et tidlig date-forhold, tredje sesong som begynnelsen av et forhold, mens fjerde sesong er mer som det store steget, sier King.Maren og Linn synes serien er mer realistisk enn andre TV-serier.{ndash}Mens rollefigurene i TV-serien «Friends» bare har det moro, skinner det gjennom at jentene ikke er alltid er så fornøyde. Sånn er det å være singel. Man leter, men vet ikke hva man leter etter. Det blir mer seriøst, enda det bare er en såpeopera.Men det er en ting Maren og Linn ikke liker:{ndash}De er for tynne. De er tøffe og uavhengige, men likevel bundet av vestlige skjønnhetsidealer. Det rimer ikke, sier Linn og Maren.{ndash}Det går an å ha det gøy, være tøff og ha litt mage. MIRANDA HAR FÅTT BARN, Samantha forelsker seg for første gang, og New York har vært igjennom terrorangrepene 11. september i fjor. Selv om mye er annerledes i de nyeste episodene av «Sex og singelliv» som vises i USA denne høsten, er det meste som før. Allerede i første episode blottet tre av kvinnene puppene, sexpraten sitter fremdeles løst, og kvartetten tripper fortsatt rundt mellom nye barer og nye menn. Og for all del: De shopper.{ndash}Da 11. september rammet New York, tenkte jeg: Hva gjør vi nå? Er serien over? sier produsenten Michael Patrick King.{ndash}Men serien har alltid reflektert byen, og femte sesong vil reflektere byen som den er i dag, enten det er med Dior-gassmaske eller noe annet.Eller som Carrie selv hevder i en av de nye episodene:{ndash}Hvis du vil gjøre din patriotiske plikt som New York-kvinne, bli med meg på shopping! lene.vintervoll@dagbladet.no

<HLF>Carrie Bradshaw</HLF> <QL><QL><HLF>Trendy spaltist: </HLF> Hun henter inspirasjon fra eget og venners singelliv på Manhattan. Skriver om spørsmål som: Kan kvinner ha sex som menn? Er alle menn freaks? Kan man ha et forhold til en yngre mann? <QL><HLF>Stilen:</HLF> Haute couture, secondhand-klær og røff gatemote. Carrie er en motekameleon og den mest motebevisste av rollefigurene: jeans, singlet og cap til frokost, bohemchic til lunsj, elegant og eksklusiv til middag. Carrie bruker merker som Chloé, Jimmy Choo, Gucci, Prada, Miu Miu og Dior. Carrie spilles av skuespiller Sarah Jessica Parker (37), bl.a. kjent fra «Footloose», «LA Story» og «State and Maine». Gift med skuespilleren Matthew Broderick og venter sitt første barn.<QL><QL>
<HLF>Prisbelønte trendsettere: </HLF> «Sex og singelliv» har vunnet en rekke priser, blant annet for beste kostymer og beste TV-serie. Sara Jessica Parker (nr. 2 fra høyre) er i tillegg blitt kåret av Vogue som USAs mest trendsettende person.
<HLF>Charlotte York</HLF> <QL><QL><HLF>Romantisk kunsthandler:</HLF> Overklassejente som drømmer om å bli reddet av en prins på hvit hest. Målet var å bli gift med en kjekk, rik mann, og det ble hun. Men da prinsen, Trey, viste seg å være impotent, ble det problemer. <QL><HLF>Stilen: </HLF> Charlottes garderobe er eksklusiv, men småpikeaktig. Klærne er klassiske, enkle og feminine: designerklær i pastellfarger, blomstrete kjoler og kardigansett. Charlotte kler seg gjerne i Alberta Ferretti, Blumarine og Agnes B, og kombinerer ofte antrekkene med et enkelt perlekjede, Gucci-veske eller hårbøyle. <QL>Charlotte spilles av Kristin Davis, kjent fra «Melrose Place» og diverse tv-filmer.<QL><QL>
<HLF>Miranda Hobbes</HLF> <QL><QL><HLF>Smart og selvsikker advokat:</HLF> Partner i et advokatfirma. Miranda er tøff og bruker mengder av kynisk humor for ikke å åpne seg overfor andre mennesker. Forholdet til den mer avslappede Steve ble til slutt for vanskelig, men de har klart å beholde vennskapet. <QL><HLF>Stilen: </HLF> Miranda er ingen moteslave og kler seg for det meste nøytralt og enkelt. Skreddersydd drakt på jobb, sporty i helga, stilrene kjoler på fancy restauranter. Miranda bruker gjerne merker som DKNY, Armani og Louis Vuitton.<QL>Miranda spilles av Cynthia Nixon, som venter sitt andre barn. Kjent fra filmer som «Amadeus», «Pelikanrapporten», «Marvins døtre» og div. teateroppsetninger. <QL><QL>
<HLF>Samantha Jones</HLF> <QL><QL> <HLF>Suksessfull PR-sjef: </HLF> Hun vet hva hun vil ha - og får det som regel. Full av selvsikkerhet og en enorm appetitt på menn. Samantha går aldri glipp av en mulighet for bra sex, liker å eksperimentere og velger alltid lyst framfor romantikk. Og er stolt av det. <QL><HLF>Stilen: </HLF> Samanthas business/sexgudinne-livsstil preger også garderoben. Powersuit på jobb og sexy kroppsnære kjoler om kvelden. Selv i begravelser stiller Samantha med bare skuldrer og dyp utringning. Samantha bruker eksklusive og dyre smykker, og merker som Chanel, Escada, Celine og Roberto Cavalli. <QL>Samantha spilles av Kim Cattrall, kjent fra bl.a. «Politiskolen 1», «Star Trek 6», «Big Trouble in Little China» og div. teateroppsetninger.<QL><QL>