Her er det siste Blackburn Skua-flyet i verden

Den britiske jagerbomberen forsvarte Norge i begynnelsen av 2. verdenskrig. Etter 68 år ble flyet hevet fra sjøen.

DEN ER TROLIG den mest komplette av sitt slag, men foreløpig ikke særlig staselig. Jagerbomberen som ble brukt under 2.verdenskrig av typen «Blackburn Skua», ble hevet fra Orkdalsfjorden tirsdag kveld.

10. april 1940, for 68 år siden, begynte fly av denne typen med bombeangrep mot tyske mål i Norge.

- Historien er vel ganske glemt. Men dette flyet hadde en stor historie på norskekysten fra krigen begynte til september 1940, forteller Klas Gjølmesli til Dagbladet.no. Han er en av flyentusiastene som står bak hevingen av flyet, som ble funnet i Orkdalsfjorden i april 2007.

Om noen år skal det etter planen være ferdig restaurert, og blir det eneste flyet av sitt slag i verden som er intakt, etter det folkene bak prosjektet kjenner til.

ET TEAM FRA NTNU, redskaper fra Taubåtkompaniet og miniubåter fra Sparre AS har jobbet for å få flyet opp fra 242 meters dyp og opp på overflata så komplett som mulig.

Flere deler falt av, blant annet motoren, men cockpiten og vingene er der.

- Vi visste at tilstanden til flyet var ganske dårlig, siden aluminiumen har ligget i 68 år i sjøvannet. Vi må nok skifte ut mange av platene, sier Gjølmesli.

Nå skal flyet sendes til Luftfartsmuseet i Bodø, der det skal restaureres.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HEVET ETTER 68 ÅR: Litt "mosegrodd" og ganske rusten etter å ha ligget på 242 meters dyp siden 1940, men vingene på Blackburn Skua-flyet er i alle fall hele. Foto: PER SNEKVIK/AVISA SØR-TRØNDELAG
HEVET ETTER 68 ÅR: Litt "mosegrodd" og ganske rusten etter å ha ligget på 242 meters dyp siden 1940, men vingene på Blackburn Skua-flyet er i alle fall hele. Foto: PER SNEKVIK/AVISA SØR-TRØNDELAG Vis mer

Blackburn Skua-flyene var av de få allierte flyene som var involvert i forsvaret av Norge, siden de kunne ta av fra hangarskip i Nordsjøen, eller hadde akkurat nok brensel til å sette igang angrep fra Orknøyene, ifølge flyentusiaasten.

- Det var noen ganske dumdristige turer, med tanke på rekkevidden til disse flyene, kommenterer Gjølmesli.

RETT ETTER DEN TYSKE INVASJONEN av Norge 9. april 1940 ble Skua-flyene satt i arbeid. 10.april var femten fly involvert i angrepet av den tyske krysseren «Königsberg», som lå i Bergen. Flyene fikk inn noen fulltreffere mot krysseren, som sank i havna.

Skua-flyene fikk æren for det som regnes som den første senkningen av et krigsskip ved luftangrep.

DA FLYENE FORSØKTE SEG på den tyske slagkrysseren «Scharnhorst» 13. juni 1940 i Trondheim, gikk det ikke like bra.

Det flyet som denne uka ble hevet i Orkdalsfjorden, ble fløyet av John Casson, lederen av 803. skvadron. 15 Skua-fly fra to skvadroner fløy mot Trondheim i det som beskrives som en hevntokt mot tyskerne.

Bakteppet for angrepet på «Scharnhorst» var at det tyske skipet deltok i angrepet på det britiske hangarskipet «Glorious» og eskortejagerne «Acasta» og «Ardent» i Lofoten 8. juni. Det førte til det største britiske tapet i Norge målt i menneskeliv.

15 AV DE GANSKE UMODERNE Skua-flyene ble valgt ut til å angripe «Scharnhorst».

Her er det siste Blackburn Skua-flyet i verden

- Under den korte orienteringen før toktet fikk vi høre at man ventet at noen av oss ikke ville komme tilbake. Det hørtes ikke bra ut. Men vi måtte adlyde ordre, det var ingenting vi kunne gjøre med det, fortalte Lloyd George Richards (87) til Aftenposten da han besøkte Norge i fjor. Han var en av flygerne som var med på angrepet.

De 15 flyene ble angrepet av tyske jagerfly lenge før de kom til Trondheim, og den ene bomben som traff «Scharnhorst», eksploderte ikke. I løpet av ti minutter ble syv mann drept eller dødelig såret.

Skua-flyet som landet i Orkdalsfjorden er trolig såpass intakt i dag fordi det klarte å nødlande på sjøen, rett utenfor Geitastrand.

- Ingen skjøt på det da det styrtet. Flygeren mente bensintilførselen ble stoppet. Men begge personene i flyet berget livet, og ble ikke såret, sier Johannes Halsen til NRK Trøndelag 87-åringen var øyenvitne til nødlandingen i 1940.

For John Casson og de åtte andre som overlevde angrepet, ventet imidlertid fem års krigsfangenskap. To skvadroner var nærmest halvert etter angrepet, og ifølge Aftenposten fikk 13. juni navnet «Black Thursday».

HVA SLAGS KAMPER dette flyet har vært involvert i før det sank, vet ekspertene lite om. En av de store overraskelsene for teamet var at flyet de hevet, ikke hadde samme registering som ventet.

- Først onsdag ble det avdekket at dette er et annet fly enn vi trodde. Det var litt vanskelig å tyde registreringsnummeret, men vi fant ut at det siste tallet var et 6-tall, og at nummeret var L2896, sier Gjølmesli.

Han tror en mulig forklaring på dette er at flyet har blitt forvekslet med pilotens reservefly ved avgang, og dermed ble feil fly registrert tapt.

Men kan dette flyet også ha vært involvert i senkningen av «Königsberg» i Bergen?

- Sannsynligheten er der. Men dette flyet skulle jo egentlig etter historiebøkene vært i lufta til 1943. Nå må vi sette oss ned og grave i historien igjen, sier Gjølmesli.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

HEVET FLYET: Forskningsskipet «Gunnerius» er en av flere båter som var involvert i hevingsarbeidet.
NORGES FORSVARER: Blackburn Skua-flyene var en av flere flytyper som forsvarte Norge rett etter Tysklands invasjon 9. april 1940. Dette flyet tilhørte 801. skvadron.
FUNNET I 2007: I april 2007 ble flyet lokalisert i Orkdalsfjorden.
MÅLET FOR BOMBINGEN I TRONDHEIM: Den tyske slagkrysseren «Scharnhorst» skulle angripes av 15 Skua-fly. Det endte imidlertid med store tap for de britiske styrkene, men ingen skade på det tyske skipet.
KLARE TIL KAMP: Skua-fly på hangarskipet HMS Ark Royal.