Hjerteløs underholdning

Reality-sjangeren tar et kvalmende skritt videre, og skaper mangemillionærer i ekspressfart.

Hjemløse som slåss så blodet spruter En stakkar som trekker sine egne tenner med ei tang En annen boms som viser fram sin tatoverte penis En safarikledd «Boms-jeger» som overfaller sovende hjemløse og taper deres hender, føtter og munn, mens de hjemløse skrekkslagne prøver å komme fri Er dèt underholdning? I USA ER DET åpenbart det, skal vi tro magasinet Wired News. Faktisk er det så god underholdning i hjemløses lidelse at to unge menn fra Las Vegas har blitt mangemillionærer i ekspressfart på videoen «Bumfights: A Cause For Concern». Videoen er et nytt tilskudd til reality-sjangeren. Den handler i hovedsak om hjemløse som lider og fornedrer seg på ulike vis. Og den inneholder slåssing. Masse slåssing. 250.000 kopier er solgt av videoen, til en pris av 22 dollar per stykk. Det tilsvarer 5,5 millioner dollar eller godt over 40 millioner kroner. Legger en til at videoen ble utgitt så sent som i april i år, og at den bare har vært til salgs via Internett, er salgstallene ganske så formidable. «En en-times parade med ubegrunnet vold og elendighet som viser den verst tenkelige atferden blant hjemløse i Las Vegas og Sør-California», er beskrivelsen Wired gir filmen. Tekno-magasinet er langt fra alene i sin avsky. - JEG ER SJOKKERT, og det er ikke mye som sjokkerer meg. Du må se den! sier trash-radiovert Howard Stern om videoen. Talsmenn for de hjemløse og konservative mediekritikere er også sjokkert. Men disse mener i motsetning til Stern at du ikke trenger å se filmen. Og mens debatten raser i USA, ler 24-åringene Ray Leticia og Ty Beeson hele veien til banken. De to har finansiert og produsert filmen ved hjelp av kredittkortene sine og sitter igjen med det aller meste av den eventyrlige omsetningen. De fikk ideen til filmen i 1999, da de så et par hjemløse menn som slåss i en falleferdig bydel i Las Vegas. - VI INNSÅ AT ALLE som så på hadde det ganske kult, så vi tenkte «hvorfor ikke lage en hel video av dette?». Vi var interessert i den grunnleggende humoren i noe som ikke har blitt behandlet innen mainstream-underholdning - nemlig hjemløshet, sier Leticia til Wired. Og som de sier i egenreklamen på nettsidene sine: «Etter mer enn tre års filming er vi endelig ferdige! Garantert den mest hysteriske og sjokkerende videoen du har sett.» Målet til de to 24-åringene var opprinnelig å tjene 100.000 dollar på filmen, slik at de kunne komme i gang med en filmkarriere. Men folks umettelige appetitt på nye grep innen reality-sjangeren, eller på vold og fornedrelse, har gjort at de to sitter med en hel liten industri. Ikke bare selger de videoer for millioner, spin-off-produkter i form av t-skjorter og gensere selger også godt. «VELDIG FÅ BOMS ble skadd under innspillingen av denne filmen, og de fleste ble returnert til sitt naturlige habitat», står det å lese på en sekvens i vidoen. Men politiet i Las Vegas er ikke så sikre på dette. Nå leter politiet etter hjemløse som er misbrukt av filmskaperne. Andre er skeptiske til om dette faktisk er en reality-film, eller om det er betalt og avtalt spill og bruk av stunt-bomser i filmen. En boms som går igjen mye i filmen har fått navnet «Rufus the Stunt Bum». Han kaster seg hodestups inn i veiskilt og utfører andre smertefulle øvelser, i de sekvensene som ikke består av slåssing og plaging av hjemløse. Filmskaperne selv hevder at det ikke har vært noe «skuespill» eller annet juks under filmingen. De påstår også at alle de hjemløse i filmen har gitt dem tillatelse til å bruke dem, i etterkant av innspillingene. Leticia nektet først også for å ha gitt noen penger til bomsene. Men han innrømmer nå at de gjorde dette - etter at scenene var spilt inn. Og dette var ikke lønn, men bare gaver «fordi de er våre venner». Men filmskaperne har ikke særlig høy troverdighet. De har også hevdet at de har gått på anerkjente filmskoler i Los Angeles. Men nærmere sjekk hos skolene har vist at dette ikke stemmer. De to filmskaperne hevder at de nå jevnlig mottar drapstrusler. De har også begynt å holde en lavere profil. De vil ikke lenger si hvilke skoler de har gått på, og Leticia kjører etter sigende rundt i en bil uten nummerskilt - for ikke å kunne oppspores. MEN IKKE ALLE ER LIKE KRITISKE til Bumfight-filmen. Sosiologiprofessor Bernard Beck ved Northwestern University mener at den er bare siste tilskudd i en eldgammel underholdningstradisjon som går helt tilbake til romertidens gladiatorer. Også en kjent talsmann og forkjemper for de hjemløse, Ted Hayes, er en uttalt Bumfight-fan og forsvarer De to unge millionærene. Han kaller videoen «det beste som har skjedd for de hjemløse i de 17 år jeg har arbeidet for dem», og begrunner dette med den oppmerksomhet videoen har bragt til den grusomme virkeligheten på gata. Filmskaper Ray Leticia er åpenbart glad for støtten. Han hevder at han vurderer å gi 10 prosent av filmens inntekter til Hayes\' organisasjon for hjemløse. Om pengene kommer gjenstår å se. Du kan lese mer om saken hos Wired: Homeless Fight Club Miffs Critics even.teimansen@dagbladet.no

<HMELF>- GANSKE KULT:</HMELF> - Vi innså at alle som så på hadde det ganske kult, sier de to unge filmskaperne.<QL>Foto: BUMFIGHTS.COM
<HMELF>OVERFALLES:</HMELF> Intetanende hjemløse overfalles mens de sover og blir bundet. Skrekkslagne prøver de å komme løs.<QL>Foto: SCANPIX
<HMELF>STUNT-BOMS: </HMELF>«Rufus the Stunt Bum» kaster seg hodestups inn i veiskilt og utfører andre smertefulle øvelser, i de sekvensene som ikke består av slåssing og plaging av hjemløse.<QL>Foto: BUMFIGHTS.COM