Høyt til bords

Husker du denne?

TRETTI ÅR. I 1970 var den norske designeren Peter Opsvik i Essen og studerte forholdet mellom menneske og produkt - ergonomi. 60-tallet hadde ebbet ut, og et gryende 70-tall avslørte et storsamfunn i krise. Motstanden mot det moderne forbrukersamfunnet hadde festet seg. Det var døde rockikoner og utdøende flower-power. Det var USA-kritikk og Vietnamkrig-motstand, økende miljøbevissthet og etterdønninger av studentopprørene i de store europeiske byene. Hva skulle nå bli formgivningens oppgave i samfunnet? Og hva var designernes rolle i de kapitalistiske selskapene? Problemstillingen rundt en gjenstands funksjon gjaldt ikke lenger bare det rent tekniske, men ble utvidet med symbolske og sosiale perspektiver. Funksjonalismens teori ga ikke lenger nye svar. HER HJEMME rørte det også på seg. Nordmenn var opptatt av naturvern og distriktspolitikk. Det var strid om kraftutbygging og inngrep i naturen, noe som kom til uttrykk i en antimaterialistisk, nærhet til naturen-holdning. I 1972 tegnet Peter Opsvik stolen Tripp Trapp, som ble satt i produksjon av Stokke fabrikker året etter. En helt triviell situasjon foranlediget at Tripp Trapp så dagens lys - Peter Opsviks sønn hadde vokst seg ut av babystolen, og faren ville at han fortsatt skulle sitte høyt til bords og spise med resten av familien. Slik hadde ingen tenkt før, og dermed måtte han designe et slikt møbel selv. Her gjorde han konsekvent bruk av en ergonomisk tilnærming. Barnets behov ble satt i sentrum, og dermed ble det sosiale og medmenneskelige perspektivet ivaretatt. Stolen er funksjonell, produksjonsvennlig, holdbar, skulpturell og selges rimelig. Tripp Trapp fant raskt veien inn i de tusen 70-tallshjem, og har beholdt populariteten fram til i dag.PETER OPSVIK BLE født i Stranda i 1939. Etter utdannelse ved kunsthåndverksskolene i Bergen og Oslo jobbet han som industridesigner ved Tandbergs Radiofabrikk fra 1965 til 1970, før han ble frilans møbeldesigner. I 1979 lanserte Opsvik, sammen med Svein Gusrud og Oddvar Rykken, de første sittemøblene i Balans-serien. Hans Chr. Mengshoel sto bak ideen. Stolene hvor man sitter «på knærne», utfordret konvensjonene for sittestillinger, og produktene ble gjenstand for oppmerksomhet verden rundt. Balans Variable er én av få norske designprodukter som har oppnådd internasjonalt ry. Opsvik står også bak den prisbelønte kontorstolserien H05 fra HÅG. Seinest i sommer ble stolen HÅG H05 Communication tildelt prisen for det mest innovative produktet på verdens største kontormøbelmesse i USA. Opsviks møbelfilosofi er at vi ikke skal sitte stille {ndash} og i hvert fall ikke når vi sitter. Derfor har han særlig konsentrert seg om forholdet mellom kropp og stol. - Den beste sittestillingen er alltid den neste, er hans motto. Motstanden mot bruk-og-kast-mentaliteten er også et varemerke hos designeren, og helst vil han produsere i et evighetsperspektiv. Paradoksalt nok har likevel Tripp Trapp snart solgt i fire millioner eksemplarer. I 1995 fikk den Norsk Designråds klassikerpris. kristin.guttormsen@dagbladet.no