Du leser nå Dagbladet Pluss

Hubble får besøk for siste gang

Men får leve til 2014.

SISTE VISITT: Romfergen Atlantis besøker Hubble for siste gang. Romteleskopet, som har fungert i 19 år, blir oppgradert. I bakgrunnen på denne illustrasjonen kan vi se stjerneklyngen NGC 3603 fra et bilde tatt av nettopp Hubble. Illustrasjon: ESA/Luis Calçada og NASAVis mer

||| I KVELD KLOKKA 20.01 norsk tid skytes romfergen Atlantis opp for den siste reparasjonen av astronomiens flaggskip - romteleskopet Hubble.

En hel verden vil følge spent med når Atlantis skal frakte sju astronauter opp til romteleskopet Hubble som svever 566 km over hodene våre.

Her skal astronautene foreta den femte og aller siste reparasjonen av teleskopet som har gitt oss imponerende bilder og forskningsdata i 19 år.

Dette skjer nøyaktig 400 år etter at Galileo Galilei, som første menneske, rettet sitt teleskop opp mot himmelen.

Og det skjer i det internasjonale astronomiåret som nettopp er en markering for Galileis banebrytende oppdagelser.

SIDEN HANS DAGER har vi bygget større og større teleskoper på bakken og sendt teleskoper opp i rommet. Og det mest kjente er romteleskopet Hubble som har revolusjonert vår kunnskap om verdensrommet.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Du er nå inne på en Dagbladet Pluss-artikkel. Den kan du få tilgang til med et abonnement på Dagbladet Pluss.

Dagbladet Pluss er enda mer av virkeligheten. Redaksjonen vår jobber hver dag for å gi deg kvalitetsartikler du bare må lese. Vi har satt dagsorden i over 150 år og er stolte av den prisbelønte journalistikken vår. Med et Dagbladet Pluss-abonnement får du både ferske premium artikler hver dag og tilgang til hele arkivet vårt. Det vil si alle avisene helt tilbake til 1869! Les Dagbladet Pluss på alle plattformer - både desktop, mobil og tablet - når du vil, hvor du vil.

3 MÅNEDER*

SOMMERKAMPANJE

50 kr

(0,56 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER*

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER* 50 kr per 3 måneder. 0,56 kr per dag.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (249kr/ kvartal når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

UKE*

Prøveperiode*

1 kr

(0,14 kr per dag)

KJØP UKE*

Dagbladet Pluss

UKE* 1 kr per uke. 0,14 kr per dag.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (55kr/uke) når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

UKE

55 kr

(7,86 kr per dag)

KJØP UKE

Dagbladet Pluss

UKE 55 kr per uke. 7,86 kr per dag.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,77 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per 3 måneder. 2,77 kr per dag.

• Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris (55kr/uke) (249kr/kvartal).
  • *Fornyes til normalpris etter tilbudsperioden (249kr/kvartal) (55kr/uke).
  • Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.