Hva sier kroppen om hvordan vi har det?

Hver uke svarer Magasinets ekspertpanel på spørsmål som angår deg og meg. Denne uka spør vi arbeidspsykolog Karen Kollien Nygaard.

- Noen har sagt at kroppen er sjelens speil, og det tror jeg helt på. Forholdet til kroppen er svært individuelt, og alle opplever sykdom på forskjellig måte. Men når hodepine og ryggplager er vedvarende er det betimelig å stille spørsmål om du ikke nærmer deg utbrenthet. Det er ikke farlig om noe skjer en gang iblant. Men jeg har opplevd mennesker som har mistet korttidshukommelsen, blitt delvis lammet på grunn av spenninger i bekkenet eller fått angst på grunn av at de er slitne. De går kroppslig konkurs. Det utløsende er ofte at de har mistet motivasjonen. Da er ikke kroppen skrudd på, og de føler seg flate. Andre opplever at oppmerksomheten svikter, de klarer ikke å være til stede der de er. Det er som om de har en osteklokke over hodet. At oppmerksomheten glipper er et dårlig tegn. Alle kropper har svake ledd, og det er ofte de som rammes når det går for langt. Det er derfor utbrenthet arter seg forskjellig fra person til person.

Hvordan bør jeg føle meg når jeg velfungerende?

- Da kjenner du at kroppen er på, at du har kraft og framdrift og er positivt stresset. Hormonene gir positive signaler og smerter dempes. Det er derfor man kan gå på jobb og være kjempesliten - og likevel få en fin dag. Søvn og søvnproblemer er en vesentlig faktor. En kropp som har det bra, sover. Både det å jobbe og det å være til stede og lytte i en privat samtale er prestasjoner. Alle trenger at kroppen får restituert seg under søvnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er vedvarende hodepine et tegn på?

- Hodepine skyldes ofte spenninger i nakken. En stresset kropp tipper skuldrene framover som beskyttelse. Å heise skuldrene og haken fram, som vi ofte gjør når vi er stresset, skaper spenninger. Kanskje har du drukket lite vann også.

Hva kan jeg gjøre når jeg føler meg kraftløs og sliten?

- Prøv først å hvile ordentlig ut. Noe av det viktigste på lang sikt, for å forebygge at det skjer igjen, er at du setter deg ned og definerer rammene i livet ditt. Bestem deg for ikke å bruke krefter på det du ikke kan gjøre noe med. Pass på å skille mellom de harde og de bevegelige rammene i livet. Det er viktig å vende blikket mot det som faktisk kan påvirkes. Et styremøte med seg selv trenger vi alle iblant, der vi spør: Lever jeg slik jeg har lyst til å leve? Er jeg i pakt med meg selv? Hvis jobben din er den du virkelig vil ha, og du har tatt den beslutningen, bør du slutte å irritere deg over det du ikke kan påvirke. Det viktigste er at det som er i livet ditt er et resultat av bevisste valg.

Når kan jeg vite om jeg er sliten eller om jeg er syk?

UTSLITT AV JOBBEN: Har du spørsmål, reaksjoner
eller innspill til ekspertene?
Kontakt Inger Merete Hobbelstad på
imh@dagbladet.no. Illustrasjonsfoto: RUNE I. MYHRE
UTSLITT AV JOBBEN: Har du spørsmål, reaksjoner eller innspill til ekspertene? Kontakt Inger Merete Hobbelstad på imh@dagbladet.no. Illustrasjonsfoto: RUNE I. MYHRE Vis mer

- Hvis du har symptomer som kvalme og hodepine over tid bør du snakke med lege. Kroppen signaliserer slitenhet på samme måte som den signaliserer sykdom. Selv behandler jeg ingen for utbrenthet før legen har utelukket det fysiske.

Hvordan skal jeg ta det med ro når jeg er vant til et hektisk liv, selv etter å ha fått beskjed om at jeg er utbrent?

- Det er helt essensielt å aktivt skape hvile, også i en eventuell sykemelding. Mange fortsetter i samme tempo, og forblir sykemeldt lenge uten effekt. Du må lære deg å utløse avspenningsmekanismene i kroppen, hjelpe kroppen å bytte gir. I en slik situasjon er du helt avhengig av stressmestring. Jeg har sett hvordan folk faktisk presterer dårligere fordi de hele tiden er på høygir.

Hvorfor føler man seg ofte energisk selv om man vet man har jobbet for mye og egentlig er sliten?

- Vi har et medfødt beredskapsprogram som gjør at kroppen kan mobilisere ekstra i pressede situasjoner. Vi har med oss evnen til å holde ut lengre enn vi egentlig har krefter til. Men den er en kreditt, og vi har en tendens til å overforbruke den. Du må forstå at kroppen din pådrar seg gjeld. Utbrenthet er en belastningsskade, som du kanskje ikke legger merke til fordi du opplever mye spennende. Det er farlig å vende seg til at det alltid går bra. Mange går på veggen med et smil om munnen.

Er det et tegn i ei tid preget av fleksible arbeidstider og stort arbeidspress at vi går rundt med vedvarende faresignaler fra kroppen?

- Det er ikke noe nytt. Yoga er blitt brukt som en metode for å forebygge og bekjempe stress i 5000 år. Allerede da var det kjent at dersom mennesker sprer oppmerksomheten sin ut for bredt, går de på en smell. Men det er spesielt krevende i vår tid fordi vi har så stor frihet. Svært mange klarer ikke å velge bort noe de har lyst til å gjøre eller oppleve. Men det er livsfarlig ikke å kunne si nei. Det er mye arbeid i høyt tempo og vi forventes å være tilgjengelige, og det kan bli en spiral det er vanskelig å komme ut av. I vår tid er det ikke moteriktig å skulle slappe av. Du får ikke applaus for å si at du trenger å hvile. Det er en utfordrende tid for kroppen, som sjelden får sjansen til å avreagere fysisk. Vi er grenseløse, redde for å miste muligheter, for å ramle av lasset og ikke være med på moroa.

Hvordan kan jeg klare å legge fra meg jobben når jeg kommer hjem og tenke på noe annet når jeg har en engasjerende jobb og stort ansvar?

Hva sier kroppen om hvordan vi har det?

- Å være bevisst på overgangene er viktig. I det du går hjem fra jobb skrur du rituelt av ditt profesjonelle jeg. Å skifte klær fra jobbantrekk ti private klær kan være en god idé. Ofte tar vi med jobben helt hjem og inn på middagsbordet. Det er mulig å bestemme seg for å legge det vekk, skru av mobil og pc, lukke døra til den delen av dagen. Det er lett å tenke at det bare tar fem minutter å sjekke e-post, men det kan ta flere timer å legge fra seg det du leste.

UTSLITT: Det er viktig å ta kroppens signaler på alvor, slik at man unngår å møte veggen.