Hvem bor her?

Vi sendte to eksperter inn i leilighetene til tre kjente mennesker. Oppdrag: Beskriv beboeren best mulig. Det gikk skremmende bra.

- DET ER MODIGERE å stille ut leiligheten sin til allment skue enn å stille naken i Magasinet, sier Karl-Fredrik Tangen. - Vi bruker eliminasjonsmetoden når vi går inn i leilighetene, sier Charlotte Bik Bandlien.- Først leter vi etter posisjonen i det sosiale rom gjennom å ta tak i interiør, bøker, klær, baderomsartikler og kjøkken. Da avdekker vi også tegn på ambisjoner og interessefelt. Står gjenstander i symmetri? Kommer merkevarer tydelig fram? Hva er det som ikke finnes i leiligheten? sier Karl-Fredrik. - Posisjonen i det sosiale rommet gjør at vi kan utelukke mange. Så vet vi jo at det er en kjendis som bor der. Kjønn, alder og dominerende interesser brukes til finsiling, sier Karl Fredrik.Han og Charlotte bruker den franske filosofen Bordieus modell av samfunnet når de går inn i de ukjentes leiligheter.- Identitet handler om gruppetilhørighet, og de som framhever seg selv og sin smak som «individuell», gjør dette sammen med en haug av likesinnete. Hvordan man har det hjemme, sier noe om ens posisjon i det sosiale rommet, og eventuelt også hvor man ønsker å være, sier Charlotte. LEILIGHET NR. 1:- Veldig mange av disse bøkene har det vært riktig å lese de siste åra. Niels Fredrik Dahl, Per Petterson og Jonny Halberg, sier Karl-Fredrik..- Her leses de bøkene du skal lese ifølge den kulturelle offentligheten. Hun, jeg tror det er ei jente ut fra klærne i gangen, leser sannsynligvis bøkene som Dagbladets anmeldere har som favoritter i stedet for dem som står på topplistene fra forlagene. - Puter fra Gant i sofaen? Det var overraskende, sier Charlotte. - Leiligheten bærer ikke preg av stor økonomisk velstand, det bor ingen næringslivskjendis her. Mens Gant er en merkevare som er bunnsolid forankret hos mennesker med mye penger og ikke så mye kultur.- Jeg ser en reiseutvikling ut fra reisebøkene. Boka om Bali er fra midten av 90-tallet, men nå er det gått inflasjon i å reise dit. Så kommer Cuba, dit kan du fortsatt reise hvis du holder deg unna de typiske turistfellene. Og blant de nyeste reisebøkene finnes Gambia og Senegal, sier Karl-Fredrik.- Skinnet hun har på gulvet er nok bevisst plassert. Det har lenge vært gjengs oppskrift på god smak i interiørmagasiner, sier Charlotte og kommenterer at tv-en er veldig dempet i rommet, mens lyd er viktig. Og det er kulturelt riktig.- CD-samlingen er ganske mainstream, men samtidig småkulturell. Hun har to gitarer, så musikk betyr ganske mye, men hun er ingen musiker. - NÅR DET GJELDER SKJØNNHETSPRODUKTER er hun ganske subtil, sier Charlotte fra badet.- Shiseido framfor Dior og Chanel. Parfyme fra Jil Sander, som er mer avansert enn å ha en fra Gucci. Det krever at du vet noe om merkene.- Radioen på badet er en Tivoli Audio. En radio som er gjort til et designikon om dagen. Å velge denne radioen avslører en bevissthet om sånne symboler. Den er legitim, og du må vite om den.- Hun har bøker merket «Fra forlaget», men jeg tror ikke hun skriver bøker. Kan det være en journalist? spør Karl-Fredrik.- Kanskje hun driver med kulturformidling? Finnes det bokprogrammer i Kanal24 eller P4? Det kunne forklart «Fra forlaget». Bøkene skal lære henne noe. Hun har ambisjoner. Hun jobber ikke i P2. Da hadde hun gjerne hatt en tung universitetsgrad, og det ser vi ikke spor etter.- TV, kanskje, i så fall TV2. En som har jobbet seg inn i mediebransjen ved å lese seg opp. Ekspertene tipper: Hva med Sarah Natasha Melbye? Begynte ikke hun i Metropol tv og har nå kulturprogram på TV2? Hun hadde passet bra fordi hun kommer fra ingenting og har gått inn i kjendislivet gjennom de mer illegitime og perifere tv-kanalene. LEILIGHET NR. 2: - HVORFOR ER DET SÅ LITE PÅ VEGGENE? - DIOR OG GUCCI. Her bor det en som er merkevarebevisst i klassisk forstand, sier Charlotte når hun ser på sko- og veskeutvalget.- Hvorfor er det så lite på veggene? spør Karl-Fredrik.- Den folkelige estetikken er at du skal ha mange ting. Den blir latterliggjort av dem som mener det er feil å ha familiebilder og nips. En måte å unngå å gjøre feil på, er å unngå for mange ting i leiligheten. Kanskje er dette et menneske som treffer mange folk som ser og derfor velger å begrense seg litt.- Kvinnen som bor her er opptatt av klassisk eleganse og velger greske søyler som understell til spisebordet i glass, og har en armløs statue i hjørnet, mener Charlotte. - Dette er som hentet ut av Italian House, et sted der du kan kjøpe kopier av de antikvitetene du ønsker. Økonomieliten har omfavnet denne estetikken, og dette er malen på hva hun som bor her syns er fint. Hun har det ekstremt minimalistisk, hvitt og med rene linjer. Hun har laget en moderne variant av en klassisk estetikk.- Men det er overraskende lite kos her, sier Karl-Fredrik og kommenterer at tv er viktig. Det står en i stua og en på kjøkkenet.- HUN HAR LAGT VEKT PÅ en estetisk tv, og hun har pyntet den med lysestaker som gjør den til et blikkfang. Den moderne varianten av bestemors nips og blondeduker. DVD-filmene som er her, er action og noe av det siste du kunne se på kino. Men hvor er bøkene? - For kultureliten er bøker helt essensielt, men det må være de rette bøkene. Her finner vi ei bok om sko, ei om bedre sexliv og ei om røykekutt. Muligens sier hun «up yours» til kulturens hierarki. Hun bryr seg ikke om bøker, så hvorfor skal hun ha det?- På kjøkkenet har hun pulverkaffe, til og med stående framme. Det hadde aldri skjedd hos en som er opptatt av å snobbe oppover, sier Karl-Fredrik.- HER ER MYE FART og moro. Det kan man se ut fra barskapet og fra filmvalget, sier Karl-Fredrik. - Dette er en person som kan dra til Hemsedal, kjøre ski hele dagen, feste om natta, men likevel stå opp neste dag for å komme seg ut i bakken, sier Karl-Fredrik.- Jeg tipper vedkommende er mer et tv-menneske enn et skrivemenneske. En kjendis som retter seg mot et folkelig publikum. - Hun har en klassisk tilnærming til klær. Hun har pels. Gucci og Dior. Det ser ut som om hun bruker mye penger på seg selv. Her er personen i sentrum, sier Charlotte.- Musikksamlingen hennes er ikke stor og består blant annet av Absolute Music-CD-er. Dette er ingen musiker. Hun hører ikke til den klassiske kultureliten, heller mer showbiz, mener Karl-Fredrik.- Scene West? Stand-up, kanskje? Noe som ikke er vanskelig tilgjengelig for folk, sier Charlotte.- Hun bryr seg ikke om hva som er det riktige for kultureliten. Viser dem vel heller finger\'n. Ekspertene tipper: Hva heter de standupdamene? Tror ikke det er Lisa Tønne. Men hva med hun standupmammaen? LEILIGHET NR.3: - DETTE MENNESKET JOBBER MYE MED KULTUREN SIN - DET ER IKKE KANAL 24 som kommer ut av radioen her, vil jeg tro. Heller nyheter. Charlotte ser seg om i stua.- Dette er en som er opptatt av design og kjøper brukt som kombineres med Ikea-møbler. Å putte designikoner i et rom gir kultur. Ikea er ok så lenge du velger med kløkt.- Denne personen er høyt oppe i kulturen og vil strekke seg enda lenger, sier Karl-Fredrik.- Her ligger innføringsbøkene i standardverk man skulle ha lest. Her er Samtiden og Vinduet, tidsskrifter man må lese for å følge med i den kulturelle eliten. Bøkene i bokhylla står langt ute og hulter til bulter, hvilket vil si at de leses. Dette mennesket jobber mye med kulturen sin.- Her er\'n! roper Charlotte.- Søppelkassa over alle søppelkasser. Den heter Vipp, danske Holger Nielsen tegnet den i 1939 til sin kones frisørsalong. Nå er den et designikon.- DET ER EN MANN som bor her, konkluderer Karl-Fredrik. På badet finnes barberkost og ingen kvinnelige innslag.- Han reiser mye, men har ikke Eiffeltårnet i plast. Derimot er det flere små statuer i stua som man ikke finner i vanlige turistsjapper. Han har plukket objekter som viser at han har vært på tur, men ikke der alle andre har vært.- Den som bor her, er opptatt av mat, sier Charlotte og går i gang med kjøkkenet.- Det er et HTH-kjøkken som viser at han har brukt penger. Han har gasskomfyr, Gaggenau, et hypereksklusivt merke. Han har mat liggende på benken, hvilket vil si at han vet hvordan råvarer skal behandles. Her er den originale Bialetti-espressokanna. Ikke prangende, men funksjonell. Dessuten har han H-melk i kjøleskapet. Mange som er opptatt av mat, er langt mer opptatt av smaken enn av vekta.- Så er det biblioteket eller kontoret. Her er bøker om mat på rekke og rad. Og han har selvfølgelig en Mac og ikke PC. Mac er fanemerket for kreative yrker, mener Karl-Fredrik.- SE PÅ SPISEBORDET. De småborgerlige bruker brikker under glassene slik at det ikke skal bli merker. Dette bordet kunne stått i en fiskebåt. Det er i bruk, gjerne til å bygge sosiale nettverk. - Han har en sammensatt stil i måten å innrede på. Han har respekt for det opprinnelige, samtidig som han leker. Han klistrer plakater rett på veggen, han har kunst av anerkjente kunstnere, og midt oppi dette tør han henge opp porselenstallerkner med kongefamilien og paven, sier Charlotte.- Dette krever kompetanse. Det er fort å bomme. Det han håper vi skal si, er at han har en personlig stil. Men hadde vi gått inn til andre i hans sosiale miljø, ville vi funnet leiligheter som inneholder mye av det samme. - Til og med dusjforhenget hans sier mat. Visse yrker har høy sosial status og blir dermed en større del av identiteten din. Personen som bor her, gjør matlaging om til kunst og prestisje. Det kan for eksempel være en som skriver om mat, sier Karl-Fredrik.Ekspertene tipper: Andreas Viestad. Og her kan du lese hvem som bor i de tre leilighetene

Stil: - Det han håper vi skal si, er at han har en personlig stil, sier Karl-Fredrik om personen som bor i denne leiligheten.
Eleganse: - Kvinnen som bor her er opptatt av klassisk eleganse og velger greske søyler som understell til spisebordet i glass, og har en armløs statue i hjørnet, sier Charlotte.
Leken: Denne sto på badet.
På leit: - Leiligheten bærer ikke preg av stor økonomisk velstand, det bor ingen næringslivskjendis her, sier Charlotte Bik Bandlien. Hun og Karl-Fredrik Tangen leter etter tegn som kan fortelle dem hvem som bor i denne leiligheten.
Designikon: Tivoli Audio-radioen på badet.