IKKE KONKRET GRUNN: - Det er vanskelig å peke på en konkret grunn til at såpass mange strever med matematikk. Foto: Frank May / NTB scanpix
IKKE KONKRET GRUNN: - Det er vanskelig å peke på en konkret grunn til at såpass mange strever med matematikk. Foto: Frank May / NTB scanpixVis mer

Hvordan få barn og unge til å lære seg - og like - matematikk?

Jeg er ikke alene om å ha strevd med matematikk, skriver Håvard Tjora i Foreldreskolen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

De siste åra har svært mange kontaktet meg og bedt om råd knytta til matematikkvansker. Bakgrunnen for at de tar kontakt, er at jeg har skrevet to mattebøker. For godt og vel 25 år siden, da jeg gikk i barneskolen, var det nok få som så for seg at jeg skulle gjøre det. Jeg likte ikke matte, og syntes det var vanskelig.

Jeg var god på å lære meg metodene for hvorfor vi lånte og fikk minnetegn, hvordan vi fant fellesnevnere og x-er, men skjønte svært lite av hvorfor vi gjorde som vi gjorde.

Strevde

På mellomtrinnet fikk jeg «Listern» som lærer. Han skjønte tidlig at jeg strevde, satte seg rolig på huk ved pulten min og forklarte sammenhenger i det som inntil nylig hadde vært fjernt for meg. De gangene vi skulle inn i nye temaer, fortalte han gjerne historier eller viste praktiske eksempler på bruk av matematikk.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn