Hvorfor er vi så opptatt av privatlivet til kjendiser?

Hver uke svarer Magasinets ekspertpanel på spørsmål som angår deg og meg. Denne uka spør vi sosiolog Kjetil Rolness.

- Vi blir nysgjerrige på menneskene som skinner i rampelyset, og ønsker å følge dem bak kulissene: Hvordan er de egentlig? Hvilke oppturer og nedturer har de? Hvem dater de? Hva har de på seg på fest? Hvordan ser de ut når de handler melk? Dette stoffet har blitt en viktigere del av media- og underholdningsmaskinen enn selve hovedproduktene, som er filmene og platene. Det er også skreddersydd for de nye digitale mediene - nettaviser og gossip-blogger - der leserne bidrar med intense spekulasjoner om de minste detaljer: Hvorfor skjuler Britney magen bak vesker?

Hva slags funksjon har kjendisstoffet?

- Jeg tror kjendisstoffet fyller samme sosiale og moralske funksjon som gammeldags sladder. Det gir oss noe å følge med på, noe å snakke med andre om, noe å sammenlikne oss med, noe å bifalle eller fordømme. I gamle dager snakket folk om andre i bygda. Da vi var små snakket vi om andre på skolen. Voksne mennesker i dag snakker om de vi alle kjenner: kjendisene, de aktuelle mediefjesene. Selv fornuftige folk med høy utdannelse kan plutselig befinne seg midt i en opphetet diskusjon om en homofil stylist som heter Jan Thomas.

Men alle er vel ikke like interesserte i kjendisstoff?

- Nei, men ubegripelig mange har lest Se og Hør hos tannlegen. Med Internett kan du nyte kjendisstoffet helt privat og diskret, som porno. Og nettavisene har gjort små og store kjendissaker mye mer tilgjengelig og fristende for mediebrukere som kanskje var ute etter andre nyheter. Jeg er for eksempel ganske uinteressert i seksuallivet til programleder Svein Tore Bergestuen, men når overskriften lyder: « Jeg har vært utro», så blir jeg nysgjerrig likevel. Og skuffet når jeg leser artikkelen, selvfølgelig.

Er ikke kjendisstoff ganske trivielt i forhold til andre stoffområder, som politikk eller samfunn?

- Jo da, når Vendela gir oss skjønnhetstips eller talentdommere krangler på bakrommet. Men mye kjendisstoff handler faktisk om politikk og samfunn. Temaer som kropp, helse, kjønn, samliv, rusmidler og psykiske lidelser formuleres offentlig i personlige termer, med utgangspunkt i kjendishistorier eller med kjendiser som deltakere. Ta bare ammedebatten som Jan Thomas utløste. Eller Bergestuen som vil ha mer åpenhet om utroskap. Kjendiser er ikke bare gjenstand for diffuse drømmer og lyster, de er i stadig større grad formidlere av ideer, holdninger og livsoppfatninger.

Hva er forskjellen på å være interessert i hva naboen gjør, kjendisenes privatliv og biografier om døde forfattere?

- SE! BRITNEY HAAR RAKET BORT ALT HÅRET! Sosiolog Kjetil Rolness bruker flintskallen til popprinsessen for å forklare hvorfor vi har en så sterk fascinasjon for kjendisers privatliv. - Bildene får oss til å grøsse, sier Rolness. Foto: KABC
- SE! BRITNEY HAAR RAKET BORT ALT HÅRET! Sosiolog Kjetil Rolness bruker flintskallen til popprinsessen for å forklare hvorfor vi har en så sterk fascinasjon for kjendisers privatliv. - Bildene får oss til å grøsse, sier Rolness. Foto: KABC Vis mer

- Det er kanskje ikke like legitimt å overvåke naboen som å titte på paparazzibilder, selv om de siste kan være mer invaderende og avslørende. Og kommer avsløringene som skrevne ord, mellom to stive permer, er de helt stuereine og kalles biografier - de intellektuelles Se og Hør. Intimiseringen av offentligheten har flyttet grenser i alle sjangre og kanaler, både i høy- og lavkulturen. Det er ikke bare reality-kjendiser som er blitt mer villige til å eksponere sitt og andres privatliv. Det samme gjelder journalister, politikere, kunstnere og forfattere. Sladder er på full fart inn i seriøse romaner.

Har portrettintervjuer og artikler om kjentfolks privatliv appell fordi noen grunnleggende menneskelige opplevelser er felles - forelskelse, sykdom, barn - og derfor er særskilt tilgjengelige?

- Kjendispressens yndlingstemaer er stevnemøter, forlovelse, bryllup, graviditet, fødsel, skilsmisse, depresjon, sykdom og død. Et sterkt emosjonelt fellesområde, der alle kan føle med og identifisere seg. Den nye trenden med bilder av superstjerner i trivielle og hverdagslige situasjoner - som spiser på kafé, lufter hunden eller går på fylla - styrker også identifikasjonen. De gjør det samme som oss - og ser like stygge ut som oss!

Hvorfor foretrekker så mange heller bildebaserte kjendisblader som Se og Hør enn portrettintervjuer og biografier, som egentlig lar leseren bli langt bedre kjent med intervjuobjektet?

- Sier virkelig bilder mindre enn tusen ord? Og har vi alltid lyst til å bli «kjent» med kjendisen? Ville du heller lese en biografi om Kåre Conradi enn å smugtitte på mobilbildene hans? Kikkerinstinktet og fascinasjonslysten er det som teller: Se! Britney har raket bort alt håret! Og går løs på fotografens bil med paraply! Bildene fikk folk til å grøsse. En øyenvitneskildring ville ingen brydd seg om.

Hva kan det gjøre med kjendisenes selvbilde at de mest trivielle detaljer fra livene deres er gjenstand for interesse?

- Medietrykket kan oppleves som en svært belastende stressfaktor eller et bad av oppmerksomhet som styrker selvfølelsen - gjerne begge deler, som i tilfelle Britney. Det er lett å gjøre henne til offer for paparazziene, men hun vet også å oppsøke og utnytte dem. Hvis «proffene» bryter sammen psykisk, har det grunner som verken mediene eller publikum kan lastes for. Jeg er mer bekymret for medienes frenetiske forbruk av ferskinger som kjendiser i forbindelse med realityserier, dokusåper og talentkonkurranser. Jakten på neste «superstjerne» starter om femten minutter. Da kan den forrige lett føle seg tygd og spyttet ut igjen.

Hvorfor er vi så opptatt av privatlivet til kjendiser?
KJENDIS SELV: Både Rolness og hans alter ego Jens Pikenes er hyppige innslag i mediene. Her med Tone Damli Aaberge. - Jakten på neste «superstjerne» starter om femten minutter. Da kan den forrige lett føle seg tygd og spyttet ut igjen, mener Rolness.