I de beste familier

Trine Skoller er i Norge med faren Eddie for å snakke om sin suksessfulle kleskolleksjon Stella Nova. Om hun bare kommer litt til orde.

- Som du ser er ikke min far helt enkel å ha med å gjøre.

Trine Skoller (41) lo høyt og kikket på sin far, Eddie (64). Vi satt oppe på et loft på Hotell Savoy i Oslo, blant gjenglemte møbler, eksperimentell lampedesign, giga-tv og en kaffeautomat som kunne by på det meste. Og det var Eddie som hadde fått oss hit.

- Han har litt vanskelig for å bestemme seg, forklarte hun. Og det forklarte litt. Om hvorfor kafeen nede i første etasje var for kald, restauranten for stengt, resepsjonisten foreslo å ta turen ned til Karl Johan og pizzarestauranten Egon, og det var Eddie for så vidt med på, helt til han ble presentert for muligheten om et bortgjemt loft, fem etasjer heis og opp ei trapp.

- Her er det jo kjempekoselig! Vil noen ha kaffe? Kan jeg ta en lefse? Det har jeg ikke fått siden jeg var sammen med en nordmann. Et eple? Er det vann her? Røyker du? Kan vi tenne på stearinlyset? Forstår du hva jeg sier?

Et møte med far og datter Skoller forløper ikke i stillhet. Det er ikke det at datteren er av den tause typen, det er heller det at det skal ganske mye til. For å komme til orde mellom farens morsomme historier, innsmettede anekdoter og betraktninger. Selv når det er datteren og klesmerket hennes Stella Nova som er i vinden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan er det å ha sin far med på jobb?

- Han tar showet.

Det er åpenbart.

Tett familie: - Vi er veldig fortrolige, jeg tror jeg har et mer fortrolig forhold til mine foreldre enn mange andre, sier Trine om forholdet til sin far Eddie Skoller.
Tett familie: - Vi er veldig fortrolige, jeg tror jeg har et mer fortrolig forhold til mine foreldre enn mange andre, sier Trine om forholdet til sin far Eddie Skoller.
Vis mer

- Men det er ganske morsomt, om han bare innimellom kunne oppføre seg ordentlig, sier Trine Skoller.

Etter at Trine gikk ut fra Danmarks Designskole, jobbet hun først for Bruuns Bazaar. Men for seks år siden startet hun sitt eget klesmerke, Stella Nova, som betyr ny stjerne, og med seg i selskapets styre har hun pappa Eddie.

I Norge kjenner vi klærne best fra hennes tidligere stemor, Sissel Kyrkjebø, som ofte var kledd i hennes design.

- Klærne har hatt stor suksess, og det tror jeg skyldes at de når en bred målgruppe, det når mange slags typer. Sissel var morsom å kle på, og klærne kom ut og ble sett, sier Trine.

- Noen mener du har æren for å gi henne en ny stil?

- Det er jo veldig hyggelig om noen sier jeg har æren for det, uten at jeg ville ha sagt noe slikt selv. Men hun kler klærne bedre enn deg, far.

- Jeg kan vel avsløre at jeg er mer interessert i Stella enn i klær, sier han.

- Og om jeg kan si det, så er det min oppfatning at Trine tør å lage noe som ikke bare følger trenden. Når man går på motemesser, så kan man på 95 av 100 stands få følelsen av at om man har sett én - så har man sett alle. Det er få som går sine egne veier. Og så håper jeg de en dag begynner å lage herreklær.

I de beste familier

- Jeg tror ikke herreklær er på programmet, far.

- Da får jeg greie meg med den lille nederdelen jeg har.

Eddie er ikke bare involvert i datterens jobb, de to har et veldig tett forhold og snakker sammen om det meste.

- Vi er veldig fortrolige, jeg tror jeg har et mer fortrolig forhold til mine foreldre enn mange andre, sier Trine.

- Når jeg har hatt kriser, så har jeg snakket med Trine om det.

- Ikke bare når det er kriser, far. Men dere var unge da dere fikk meg, kanskje det kan ha noe å si?

- Og så har jo jeg et barn som er en måned yngre enn sin tante. Det gjør jo at vi har mer med hverandre å gjøre.

Her må det kanskje litt forklaring til: Datteren til Trine er like gammel som en av døtrene til Sissel og Eddie.

- De gikk sammen i barnehagen, men nå er de blitt satt i forskjellige klasser på skolen for at de ikke skal bli pseudosøsken. Du er kanskje ikke så mye bestefar, sier Trine og kikker på sin far.

- Nei, det vanlige i livet er jo at det går ei tid uten barn i huset - og så kommer barnebarna som et nytt kapittel. Slik var det ikke for meg, sier Eddie.

- Det er en helt annen måte å ha familie på.

- Tror dere kreativitet er noe som går i familien?

De to blir for første gang litt stille. Trine er først ute.

- Det å vokse opp i et kreativt miljø kan hjelpe, men ikke om du ikke har noe talent.

Ny tenkepause.

- Man kan ikke gjøre en kreativ ut av en som ikke er det, men man kan begrense en som er det.

- Det der var riktig godt sagt, Trine. Når jeg ser på mine egne barn, så har de stort sett alle kreative tendenser, også de små.

- Hvordan var det da du vokste opp, Trine?

- Jeg ble absolutt ikke pådyttet noe som helst, det var ingen forventninger. I seg selv kan det være fint, eller også frustrerende. Alt har vært like godt.

- Bortsett fra at jeg gjerne ville at du skulle bli en god tennisspiller, sier Eddie.

- Der lyktes du ikke. Men jeg var nær ved å bli gjort arveløs da jeg tapte en tenniskamp.

Selv har Eddie en mor med talent innen teater og dans, men som ikke fikk gå den veien av sine foreldre. Og selv endte han opp med å utdanne seg til økonom.

- Hvis jeg hadde vokst opp i et mer kreativt miljø, så hadde jeg kanskje begynt rett på teater- eller musikkskole. Men jeg er ikke typen som blir bedre av skolering. Og mange tenker at showbiz kommer med måneskinn, rødvin og ei jente på kneet - og det kan jo være hyggelig. Men det krever tvert imot hard jobbing. Jeg angrer egentlig ikke på at jeg tok økonomiutdannelsen, den har kommet meg til gode. Jeg arbeidet som økonom i to og et halvt år, og det er Trine sin skyld at det ble så lenge. Jeg vet ikke hvordan, men plutselig var hun på vei - og jeg måtte fortsette i jobben til jeg hadde lagt opp nok penger til å prøve meg på scenen.

- Men jeg husker godt historien om da din stefar spurte deg om hva du ville bli, far.

- Jeg svarte at jeg ville bli som Victor Borge. Da sa han «og jeg kan tenke meg å dra til månen, men det er noen ting vi må innstille oss på at vi ikke kan oppnå». Han fikk se noen av de første opptredenene mine før han døde, men ikke at jeg hadde stor suksess og at jeg ble som en sønn for Victor Borge og han ble som faren jeg ikke hadde i showbiz.

- Hvis du skulle ha lært oss noe i oppveksten, så er det at man skal gjøre seg umake med det man gjør. At ting ikke kommer av seg selv. Da jeg var tolv, trodde jeg forresten at jeg ville være operasanger. Og skuespiller. Og det tror jeg nok fortsatt.

- Trine er god til å imitere.

- I hvert fall bedre enn du er til å lage klær.

ava@dagbladet.no

Både og:</B> «Biker-jakke» i skinn over en nostalgisk bommulskjole.
Forberedt: Silkekjole tonet ned med en tynn ullkardigan er typisk for Stella Novas flerbruksprinsipp.
Den sorte: Et av hovedplaggene i høstkolleksjonen, kjole i skinnende bomull.