Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

I fin form

På kontordøra står det «hurpe». Den gamle rødstrømpa Brit Fougner (57) er blitt direktør i Norsk Form.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DEN GANGEN HUN BLE SLÅTT NED. - Det var på LOs konferansesenter i Sørmarka. Debatten gikk om kvinner skulle få adgang til alle typer arbeidsplasser. En mann mente at på fiskebåter kunne man i alle fall ikke ha kvinnfolk, fordi det var umulig å ha to toaletter der. Da sa jeg at hvis han ikke kunne pisse i samme do som en dame, fikk han pisse i havet. Han kom rett opp på talerstolen og slo meg ned. Jeg tror karrieren hans i LO var over etter det, gitt. BRIT FOUGNER FLIRER. Hun er ennå mest kjent som feminist og tidligere leder av Likestillingsrådet. Men etter noen år i sjefssjiktet på Norsk Form sitter hun nå i selve direktørstolen, som hun har overtatt etter Peter Butenschön. Merkelappen med «hurpe» har hun hengt opp selv.{ndash}For å advare mine ansatte.Under tittelen henger et bilde hvor hun er stylet og oppstaset til fotografering for et glossy dameblad. Tatt før Margreth Olin igjen gjorde det politisk ukorrekt å stille opp på den slags.{ndash}Jeg har aldri vært en av de 68-erne som gikk uten bh og prøvde å se ut som om de ikke hadde gredd håret. Jeg har gått med rød leppestift siden jeg var 15 år. Og det gjorde man bare ikke den gangen. Det var et strengt regime. På et kvinnesaksmøte gikk det så langt at de tok opp til debatt om jeg var en av dem.{ndash}Hvordan gikk det?{ndash}Jeg ble ikke kastet ut. Meningene mine holdt.{ndash}Nå når du er blitt direktør, skal du vel gi deg med alle kvinnesaksutspillene?{ndash}Nei, det har jeg ikke tenkt. Hvis noen tror de blir kvitt meg, sier jeg bare «sorry». Når du først tror på en sak, legger du den ikke på hylla. Men jeg utvikler meg jo. Mitt ståsted har vært veldig kvinnerelatert, mens jeg nå ser for eksempel familiepolitikk også fra mannens og barnas side. Jeg er redd vi er i ferd med å få en backlash på det feltet. Unge, velutdannede kvinner sier at karrieren ikke er så viktig og blir hjemme med barna. Det taper også mannen på. Han får ikke være far på den måten han kunne ha vært.{ndash}Hvorfor sluttet du i Likestillingsrådet?{ndash}Fordi jeg følte meg overstyrt av departementet. Meningen var at Likestillingsrådet skulle fristilles, men det skjedde ikke før jeg hadde sluttet. Så jeg kom i mye klammeri med likestillingsminister Grete Berget. Jeg var stadig inne på teppet og fikk beskjed om at jeg ikke kunne si ditt eller gjøre datt.DEN GANGEN HUN BLE SPYTTET PÅ. {ndash}Jeg hadde vært på do i bakgården under festen på en LO-konferanse. Da jeg kom ut, sto en gjeng mannfolk og ventet. De stilte seg opp i ring rundt meg og sendte spyttklyser mot beina mine. LO-leder Tor Halvorsen kom forbi, så opptrinnet og ga gutta en leksjon de ikke glemmer. DIREKTØREN TAR en slurk av traktekaffen. Eller nevergood-kaffen, som hun kaller den. Hun har vist vei gjennom de trange gangene i Norsk Forms lokaler i hore- og galleristrøket i Oslo sentrum. Trangboddheten varer bare til neste år. Da flytter Norsk Form sammen med Norsk Designråd inn i nye lokaler på østkanten av byen. Sammen skal de to organisasjonene danne Norsk senter for design og arkitektur. Med stort utstillingslokale, konferanselokale, designbutikk og ei bru i glass. Men først feirer Norsk Form sitt 10-årsjubileum, den 3. september.{ndash}Vi har vært med på å sette design og arkitektur på dagsordenen. Særlig design, men etter hvert arkitektur også, har fått plass i pressen. Likevel er vi ikke fornøyde, for her i landet er det ennå ikke en selvfølge at pressen anmelder store, nye bygg. Tenk deg, et bygg som kanskje skal påvirke 500000 mennesker, og så står det ikke ett ord om det i pressen.{ndash}Du har sagt at nordmenn har dårligere estetisk sans enn andre. Hva mener du med det?{ndash}Har jeg sagt det? Pinlig.{ndash}Mener du det ikke?{ndash}Nei... Men nordmenn er mer pynteglade enn andre. Vi har lenge toppet lista i Europa over dem som bruker mest på hjemmet, og nå er vi også kommet i toppen på hagen. Norge er jo et ungt kulturland, og vi har nok ikke samme selvsikkerhet på slike ting som folk som er vokst opp med de nobleste gamle kirker og hus og slott. Det er kanskje derfor vi løper ut og kjøper det vi ser i bladene.{ndash}Handler dagens designinteresse mye om status-jag?{ndash}Helt opplagt. For et par år siden gikk jeg ut på Karl Johan og spurte folk hva de forbandt med begrepet design. De fleste svarte at det var fine, dyre ting, gjerne møbler. Bare en svarte at det hadde med formgivning og funksjon å gjøre. {ndash}Er det et sprik mellom vanlige folks smak og ekspertenes smak?{ndash}Det ser vi at det er. Men Norsk Forms jobb er ikke å fordømme folks smak. Vi er ikke et stilpoliti. I stua til folk kan det se ut akkurat som det vil. Men ytterveggene er en del av et felles uterom, og der må folk tilpasse seg. {ndash}Men du liker ikke hyttepalasser i bonderomantisk stil?{ndash}Nei, det er et utslag av nyrikdom. Og det vil jeg kalle for dårlig smak. For meg er det grelt å markere sin egen rikdom på den måten. {ndash}Er det verre med nybygde tømmerhus med utskjæringer, tårn og gress på taket enn funkishus i glass og stål?{ndash}Det ene er ikke riktigere enn det andre, men for mine øyne er funkishuset bedre. De som bygger bonderomantiske hyttepalasser, tror kanskje at de er en kopi av gamle dagers byggestil, men det er en bløtkakearkitektur med en blanding av alle slags stilretninger.{ndash}Og hvis de liker det?{ndash}Ja, så får de ha det sånn. Hvis de bare kan bruke noe mindre plass. Hva skal to mennesker og to hunder med så mye plass?DEN GANGEN HUN BLE REFSET AV STATSMINISTEREN. {ndash}Da jeg var gift med Einar Førde, kom statsminister Odvar Nordli til meg og klaget over at de aldri så meg på offisielle middager. «Du må være klar over at du er gift med en statsråd, og at det følger visse plikter med,» sa han. Men jeg hadde to små barn, masse politiske verv og full jobb. Så jeg svarte at jobben som statsråd var Einars, ikke min, men at jeg kunne komme hvis jeg fikk betaling. Nordli ble kjempesur. BRIT FOUGNER ville helst hatt operaen til Vestbanen, hun ønsker seg skateboardrampe på Rådhusplassen og egne områder til graffiti. Det kan virke som et langt sprang fra å være feminist på heltid til å bli direktør i Norsk Form.{ndash}Den dagen jeg hadde fått nok i Likestillingsrådet, åpnet jeg avisa og tenkte at nå skulle jeg jaggu finne meg en ny jobb. Og der sto annonsen fra Norsk Form. Hadde annonsen vært fra Riksutstillingene eller Riksteatret, kunne det like gjerne blitt det.