REKLAMESTRATEGI: I mange år var jeg selektiv til hvem jeg aksepterte som venner på Facebook. Jeg hadde en enkel regel: Alle som jeg ville hilst på dersom jeg traff dem på gata, ble godtatt. I sommer la jeg om strategien, og årsaken var kynisk og kalkulert: Jeg ville markedsføre en podkast, og Facebook er blitt arenaen for slikt, skriver Hallgeir Opedal. Foto Hans Arne Vedlog / Dagbladet
REKLAMESTRATEGI: I mange år var jeg selektiv til hvem jeg aksepterte som venner på Facebook. Jeg hadde en enkel regel: Alle som jeg ville hilst på dersom jeg traff dem på gata, ble godtatt. I sommer la jeg om strategien, og årsaken var kynisk og kalkulert: Jeg ville markedsføre en podkast, og Facebook er blitt arenaen for slikt, skriver Hallgeir Opedal. Foto Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

- I mange år var jeg restriktiv til hvem jeg ble venner med på Facebook. Så ble jeg kynisk og kalkulerende

Dette har Hallgeir lært av sine 1257 Facebook-venner.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

I mange år var jeg selektiv til hvem jeg aksepterte som venner på Facebook. Jeg hadde en enkel regel: Alle som jeg ville hilst på dersom jeg traff dem på gata, ble godtatt.

I sommer la jeg om strategien, og årsaken var kynisk og kalkulert: Jeg ville markedsføre en podkast, og Facebook er blitt arenaen for slikt. Daglig får jeg oppdateringer fra venner som mer eller mindre tilslørt reklamerer for sine produkt, det være seg tv-programmer, filmer, avisartikler, bøker, konserter og forestillinger.

Tverrsnitt av det norske folk

Så - hver gang det plinget inn en venneforespørsel, trykket jeg bekreft, slik at jeg etter hvert fikk 1257 venner, noe som ikke er imponerende mange, men betydelig flere enn tidligere, og vil jeg anta - de utgjorde et slags tverrsnitt av det norske folk. Denne høsten har de delt fra sine liv. Det er blitt mye katter, middagstallerkener, soloppganger, selfies, men også - sterke meninger.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn