I tottene på sjefen

Hva gjør du når den du krangler med har all makt over deg?

- JEG HADDE overhodet ikke lyst til å gå på jobb. Gruet meg til å stå opp. Jeg følte at ledelsen ikke hørte på meg. At de behandlet meg urettferdig og bagatelliserte alt jeg sa.For «Espen» (32) endte en ny spennende jobb i konflikter med både en kollega og ledelsen. Det endte med søvnmangel, muskelsmerter og depresjoner. Det endte med trussel om oppsigelse. Over 600000 arbeidstakere i Norge opplever konflikter med ledere på jobben, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). - Vi ser en økning i personkonflikter, og en konflikt med sjefen er spesiell fordi forholdet allerede er skeivt, sier Bjørg Aase Sørensen, forsker ved Høgskolen i Vestfold.- Ledere har makt. De kan si takk for deg, og det var det, sier hun.«Espen» hadde blitt headhuntet av et større firma.- En kjempespennende utfordring, sier han, og minnes hvordan han til å begynne med var full av entusiasme og pågangsmot.Men presset de ansatte ble utsatt for når det gjaldt budsjetter, var tøft, og det tok ikke lang tid før det viste seg at «Espen» ikke fungerte i team med kollegaen.- Vi var begge sterke personligheter og hadde totalt forskjellige måter å jobbe på.Når han tok det opp med ledelsen, svarte de at de ikke kunne se at det var noen konflikt.- På byen fikk jeg høre at de hadde stemplet meg som urokråke.- Det beste du kan gjøre hvis du kommer i konflikt med sjefen, er å ta det opp, sier Asbjørn Grimsmo fra Arbeidsforskningsinstituttet.- Sett av tid til å sortere ut hva er det som er konflikten. Folk som står i konflikt, har en tendens til å trekke inn alt og alle i den. - Hva gjør en ansatt hvis det ikke hersker tvil om at sjefen er helt urimelig?- Da må du gå veien om verneombudet, fagforeningen eller de tillitsvalgte.«ESPENS» SAMARBEID med kollegaen ble dårligere.- Jeg følte at jeg måtte dra lasset, sier han, men understreker at kollegaen i utgangspunktet var veldig dyktig.«Espen» snakket med ledelsen på telefon. Han sendte dem e-post. Han tok opp problemene direkte, men følte aldri han fikk gehør. Dette var ikke noe å snakke om.- De få gangene jeg tok det opp direkte med kollegaen min, endte det bare med krangling.Seinere samme år sa kollegaen opp jobben.- «Ledelsen bebreider meg,» tenkte jeg. Dessuten ble alt mye vanskeligere siden jeg nå ble sittende alene med ansvaret for jobben. Jeg gikk på en hard psykisk smell.Igjen kontaktet «Espen» sjefen og fortalte om problemene sine.- Det viktige er å skaffe «business», svarte de.Etter en tung vår begynte ting å bli lettere, men ledelsen var fortsatt ikke fornøyd og oppfordret ham til å si opp.- Det paradoksale var at jeg lå riktig an i forhold til mine personlige budsjetter, likevel ble jeg truet med oppsigelse hvis jeg ikke gikk frivillig. «Espen» svarte med å sette advokat på saken, og i forhandlinger kom partene fram til at det ikke fantes noe grunnlag for oppsigelse. Dette førte til en rettferdig sluttavtale og økonomisk kompensasjon.- Jeg tror mye kunne vært unngått hvis sjefen hadde villet ta problemene seriøst i stedet for å være konfliktsky, sier han.KJERNEN I EN konflikt er de vonde følelsene til hver enkelt. Følelser som bitterhet og sinne, mener psykolog og profesjonell konfliktløser Jan Atle Andersen. Han har jobbet med konflikter i arbeidslivet i 20 år.- Mange ansatte har problemer med å forstå at den overordnede bestemmer i et hierarkisk system. Han mener vi må bli flinkere til å ta ansvar for egne følelser.- Hvis jeg spør hvem som har ansvaret for sykkelen din, så svarer du at det er deg. Hvem har ansvaret for å vanne blomstene dine? Jo, det er også deg. Men hvem er det som har ansvaret for følelsene dine? Er det alle andre?I de fleste tilfeller munner en konflikt ut i langtidssykemeldinger. De involverte orker ikke å gå på jobb.- De er ikke nødvendigvis syke, men sinte. Den sykemeldte sitter hjemme og er bitter. I verste fall kan man bli ufør på grunn av konflikter på jobben. Det er den sykemeldtes ansvar, ikke sjefens, mener han.KVINNER OG MENN opptrer som regel svært forskjellig når de er i konflikter.- Kvinner har mindre voldelige konfliktmønstre. Deres konflikter er ofte mer innpakket, stillferdige og skjulte. Som ledere i konfliktsituasjoner vil menn foretrekke å skjære igjennom, mens kvinner ønsker å gå enda en runde til for å se om de finner en løsning. Dette kan drive mannlige kollegaer til vanvidd, sier Bjørg Aase Sørensen, som forteller at konflikter mellom ansatte og sjefer gjerne styres av hvordan ledermetodene blir oppfattet.- Jeg treffer ofte ledere som er overrasket over å høre at de oppfattes som mobbere.Ifølge SSB opplever 100000 trusler om vold, trakassering og vedvarende negativ behandling av andre på arbeidsplassen.- SJEFEN DREV MED mobbing. Alle opplevde kommentarene hans, sier «Ellen» (33). Til å begynne med var hun fornøyd med stillingen som vikarierende markedssjef i et større firma.- Det var en morsom jobb, men jeg skjønte raskt at sjefen var spesiell. Han pratet nedlatende om henne jeg vikarierte for. Mange i bedriften reagerte på oppførselen hans, men alle var redde for å si ifra. «Ellen» husker spesielt en episode godt.- Sjefen og jeg var ansvarlige for å arrangere en firmatur for 80 ansatte. Vi satt ved siden av hverandre på flyet da han plutselig tok tak i nakken min og presset hodet mitt ned i fanget sitt. Seksuell trakassering, sier hun.- Først ble jeg overrasket. Forfjamset. Jeg var redd de andre ansatte hadde sett situasjonen og gjorde gode miner til slett spill. Så ble jeg sinna. Det var en utrolig ubehagelig opplevelse. «Ellen» bestemte seg for å gå til administrerende direktør. Der kom den største skuffelsen. - Han sa det var lite han kunne gjøre, og at jeg bare var midlertidig ansatt. Dessuten henviste han til sjefens gode resultater. Administrerende direktør kalte inn sjefen til møte, men ingenting skjedde.- Jeg tok opp situasjonen direkte med sjefen. Han ba om unnskyldning, og sa han ikke husket episoden. Han skjønte ikke hvorfor jeg tok opp saken, og sa jeg kunne gå på dagen hvis jeg ville.Episoden resulterte i at sjefen begynte å fryse ut «Ellen». Hun ble holdt utenfor møter, og fikk ikke den informasjonen hun trengte i jobben. - Det var ekkelt. Jeg følte at jeg ikke kunne prate om det med kollegaene. Jeg måtte kjempe for å klare jobben. En stund vurderte jeg å anmelde forholdet, men orket ikke å gå gjennom det, sier «Ellen», som nå har fått seg ny jobb. - Det er ille for den som blir mobbet og trakassert. Det verste er når du tar opp problemet, og ingenting blir gjort, sier hun.

    kine.b.hartz@dagbladet.no morten.overbye@dagbladet.no

TUNG ARBEIDSDAG: Det kan være tungt å falle i unåde hos sjefen - eller kolleger. Illustrasjonsfoto: Scanpix
Truet med oppsigelse: I sin nye jobb kom «Espen» i konflikt med både en kollega og sjefen. Han fikk ikke bare søvnmangel og depresjoner. «Espen» ble også truet med oppsigelse.
Ble sextrakassert: «Ellen» ble sex-trakassert og frosset ut av sjefen på jobben.