Inn i magiens verden

Magasinet på Nett har besøkt Norges minste, nyeste og mest magiske museum.

IVARDO, EGELO, Davido, Arnsteino, Arnardo og Nordenstam. Dette er noen av artistnavnene du møter på Norsk Tryllemuseum i Oslo. Veggene i det toroms museet er kledd med plakater fra ei tid da «ægte magicere» og «illusionister» saget damer i deler og skapte hysteri i sirkusmanesjer. Fra taket henger fargerike vimpler og silkeduker, og i glassmontre fra IKEA står utallige tryllegjenstander. Slik blir det når ildsjeler stiller ut hundre års tryllekunst i Norge.

Det er snart tre måneder siden Albert Nordengen klippet snora og erklærte Norsk Tryllemuseum for åpnet. Hovedmannen bak det magiske museet, som er et samarbeidsprosjekt mellom Magiske Cirkel Norge og Den Magiske Ring Oslo, er Terje Nordheim (55). Sammen med vennen og tryllekunstneren Dag «Dana» Nathan har han samlet, systematisert og stilt ut alskens trylleting. Dags sønn låner bort to av rommene av sin private leilighet for å huse museet, som speiler norsk tryllehistorie over hundre år.

- Pluss litt til, skyter Nordheim inn.

TERJE NORDHEIM fikk museumsideen etter å ha vært med å skrive bok om norsk tryllehistorie. Han ønsket å spre informasjon om historien, og gjøre trylling mer kjent og attraktivt. Selv hadde Nordheim samlet og arkivert magiske effekter i årevis. Han fortsatte innsamlingsarbeidet via foreningens medlemmer.

- Jeg har jobbet med å få fram en stemning. Jeg hadde klare planer, men det har vært vanskelig. Det har blitt en del tigging, ler mannen som brukte all fritid i et halvt år på å stable museet på beina.

- Jeg har heldigvis voksne barn, men kona kunne nok tenkt seg å sett mer til meg.

MAGASINET PÅ NETT har tatt turen til Munkedamsveien for å oppleve norske tryllerier på nært hold. Fra vi står i døra sanser vi gammel magi. De to rommene er fylt fra gulv til tak med gamle og nye plakater, bilder, tryllebøker og tryllesaker. Det første rommet er viet eldre historie, mens et mindre vitner om samtidas Trylle-Norge.

- Det er 250 registrerte tryllekunstnerne i Norge i dag, forklarer Nordheim.

Et hjørne er også satt av til utenlandske magikere. Plassen domineres av en diger reklameplakat fra SAS med bilde av David Copperfield.

- Men han er best på TV, skytes det inn.

Nordheim har mer sansen for Gentleman Jack - «Lommetjuvenes konge» - som står i glass og ramme like nedenfor den glattslikkede illusjonisten.

DE UTSTILTE trylleeffektene har en eller annen gang blitt brukt av ekte tryllekunstnere. Her er magiske staver og pentagrammer. Svarte flosshatter som har rommet utallige kaniner, og kortstokker gule av elde og grå etter bruk.

Gjenstandene har vært med eierne på oppvisninger og turneer. De har forbløffet generasjoner av nordmenn. Nå kan interesserte se dem utstilt hver søndag mellom klokka 13 og 16. Da kan du også få med deg en ekte tryllekunstner, noe som ifølge bestyreren er populært blant barna.

Antallet besøkende ligger på mellom 10 og 20, men forrige søndag ble det satt publikumsrekord med over 60 skuelystne.

- Men da ble det trangt her altså, sier Nordheim og ser utover lokalet.

HAN ER selv omviser og administrator, men Nordheim har ennå ikke funnet ut hvordan han skal titulere seg selv.

- Det nærmeste jeg kommer er «daglig leder». Men som en intern spøk kaller Dana meg for museets generaldirektør, mens han selv er vaktmester, humrer han.

- Verdens eldste kjente tryllekunst er dette begerspillet, sier Terje ivrig, mens han imponerer Magasinets utsendte med finger- og taleferdigheter. Den røde ballen forsvinner under metallbegeret, for så å dukke opp et helt annet sted enn man skulle forvente.

- Hvordan du får det egentlig til?

- Det er hele tida et samspill mellom teknikk, handling og prat. Det handler om å skape en illusjon, sier Oslo-magikeren. Det er det nærmeste vi kommer en forklaring på tryllernes triks. Til tross for at vi lover å ikke si det til noen.

- Kan alle lære seg å trylle?

-
Alle kan lære det, men ikke alle kan bli store tryllekunstnere, svarer Nordheim. - Da må du i tillegg ha utstråling. Ta for eksempel Arnardo. Han er kanskje den største jeg har sett, selv om han teknisk sett ikke var den beste. Men han hadde gløden og artisteriet - han var en showmann.

MUSEUMSDIREKTØREN viser oss rundt i de overfylte rommene. Overalt er det en gjenstand som stjeler oppmerksomheten. Etterpå drikkes kaffe rundt et av småbordene på det teppelagte museumsgulvet. - Bordene har jeg laget selv, og stolene fikk jeg av min søster.

Nordheim innrømmer at økonomien er et problem. Museet betales av egen lomme, hjulpet av støttebidrag fra tryllekolleger. - Vi har ingen inngangspenger her, så den eneste måten vi tjener penger er fra frivillige bidrag og salg av bøker og tryllesett.

Til vanlig finner du ham bak disken i en av Oslos jernvareforretninger, men det er på fritida at hobbyhistorikeren og låseksperten lever ut drømmen.

- Trylling er mer enn bare en hobby. Jeg tenker tryllehistorie døgnet rundt, og ser jeg noe spennende tenker jeg: «Oj! Den må jeg ha!».

I DAG ER han medlem av Magiske Cirkel Norge og redaktør for et av foreningens tidsskrifter. Ved siden av å skrive artikler, hefter og bøker om alt fra spillkort til lokalhistorie.

55-åringen kan se tilbake på nærmere femti år som aktiv amatørtryllekunstner. Interessen ble vakt på en juletrefest på Fornebu da Nordheim var rundt 7 år gammel.

- Ivardo var den første tryllekunstneren jeg så, og han er mitt store forbilde den dag i dag.

Museumsdirektøren ser opp mot en gulnet plakat av helten. Ivardo smiler ned mot oss.


- Han gjorde et triks der han klippet et tau i to. Og så hadde han med seg en datter som var jevnaldrende med meg, så det var vel flere ting som gjorde dét til den første store trylleopplevelsen, sier Nordheim og smiler.

Museumssjefen tror trylling var så populært før i tida fordi folk trodde de så ekte magi. Etterhvert har fenomenet blitt avmystifisert, men han ser positivt på framtida. - Trylling er på vei opp igjen takket være en liten kar som heter Harry.

Nordheim tror bøkene og filmen om Harry Potter vekker barns interesse for magi.

INNIMELLOM journalistens spørsmål finner museumssjefen tid til å vise flere magiske kunster. - Dette er fine spillkort, ikke sant?

Nordheim smiler lurt. Han har hentet en tilsynelatende vanlig kortstokk som han vrir til en vifteformasjon. - Det øverste kortet er blankt, det ser du, sier han og viser oss et helt hvitt kort. En håndbevegelse og noen velvalgte ord seinere er tallene på alle kortene i stokken borte. Mens vi lurer på hvor trylleaktivisten puttet tallene fra 52 kort, spør vi om han kan lære oss hemmeligheten bak noen triks. Drømmen om å briljere i middagsselskap tar form.
- Alt er et samspill, såpass kan jeg si, sier Nordheim mens han titter ut vinduet som nesten er dekket av Arnardo-plakater.

- Mer kan jeg ikke si. For du ser ikke på trylling på den måten jeg gjør. For deg er det viktigst å vite og avsløre. For meg er tryllingen i seg selv magisk, avslutter museumsbestyreren.

VI KLARTE ALDRI å lokke noen trylle-hemmeligheter ut av museets ildsjel. Men vi går likevel ut i Oslo-kvelden noen magiske øyeblikk rikere.

solvi.glendrange@dagbladet.no

Overfylt: - Jeg kunne tenke meg mer plass, og en liten scene for opptredener. Jeg har masse materiale jeg ikke har fått plass til, sier en ivrig museumsbestyrer.
Fingernem: Terje Nordheim demonstrerer verdens eldste kjente triks - begerspillet. Det er opprinnelig kinesisk, og over 3000 år gammelt.
Klenodier: Denne kista brukte den legendariske norske tryllekunstneren Ben Hur da han reiste land og strand rundt for å fortrylle nordmenn.
De store på veggen: Alle veggene er dekket av plakater og bilder, ordnet i kronologisk rekkefølge. Her henger de eldste, og kanskje største magikerne.
Avhengig av bidrag: Ei gullfarget bøsse er plassert i kroken ved siden av bøker, hefter og en putrende kaffetrakter. Her kan besøkende gi en slant.
Ildsjel: Terje Nordheim er mannen bak det magiske museet. Her viser han en tryllesirkel, som like etter ble forvandlet til en firkant.
To rom: Her får man en kikk inn i rommet som er viet nyere norsk tryllehistorie.
Abrakadabra! Like etter åpningen av Norsk Tryllemuseum fikk Terje Nordheim og tryllekunstner Finn Jon pengesedler til å sveve. Foto: Scanpix