Innrømmer at noen kunstverk var dumme

Griser på formalin var dumt, men den oppsagde kua i Oslo er Damien Hirst stolt av.


RÅTTEN KUNST
. Damien Hirst (39) har laget kunst av råtnende kyr satt opp som om de parer seg.

Fluer som legger egg i et råtnende kuhode er også blitt kunst i britens hender. Etter hvert utviklet de seg til larver som ble fluer som til slutt ble fanget i en elektronisk fluefelle.

Hirst har stilt ut medisinskap fulle av flasker og medisinglass, lerret med ekte sommerfugler klistret på og malerier med fargerike prikker og svinger. Haien på fem meter senket ned i formalin solgte han på begynnelsen av 90-tallet til den kjente britiske kunstsamleren Charles Saatchi, en viktig medhjelper i Hirsts karriere. I dag er de uvenner.

Glassmontére med fisk, sauer, griser, kuer på formalin er blitt regnet som Hirsts spesielle kjennemerke. I tillegg har han plassert oppdelte kontormøbler og med kirurgiske instrumenter i disse.

Han er ikke flau over kunstverket «Mother and Child Devided» som ble kjøpt inn av Astrup Fernley-museet i Oslo i 1996. Han saget opp ei ku og en kalv og plasserte dem i store formalinbad. Kunstelskere kan ta en tur for å kikke på hjerne, innvoller og hud, man kan faktisk vandre langs hele innsiden av kyrne.

Det ble det selvfølgelig oppstyr av, dyrebevegelsen stilte som vanlig opp med forutsigbare sjokk.

- Men i kunstkretser var de veldig positive, sier kunstkritiker- og historiker Øystein Ustvedt har arrangert to Hirst-utstillinger ved museet.


HALVDUMT.
Mange har ymtet frampå om at kunstnerens oppdelte dyr ikke er kunst, og at Hirst bare driver gjøn med oss og flirer når han er alene. Kritikerne har vært mange. 

Ustvedt forteller at en del av kritikken mot Hirst ofte har bestått i at at mye har vært gjort før. Jeff Koons senket for eksempel to baller ned i et akvarium allerede på 80-tallet. Dyr på formalin er heller ikke noe nytt.

- Men slik er det med veldig mye kunst. Det behøver ikke være et stort nybrottsarbeid, men med noe lite annerledes blir det noe eget, forklarer Ustvedt, som jobber ved Nasjonalmuseet for kunst.

Og det er den vanligvis svært PR-kåte Hirst enig i. Nå innrømmer han for første gang at noe av kunsten hans er «dum og pinlig».

- Man ser på det man har laget etter noen år og man synes det er pinlig. Det som er sikkert er at alt man lager ikke er mesterstykker, sa Hirst på åpningen av hans nye utstilling «The Elusive Truth» på Gagosian-galleriet i New York.

Det kunstverket med grisen liker han ikke så godt lenger.

- Grisen som er delt i to som beveger seg som en bacondeler, jeg antar at jeg syns det var litt dumt i etterkant. Jeg ble lei av døde dyr, sier Hirst nå.

Kunsthistoriker Ustvedt er enig:

- Arbeidene med griser synes jeg heller ikke var veldig spennende. Det ble formløst og platt det hele, og jeg brød meg aldri om dem.

Noe av de dumme griseideene satte Hirst heldigvis ikke ut i livet.

- Jeg lekte med ideen om å plassere vibratorer over alt på en gris og jeg skulle kalle det «pork you pine». Jeg gjorde det ikke, sier han ifølge Reuters. 

SPLATTET MALING. Kunsthistoriker Ustvedt er imidlertid helt uenig i Hirsts selvkritikk når det gjelder hans såkalte «spin paintings».

Dem laget han på slutten av 90-tallet ved hjelp av sentrifugalkraften som ble brukt til å spre maling i kraftige farger utover lerretene. Astrup Fearnley-museet har et av disse bildene i sin utstilling. Hirst selv sier nå at dette var et «litt dumt» påfunn.

- Jeg er helt uenig i det. Det er noe av det beste han har gjort. Det var en «remake» av en wienerkunstner fra 60-tallet som gjorde akkurat det samme. Det er kanskje derfor han synes bildene har kommet litt i diskreditt.

DEN DIGRE HAIEN mener Hirst fortsatt er genial. Et av Hirst mest kjente kunstverk ble til i 1991. «The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living» ble nylig solgt av Saatchi til en amerikansk kjøper for 13 millioner dollar, selv om noen hevder haien er i ferd med å gå i oppløsning.

- Det er åpenbart at haien er et viktig arbeid. Jeg tror bare det trenger litt kjærlighet og oppmerksomhet, sier han om formalinkunsten, som altså gjør seg bedre med haier enn griser.

For det er ikke noe som helst galt med egoet til Hirst. Han ser på seg selv som en av de store.

- Det er en stol der oppe i kunsthimmelen med navnet mitt på og jeg kan gå og sette meg ved siden av Jackson Pollock og gjøre ingenting, sier han til Modern Painters magazine.

MALER IKKE SELV. Overraske gjør han fortsatt, og denne gangen er det fordi han har begynt med noe så normalt med malerier på lerret. 

Han har malt realistiske malerier basert på foto og postkort og blant annet kopiert en anti-narkotikakampanje som viser et kvinnelig crack-vraks forfall. Sykehusscener, selvmordsbombere og hans eget tidligere arbeid er også med i den nye serien.

Han innrømmer at assistenter har stått bak mye av selve malingen også denne gangen, mens han selv har tatt den siste finisjen.

- Det jeg har gjort, som antakelig er litt slemt, er å gjøre dem ferdig, sier han, og skryter overfor New York Times over sitt fabelaktige team.

- Jeg liker ikke tanken på at det må gjøres av kunstneren. Det synes jeg er ganske gammeldags. Arkitekter bygger ikke sine egne hus.

FOLK VIL HA HAM. Kjøperne bryr seg ifølge The Independent  ikke om kunstnerens manglende deltakelse og mangelen på døde dyr.

De 29 verkene er solgt alle sammen, og Hirst sitter igjen med mye penger, brutto 20 millioner dollar. Til og med små trykk som Hirst hadde signert gikk for 20 000 dollar

Av og til kommer folk bort til Hirst og spør ham hvorfor han ikke bare plasserer for eksempel hundebæsj på en hummer og kaller det kunst. Men det er slett ikke kunst, mener Hirst, som ikke har problemer med å skille skitt og kanel.

- Hvorfor ville noen gjøre noe så dumt som det? Man kan kjøpe drinker til alle samlerne i hele verden og få det man lager inn på museene. Men om det bare er dritt om 200 år, så er det ikke der, sant?

- Om han mener det ligger han tynt an. Damien Hirst faller nok ut om 200 år. Se tilbake til begynnelsen av 1800-tallet. Det er kanskje bare 10 navn som står igjen som virkelig viktige. Hans verker blir ikke stående som et av de viktigste fra vår periode, sier Ustvedt.

Men Hirst har tro på seg selv. Han er sikker på at noe av kunsten hans vil stå igjen som store verker også om 200 år.- Jeg får bare fortsette å jobbe med det, avslutter Hirst.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail:

astrid.meland@dagbladet.no


EN KU PÅ FORMALIN:</B> «In His Infinite Wisdom» som står utstilt på Tate i London. I Oslo har Astrup Fearnley en lignende installasjon, der det dreier seg om oppsagde kuer, og ikke de med fem føtter, som her.
GRISEKUNST:</B> «This little piggy went to the market» heter denne grisen som står i en glassbeholder. Både Hirst og kunstkritiker Øystein Ustvedt er enig om at grisekunsten på formalin ikke er helt vellykket. Haier og kuer, derimot, forholder det seg annerledes med.
HAIEN ER HAN STOLT OVER:</B> «The Physical Impossibility of Death in the Mind» heter Hirst haikunst i bakgrunnen. Denne kunsten er han fortsatt stolt over å ha laget, og haien ble nettopp solgt for millioner av dollar. I forgrunnen ligger Ron Muecks «Dead Dad».
LEI AV Å DELE OPP DYR:</B> Her har Damien Hirst stilt seg opp foran et av maleriene som nå er ustilt i Gagosian gallery i New York. Briten har begynt å male, eller det vil si, han får andre til å male for seg.
JESUSKUNST:</B> «Jesus Dies on the Cross» heter dette verket.
FJORÅRETS GREIE:</B> Her poserer Hirst foran et av kunstverkene som han laget sammen med fotograf David Bailey. Også disse verkene var utstilt på Gagosian gallery.
SAU PÅ FORMALIN:</B> Denne Hirst-sauen sto utstilt i Napoli i Italia i fjor.
BLE TATT FOR Å VÆRE SØPPEL:</B> Denne kunsten ble kastet av en renholdsansatt i London som trodde det var gammelt søppel. Verket ble satt sammen igjen av galleriets ansatte. Det har skjedd flere ganger. En Hirst-do ble skurt ned og ødelagt av renholdsarbeidere i Glasgow som ikke visste at doen var kunst. Den var nedsmurt med søppel og stinket.
OSLOS HIRST:</B> På Astrup Fearnley-museet i Oslo står den delte kua og kalven.
UTSMYKKET EGEN RESTAURANT:</B> Damien Hirst åpnet restauranten Pharmacy i Londons eksklusive Notting Hill-distrikt. Den er nå nedlagt, og interiøret ble lagt ut for salg.
<B>SPLATTMALING:</B> Dette verket heter «Beautiful Big Issue Prize What\'s Got A Bottom At The Top Chris Callaghan Swirly Pink Painting (With Smoked Fag)». Hirst har ikke spesifisert hvilke verker han laget ved hjelp av splatting av maling han er flau over i dag, men dette er et av dem, og det henger i Oslo.
SØPPEL:</B> Sigaretter og annet søppel fyller dette digre askebegeret signert Hirst.