Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Inspirasjon 2002

Pernille Rygg om å starte et nytt arbeidsår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

SÅ ER DET KLAPPET OG KLART. Som vanlig ved sesongstart har alle oppegående arbeidsplasser gjennomgått og helst fornyet strategiplanene sine. Bedriftens sjel er nedfelt i et par{ndash}tre fyndige slagord etter intense drøftinger på seminar. Det er sånn de oppstår, alle de rare koblingene som gjør at Norsk Hydro, for eksempel, ikke steller med kunstgjødsel eller noe, men la oss si «toleranse». Hos møbelkjeden Skeidar tror jeg det er «dialog», og innerst inne i Norsk Kjøtt banker et hjerte for {ndash} tja, er det ikke «kommunikasjon og åpenhet», da?Det er klart, det fins de bedrifter som går for «dynamiske visjoner» og «skaperkraft» også, men det er de virkelige sluggerne, altså, som tar bladet fra munnen og sier det som det er.Rene ord for pengene er som kjent nødvendig, hvis du skal rekruttere unge menn som drikker cola og bærer baseballkapsen bak fram. Folk som driver med snowboard på fritida, syns ikke det er sexy å jobbe med «fellesskap for fremtiden», selvsagt, og det er derfor it-bransjen har så råkyniske slagord. Jeg mener, «frekk og urban». Wow. Skarpere kan det knapt sies.TIL HVERDAGS ER DET JO INGEN som bryr seg om disse kjerneverdiene, naturligvis. De tjener først og fremst til underholdning for de ansatte, sånn at de har grunnlag for å baksnakke sjefene sine. Og det kan jo trenges, nå som ingen sjefer heter sjef, men bare Toril og Eivind. Toril og Eivind, stakkars, må derimot ta slagordene på alvor. Det er derfor Eivind tenner stearinlys på gruppemøtene {ndash} «åpenhet» {ndash} og Toril bruker bærbar pc, selv om hun sitter på et kontor som alle andre. Bærbar pc signaliserer som vi vet «nyskaping».DEN SOM SYNS DET ER for høye lederlønninger her til lands, har ikke tatt inn over seg hvor ydmykende det er til stadighet å måtte skrive {ndash} eller enda verre: å ytre {ndash} sånne ord. Alle lønnsstiger er direkte proporsjonale med hvor mange grufulle banaliteter en må finne seg i å bruke. Vi snakker om floskeltillegg, simpelthen. Du får bare ikke folk til å si «fleksibilitet» i tide og utide uten å betale for det.SIDEN ALLE ARBEIDSPLASSER for lengst er gjennomstrømmet av «respekt for individet» og «kreativ fellesinnsats», er det litt vanskelig å komme på nye kjerneverdier. Derfor pleier Toril og Eivind og alle andre sjefer å hyre reklamebyråer til å hjelpe seg. Reklamebyråer kan som kjent se til det innerste av absolutt alt, fra utenrikspolitikk til hjemmehjelpstjenester og produksjon av hageslanger, men nå er det harde tider i reklamebransjen. Innsparinger og oppsigelser og greier. Det er ingen der som vil ha fleksibilitet og personlig initiativ lenger. Toril fikk riktignok de nye kjerneverdiene på billigsalg, men for noen verdier. «Trygghet» og «stabilitet», for ikke å snakke om «fast lønn for grei innsats». Helt ubrukelige, selvsagt. Toril var rett og slett nødt til å finne på noe selv. Ja, det ble «medmenneskelighet», selv om G-Sport også har den.

Hele Norges coronakart