Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

- Jeg gråt fordi jeg lå med en mann

Homofile Deniz følte han sviktet islam. Ny film.

- JEG HAR LEST KORANEN to ganger, jeg prøver å lære mer, sier «Emre» (26) i filmen «Gender Me!». Han insisterer på at det er mulig å være både troende muslim og homofil.

Han er en av dem filmregissør Nefise Özkal Lorentzen har portrettert i dokumentarfilmen, som har premiere på mandag.

- Jeg gråt fordi jeg hadde ligget med en mann, det var for tungt, jeg hatet kroppen min. Jeg gikk i moskeen for å be. Jeg gråt da jeg hørte imamen, forteller Deniz i filmen. I dag vil han ikke lenger kalle seg muslim. Han følte at han gjorde noe galt i forhold til den religionen han hadde. Fortsatt vet ingen i familien om legningen hans.

- Jeg følte meg som en dypt syk person, sier iranske Mansour, som kom som flyktning til Oslo i 1992. Mansour mener han var heldig som kom til Norge for 18 år siden. Han lærte mye om homofili og blitt sikrere på seg selv. Men for Mansour er det ikke nok.

- Det er viktig for meg å se på islam og utfordre muslimske autoriteter. Det må være plass for oss i Guds hus, vi trenger det, sier Mansour i filmen.

DET BOR MANGE HOMOFILE MUSLIMER i Norge, men vi hører sjelden om dem. I Aftenposten i fjor kom et sjeldent unntak, der skrev en homofil muslimsk mann en kronikk. Det vakte stor oppmerksomhet. Mannen skrev anonymt. Nefise Özkal Lorentzen har i noen år følt at tiden var inne for å ta opp temaet.

- Jeg vil vise menneskenes kreativitet og overlevelsesevne, og ikke fremstille menneskene som offer, til tross for at de har opplevd mye vondt Jeg ønsker ikke å beskrive fundamentalisme i filmen min, for alle kjenner til hva det dreier seg om. Jeg gjør dette med respekt, sier Nefise Özkal Lorentzen til Dagbladet.no.

Det startet med en marerittaktig drøm hun fikk etter å ha lest om at 4000 homofile er blitt henrettet i Iran siden begynnelsen av 70-tallet. Nefise Özkal Lorentzen drømte at noen måtte fortelle den 1002. historien i «Tusen og en natt.» Nå har hun gjort det.

Arbeidet med filmen startet i 2003. Özkal Lorentzen følger Mansour på reise til Istanbul, der han bodde i to år før han fikk asyl til Norge. Han møter andre homofile, dragartister og intellektuelle som tør å tolke Koranen på en ny måte.

DET VAR IKKE HELT ENKELT å finne noen til å stille opp i filmen.

- Det er et stort miljø med muslimske homofile i Norge, men åpenheten er det så som så med, sier filmskaperen.

- Det finnes veldig mange i Oslo som lever skjult. De kan være åpne i miljøet, men har kanskje kone og barn hjemme. De gråter og forteller meg det, sier Kaltham Alexander Lie (45) til Dagbladet.no. Han deltar i filmen med sin grusomme historie. Irakeren ble torturert i hjemlandet og fengslet i Saudi-Arabia fordi han var homofil. Han kom til Norge som kvoteflyktning.

Kaltham har ikke snakket med familien sin på 13 år. De avviste ham fordi han var homofil. Han er fortsatt muslim, men går ikke i moskeen.

- Det viktigste er troen inni meg, sier Kaltham.

I FJOR STILTE DAGBLADET.NO Islamsk råd i Norge spørsmål om det er lov å leve i homofilt samliv ifølge islam. Svaret var et klart nei. Siden ble det bråk da nestlederen i Islamsk råd i en debatt ikke ville ta avstand fra dødsstraff for homofile.

Debatten ble så opphetet at Islamsk råd ikke klarte å lande på noe standpunkt på egen hånd. Rett før jul ba de Det europeiske rådet for fatwa om hjelp til å avgjøre hvilke holdninger norske muslimer skal ha til homofile og særlig hva de skal mene om dødsstraff for homofile.

Islamsk råd vil ikke komme med en klar uttalelse om dette før fatwarådet har talt. Det understrekes at muslimer uansett må følge lovene i det landet man bor.

I FILMEN «GENDER ME» etterlyser homofile muslimer aksept for det Gud har skapt.

- Folk bruker Koranen som bevis for at homofili er synd. Det er problematisk, for versene tas ut av kontekst. For eksempel i historien om Lot. Der er det snakk om voldtekt, ikke homofil sex, sier den homofile imamen Daayiee Abdullah (53) i filmen.

Washingtonmannen er medlem blant annet i National Gay and Lesbian Task Force Religious Leadership Roundtable, har sin egen avisspalte, modererer et eget nettforum for homofile muslimer og har vært homoaktivist i en årrekke.

Han ble imam da han oppdaget at mange mennesker ikke fikk sine religiøse rettigheter oppfylt, imamer ville for eksempel ikke be for dem når de var syke og døende. Daayiee begynte å gjøre det, og slik fikk han tittelen imam.

Han mener Koranens budskap er at seksualitet er noe Gud har gitt oss mennesker, ikke bare for forplantningens skyld, men for glede. Problemet, slik han ser det, er at folk er blitt opplært til å mene at homoseksualitet er uforenlig med islam.

- OM GUD ØNSKET DET kunne han skape oss helt like, men vi er forskjellige. Basim Ghozlan (i islam.no) sier at alt som er avvik er sykdom. Men vi lever ikke på 1300-tallet. Vi er ikke våre foreldres barn, vi er barn av vår tid. Verden vi lever i er forandret. Det er viktig å være ydmyk mot den nye generasjonen. Islamsk råd må også være åpne, sier Nefise Özkal Lorentzen.

Hun har invitert Islamsk råd til premieren på mandag, der prinsesse Mette-Marit også vil være til stede. De har ikke svart ennå. I filmen ville ingen norske imamer delta.

- Jeg tror til og med en veldig konservativ muslim vil se at jeg gjør dette med kjærlighet og respekt, derfor er jeg ikke redd, sier Nefise Özkal Lorentzen.


DE TEKSTENE I KORANEN
som ofte brukes for å slå fast at homofili er synd er samlet av førsteamanuensis Oddbjørn Leirvik på hans nettside. Flere vers fra Lut-tekstene er vanlig å trekke fram:

Og Lot, da han sa til sitt folk: «Vil dere bedrive denne skjendighet (fahisha)? Ingen i verden har gjort dette før dere? I begjær går dere til menn fremfor kvinner. Dere er i sannhet et folk som går over grensen.»

Går dere i begjær til menn fremfor kvinner? Dere er i sannhet uvitende mennesker!» Hans folk hadde ikke annet svar å gi enn å si: «Jag Lots hus ut av byen! Det er folk som tror de er rene.» Så reddet Vi ham og hans hus, unntatt hans kone. Vi bestemte at hun skulle bli blant de gjenværende. Vi lot regn regne over dem, og ondt er de advartes regn.

KONSERVATIVE TOLKERE av Koranen hevder at homofili er en av de verste syndene i islam, og mange mener at det medfører dødsstraff. Den islamske forstanderen Bazim Gozhlan skriver på islam.no:

- Noen revidering av islams syn på dette området er rett og slett ikke mulig.

Irans president Mahmoud Ahmadinejad, som anses som nykonservativ, sa under sitt besøk i USA i fjor at homofili var et vestlig fenomen. Det avvises at man kan være født homofil og rådet homofile ofte gis er å motstå fristelse eller gå til behandling.

Liberale fortolkere av Koranen hevder på sin side gjerne at profeten Mohammed aldri tok opp homoseksualitet og om han hadde vært fiendtlig innstilt ville han nok ha nevnt hvordan det burde straffes. De ønsker å fokusere på at alle er skapt av Gud, og peker på at Koranens vers om homoseksualitet er flertydige.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

MOR OG SØNN:</B> I Istanbul møter Mansour også åpne homofile som klarer seg godt. Her en mor og sønn som har vært åpne om det.
EMRE: Jobber som dragqueen i Istanbul. Han vil ikke fortelle familien at han er homofil, selv om de antakelig har skjønt at han er det.
GUD AKSEPTERER MEG: Det sier Emre, som ser seg i speilet og mener det er Gud han ser.
VIL VISE STYRKEN: Filmregissør Nefise Özkal Lorentzen er lei av offerfremstillingen i mediene. Hun vil med sin film viser sterke, kreative muslimske menn som overlever.
BER FOR DE SOM TRENGER DET: Daayiee Abdullah er imam for utstøtte muslimer som ikke får hjelp av andre imamer.
<B>VAR DYPT DEPRIMERT:</B> Mansour slet med å akseptere at han er homofil. I dag kjemper han for homofiles rettigheter.
<B>KREATIV:</B> Kaltham kom seg ut av fengselet i Saudi-Arabia ved å spille syk. Han fikk hjelp av en lege og kom til Norge som flyktning.
ÅPENT HOMOFIL: Mansour fra Iran bor i Norge på 18. året. Han er troende og vil utfordre muslimske autoriteter når det gjelder synet på homofili.
HOMOFIL IMAM:</B> Daayiee Abdullah har ingen egen moske. Da han forsøkte å få en slik bygget møtte han enorm motstand.
KALLER SEG AGNOSTIKER: Filmregissøren Deniz er homofil, men kaller seg ikke lenger muslim.
VAR ENSOM: Mansour var nedtrykt og ensom, iraneren måtte leve i det skjulte. I dag har han det bra og hele familien vet at han er homofil.
BLE TORTURERT FORDI HAN VAR HOMOFIL: Irakiske Kaltham (45) ble torturert med elektrosjokk og tvunget til å kravle på glødende grus fordi han er homofil. Heller ikke i Norge fikk han fred.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media