Kan indieporno redde pornobransjen?

Rå og usminket stil, punkestetikk og blogger om musikk og kultur kombineres med hard porno.

NETTSTEDET SUICIDEGIRLS.COM presenterer seg med «Do-It-Yourself»-holdningen til undergrunnskulturen og som et «sexpositivt» nettsamfunn.

For bare 4 dollar i måneden kan man abonnere på erotiske bilder og videoer med 1478 kvinner (og noen menn) som altså ikke er suicidale, men deltar i et nettmiljø som frontes som alternativ indiekultur og «grasrotseksualitet».

Ifølge nettstedet selv er det mer enn en million brukere som hver uke logger seg på for å blogge, chatte og se på punk-erotikk.

Men blir de lurt?

VI OMGIS I DAG av porno og seksualiserte bilder – i annonser, i musikkvideoer, i nærmeste kiosk, på hoteller og på nettet. Kinoen tillater nå kjønnsorganer i bevegelse, kjente tv-serier skildrer het homofil sex og norske forlag gir ut «pornografiens klassikere».

Man kan trygt si at pornografien har beveget seg fra de ytterste randsoner og inn i kulturens hovedstrøm.

– Mediene tar ikke bare opp seksualitet som emne, men gjør det også på en pornografisk måte, skriver den britiske medieforskeren Brian McNair i «Sriptease Culture».

Han har beskrevet utviklingen som en «pornografisering av mainstream», men ser dennne utviklingen som noe positivt:

Kan indieporno redde pornobransjen?

– At samfunnet har en mangfoldig presentasjon av sex er et barometer og en katalysator for demokratiet, fordi det åpner opp for mange virkeligheter, skriver forskeren som også har arbeidet som journalist.

Kjønnsforsker Wencke Mühleisen, ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo, er også opptatt av seksualiseringen av samfunnet, men hun ønsker å nyansere McNair.

- En økende grad av seksualisering i offentligheten er ikke det samme som pornografisering, sier hun til Dagbladet.no

Hun påpeker at de siste 20-30 årene har vært revolusjonerende på områder som intimitet, kjønn og seksualitet, og at behovet for å beskrive dette i offentligheten ikke handler om et suspekt dekke for pornografiske skildringer.

- Tv-serien «Seks Fot Under» er et eksempel på hvordan mainstreamkulturen nå åpner opp for andre seksuelle fortellinger enn den heteroseksuellle.

I BERLIN ARRANGERES kortfilmfestivalen «Cum2Cut» med queer profil for andre gang nå i oktober. Italienske Tatiana Bazzichelli er en av initiativtakerne og kan fortelle at de i tillegg til å vise indieporno også skal arrangere pornokaraoke.

«Queer-teori» er et samlebegrep for ulike kritiske og granskende perspektiver på seksualitet. Det som granskes er normer, og normene blir først synlig når noen ikke passer inn og bryter dem.

Organisasjoner for sexarbeideres rettigheter, sadomasochister og pornofilmskuespillere har alle vært en del av den internasjonale queer-bevegelsen, mens man i Norge har fokusert mer på kjønnsnormer enn på seksualitetens uttrykk og former.

– Festivalen er en plattform hvor man innenfor rammene av queer-kulturen kan utforske pornografi som uttrykk uten å måtte føle seg marginalisert, sier Bazzichelli til Dagbladet.no.

I festivalprogrammet står det at «Cum2Cut har som mål å nå dem som er lei vanlig porno. Samtidig er Cum2Cut et kritisk perspektiv på den politiske fantasi - for radikal politikk må ikke alltid være kjedelig og seriøst.»

PÅ EN MMI-undersøkelse utført for Dagbladet i 1999, svarte 19 prosent av norske kvinner at de av og til leste pornoblader. I 2002 hadde tallet steget til en av fire i aldersgruppen 15-39.

Forskningsprosjektet «Unge, kjønn og pornografi i Norden» ved Nordisk institutt for kvinne- og kjønnsforskning leverte i fjor en rapport om at av 1776 nordiske ungdommer hadde hele 99 prosent av guttene og 86 prosent av jentene sett porno.

En forklaring på at jenter i større grad omfavner porno kan være at internett har gjort det mer tilgjengelig. Parallelt med økningen i nettbruk har salget av erotisk litteratur falt dramatisk. I 2000 var «Lek» bestselgeren blant voksenblader, med 25.000 i opplag. Rett bak fulgte Cupido med 22.000 pr. utgave, en nedgang på 10 prosent fra året før. I 2006 var opplaget for Cupido falt til 15.000.

Det er ingen sikre tall på hvor mye av trafikken på internett som har å gjøre med jakten på pornografisk innhold, men selv om porno på nettet bare utgjør et par prosent av det totale innhold er det ingen tvil om at dette materialet står for mye av trafikken.

MEN NÅR PORNO etterhvert deles gratis på et internett som blir stadig raskere, må den kommersielle pornobransjen ty til nye metoder for å holde på publikum. For selv om bruken eksploderer, er det ikke sikkert man på sikt vil klare å tjene så store penger som man hittil har gjort på nettet. 

Nettsteder somTwwly, FurryGirl, IShotMyself og FatalBeauty hevder alle å representere indieporno, kombinasjonen av rå og usminket stil, gjerne kombinert med punkestetikk og blogger om musikk og kultur.

Det er lett å få inntrykk av at det endelig er kommet en ikke-kommersiell og erotisk fantasifull pornografi. De fleste nettsider med indieporno er dessuten forankret i brukerstyrte nettkulturer og en sentral del av konseptet er at innholdet skal virke autentisk. Ikke bare er modellene ofte usminkede og tatoverte, men de er også tilgjengelige på chat og i blogger.

SUICIDEGIRLS.COM OMTALES både som indieporno og et feministisk nettsted, men det drives av menn og det er stort sett menn som klikker seg inn. 

For i virkeligheten har de kommersielle indieporno-nettsidene mer enn navnet til felles med industrien rundt indierock. Nettsidene later som de er annerledes enn de kommersielle pornosidene, mens de egentlig fungerer etter samme forretningsmodell.

Konseptet er nemlig pornobransjens forlengede arm inn i framtidas sosiale nettverk.

Og selv om satsingen ikke skulle redde pornoindustrien på samme måte som punk og indie reddet musikkbransjen på 1980- og 90-tallet, vil det i hvert fall bidra til å gjøre porno spiselig for et publikum som ikke liker mainstreamporno med ballongpupper.

LIKEVEL ER DET mange forskere som i likhet med McNair mener pornografien kan være frigjørende.

Universitetsbibliotekar Marit Synnevåg ønsket å utdype den norske polariserte debatten med boka «Pornografi», som er et kulturhistorisk blikk på fenomenet. Hennes poeng var at sjangeren har røtter helt tilbake til antikken, og at det er for enkelt å innskrenke debatten til skrekkbilder fra pornoindustrien.

– Pornografi er den eneste sjangeren som hyller kvinnens seksualitet. I vanlige filmer straffes ofte kvinnene dersom de lever ut sin seksualitet, mens i pornoen er det nettopp kvinnens seksuelle utfoldelse som er ønskelig, uttalte Synnevåg til Magasinet i forbindelse med boken.

DEN BRITISKE FORFATTEREN J.G. Ballard har i novellen «Crash» beskrevet en nær framtid hvor hovedpersonen, som også heter Ballard, utvikler en voldelig fiksering på seksuelle opplevelser og bilkrasj. Novellen ble senere kontroversielt filmatisert av David Cronenberg.

I forordet til novellen i 1974 skrev Ballard om «følelsenes død» som følge av massemedienes bombardement av sex og vold, og spekulerte i om ikke dette ville føre til perversjoner som sammenblanding av voldelige og seksuelle instinkter.

Den amerikanske kulturkritikeren Mark Dery mener reality-serier er en del av pornoens kikkermentalitet. Han ser også bildene fra Abu Ghraib, og bilder av døde irakere som sirkulerer på nettet, som en form for «sjokkporno» som passer bra med Ballards framtidsvisjon.

Wencke Mühleisen mener det blir for enkelt å si at alt var bedre før. Hun ser seksualiseringen og forskyvingen i skillet mellom privat og offentlig i sammenheng med endringer på områder som samliv, seksualitet og kjønn.

-  Det kan virke foruroligende, men reality-programmene beskriver endringer som allerede har skjedd, og på mange områder også er positivt. For eksempel at vi nå offentlig kan snakke om problemer som overgrep, som tidligere ble sett på som et privat anliggende.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

twe@dagbladet.no

SEX MED PEACHES: Indieartisten Peaches slo gjennom med svært seksuelle tekster og sceneshow.
SER POTENSIALET: Når porno etterhvert deles gratis på et internett som blir stadig raskere, må pornobransjen ty til nye metoder for å holde på publikum. Porno som skapes og deles i nettsamfunn er derfor pornobransjens forlengede arm inn i fremtidens sosiale nettverk. Men det kan også være en måte å redusere kostnader på. På den erotiske nettsiden IShotMyself.com er det modellene selv som tar bildene og legger dem ut.
SJOKKPORNO: Den amerikanske kulturkritikeren Mark Dery mener torturbildene fra Abu Ghraib er en form for «sjokkpornografi» som mediene blir stadig mer opptatt av.
PORNO I KUNST: Samtidskunstneren Jeff Koons har gjennom en rekke verker arbeidet med porno som tema. Han var en periode også gift med en kjent italiensk pornoskuespillerinne.
IT´S JUST PORN MUM: Norsk-engelske Trucks solgte til gull med singelen «It\'s Just Porn, Mum». Nå er de redde for å bli stemplet som et evig tulleband.
HYLLER SEKSUALITETEN: Universitetsbibliotekar Marit Synnevåg ønsket å utdype den norske polariserte debatten med boka «Pornografi». Hun mener pornografi er den eneste sjangeren som hyller kvinnens seksualitet.
PORNO-LIFE: Det virtuelle nettsamfunnet Second Life har i det siste fått stadig mer seksuelt innhold. Det selges nå virtuelle slaver og nylig måtte skaperne av nettstedet slå hardt ned på distribusjon av barneporno.
INDIEPORNO: Nettstedet Suicidegirls.com reklamerer med å være en pin-up side for alternative. Modellene har tatoveringer og piercinger.
KLASSIKERNE: Flere norske forlag har i det siste gitt ut en rekke klassikere innen erotisk litteratur.
SEKSUALISERING: - En økende grad av seksualisering i offentligheten er ikke det samme som pornografisering, mener Kjønnsforsker Wencke Mühleisen, ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo.
EKTE SEX I FRANSK FILM: Caroline Ducey gjennomfører et reelt samleie i den franske kinofilmen «Romance». Sagamore Steven som i virkelighten er pornoskuespiller har den mannlige hovedrollen. Filmen unngikk såvidt porno-stempelet i sensuren.