Kilde til snobberi

Norge har et av verdens beste springvann. Likevel eksploderer flaskevannssalget. Hvorfor?

- HAR DERE VANN med mangosmak? Vann med koffein? Eller vann tappet fra isen på Nordpolen? Lurer kvinnen ved restaurantbordet.Kelneren er stolt over å kunne nikke bekreftende til alle disse spørsmålene. Da spør kvinnen tørt: - Hvorfor det? Dialogen er hentet fra matvarekjeden Remas siste reklamefilm. Budskapet er at det enkle er best. Men selv Rema-kundene kjøper nå flaskevann så det suser. I løpet av de siste fem åra har salg av vann uten kullsyre blitt fordoblet, men også kullsyrevann har økt. At øl- og brussalget har flatet ut, demper ikke klondykestemningen.- Klart bransjen fokuserer på det segmentet som vokser, sier informasjonsdirektør Helge Hasselgård i Bryggeri- og mineralvannforeningen. Han legger til at selv om mange aktører har prøvd seg på vannmarkedet, er det ikke mange som har truffet gullåren - ennå. Men alt tyder på at salget vil øke, for tørstere skal vi bli: Over halvparten av alle nordmenn mener de drikker for lite vann, viser en Norsk Gallup-undersøkelse utført for Bon Aqua, Coca-Colas flaskevann.APROPOS BON Aqua - Coca-Colas Glomma-vann på flaske - er hentet fra Nedre Romerike Vannverk. Vannet renses og filtreres og deretter tilsettes mineraler, salter og kullsyre. Også Grans bryggeris vannprodukt Taffel bruker vanlig springvann.Hva er det som gjør at vi betaler for vann, når vi egentlig kan få det gratis?- Jeg kjøper vann selv og lurer på hvorfor, ler Elizabeth Hartmann, daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik. Men legger til at svaret nok ligger i markedsføringen.- Vann fra springen er ingen merkevare. Det blir det derimot når man får vannet i flotte flasker og beholdere. Vannflaskene skiller seg også fra brusflaskene i og med at mange har disse sportscapene. Drikker man vann, ønsker man å signalisere at man er sporty, opptatt av kroppen sin og opptatt av hva man har i seg, sier Hartman.- Hva med velstand?- Flaskevann er et overskuddsfenomen - et luksusfenomen. Drikker du vann fra flaske, signaliserer du at du har råd til noe som er gratis. Har man dårlig økonomi, ville man ikke kunne gjøre det.MEN VANN ER IKKE bare vann, og vi kan skille mellom tre typer flaskevann: mineralvann, kildevann og springvann kunstig tilsatt mineraler. Alle produktene kan komme med eller uten kullsyre.Mineralvann og kildevann må godkjennes av Statens næringsmiddeltilsyn (SNT) gjennom en egen forskrift gitt av Helsedepartementet. Springvann går under drikkevannsforskriften som gjelder for vanlig springvann.- Både mineralvann og kildevann må komme fra en naturlig kilde. Kilden må være et naturlig oppkomme, og flaskevannet må tappes direkte fra kilden, sier Morten Nicholls i SNT.- Men hva skiller mineralvann fra kildevann?- Mineralvannet inneholder flere salter og mineraler enn kildevannet, sier Nicholls. Eksempler på norske naturlige mineralvann er Farris, Osa og Olden, mens Imsdal er kildevann. Taffel og Bon Aqua, derimot, er springvann med kunstig tilsatte mineraler.I LARVIK LIGGER Kong Olav Vs kilde. Derfra sildrer kildevann rikt på mineraler og sporstoffer. Dette vannet har Ringnes tjent gode penger på. I løpet av få år gikk Farris fra å være et sært produkt for spesielt interesserte, til å bli trendy. Ny flaskedesign og massiv markedsføring under slagordet «verdens fineste maskineri går best på naturlig mineralvann» var årsaken til suksessen. Ringnes har også tjent gode penger på Imsdal-kilden. Bryggeriet står for nærmere 70 prosent av flaskevannssalget i Norge i dag, men de vil ikke oppgi hvor mye penger de tjener på dette, bare at det utgjør en betydelig del av inntekten deres.- Springvann er behandlet og tilsatt klor, og det er ikke like bra alle steder. Kildevann og mineralvann er naturprodukter, er alt Anne Marit Schiong, informasjonssjef i Ringnes, vil si.Men er det ene vannet bedre enn det andre? Ringnes skriver for eksempel på Imsdals nettsider følgende: «Fokus på helse har ført til at stadig flere nordmenn prioriterer kildevann framfor springvann». Men Nasjonalt folkehelseinstitutt fastslår at norsk springvann rent helsemessig er noe av det beste i hele verden.- Noen tror sikkert det er sunnere med flaskevann enn springvann. Men det er som med vann som med andre moter: Noen er villig til å betale 1500 kroner for en bukse med riktig merke, mens andre betaler 200 for en som er like god, sier avdelingsdirektør Truls Krogh ved Nasjonalt folkehelseinstitutt. Han kan fortelle at naturlig mineralvann faktisk kan være mindre sunt enn springvann.- De mineralvannene som har mye saltinnhold, som for eksempel Farris, er det ikke alle som har godt av. Spedbarn og mennesker som skal leve på saltfattig diett bør holde seg unna slikt mineralvann for å unngå risiko for hjerte- og karsykdommer. Man skal ikke drikke for mye av mineralvann med høyt saltinnhold.«Fokus på helse» var også årsaken til at Ringnes trakk tilbake alle plastflasker med 0,5, 0,6 og 1,5 liter innhold 22. august i år. Det ble oppdaget tre tilfeller med white spirit i stedet for vann på flaskene.OLDEN ER NAVNET på en av Farris\' argeste mineralvannkonkurrenter. - Mange forbrukere kjenner forskjell mellom de ulike vannmerkene, sier pr-, medie- og sponsoransvarlig, Hege Økland, i Hansa Borg Bryggerier. Bryggeriet selger også kildevannet Christians.- Det er sikkert mange som jakter på en kilde de kan tjene penger på. Når folk vet at markedet er i vekst, tror de inntjeningspotensialet er stort. Men det krever stor investering å bygge opp et merkevarenavn - og folk er svært opptatt av den tryggheten som en merkevare gir, sier Økland. For at noe kan kalles naturlig kildevann eller mineralvann i Norge, må vannet tappes direkte fra kilden. Dette krever at man må bygge opp et produksjonsanlegg ved kilden.Grans Bryggeri er en annen aktør på markedet. De selger mineralvannet Osa og vannet Taffel. Sistnevnte er vanlig drikkevann som er renset og tilsatt salter og kullsyre, produktet har eksistert i over hundre år.- De siste åra har vi hatt en meget hyggelig salgsutvikling, opplyser salgssjef Jan Halvorsen.DET GODE SALGET til tross, Norge eksporterer ikke mye mineralvann. - Forekomsten av mineralvann er vanligere i Mellom-Europa. Der er det mange saltholdige vannkilder som kan selges som naturlig mineralvann. Skandinavia har ikke samme geologiske forutsetninger for slike kilder, sier Rainer G. Lichtenthaler, forskningssjef ved analyseavdelingen i Norsk institutt for vannforskning (NIVA). De analyserer flaskevann i Norge på oppdragsbasis, men informasjon om oppdragsgiver og resultat er konfidensielt.Selskapet Voss of Norway er en av få som har klart å markedsføre og selge norsk kildevann i utlandet. Vossvannet er tappet i Setesdal og selges for rundt 70 kroner flaska i USA.Folk som drikker vann på flaske, vil signalisere at de er opptatt av det rene og naturlige. Men flaskevannsdrikkerne støtter i realiteten en miljøbølletrend, mener Verdens Naturfond (WWF).Ifølge miljøorganisasjonen tappes det 89 milliarder liter drikkevann på flaske {ndash} en fjerdedel av dette drikkes i et annet land enn det ble produsert i.- På verdensbasis forårsaker transporten av flaskevannet store miljøskader i form av CO{-2}-utslipp. Flaskeproduksjonen krever også halvannen million tonn plast årlig, sier generalsekretær i WWF Norge, Rasmus Hansson, men legger til at dette ikke er noe stort problem i Norge.- Problemet er at trenden er totalt unødvendig og pinlig. Det blir som å selge sand i Sahara. Flaskevann er heller ikke bedre enn springvannet - særlig med tanke på at flaskevannet har stått stille en stund, mens springvannet er rennende vann.En WWF-rapport om flaskevann fastslår at vesteuropeere er verdens største flaskevannskonsumenter, med gjennomsnittlig 85 liter per person per år.- Ironisk nok er springvannskvaliteten her svært høy. Men flaskevannstrenden i Vest-Europa sprer seg til andre deler av verden {ndash} og bidrar til å ta oppmerksomheten bort fra problemet dersom det er noe i veien med springvannet, sier Hansson. - VANNSNOBBERIET i Norge er interessant, men effekten er helt klar: Unge begynner å drikke flaskevann i stedet for brus, sier forskningssjef Eivind Stø ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). - Det kjedelige er at noen tjener penger på det som er gratis. Det er irriterende at man i dag må be om en mugge vann på restaurant, hvis ikke kommer de trekkende med ei dyr designflaske, sier han.- Å drikke flaskevann gir status, og suksessen er avhengig av flaskedesign og markedsføring. Prisene kan komme til å øke mer og mer - kanskje får vi til slutt utenlandske tilstander hvor vann på restaurant blir dyrere enn vin, sier Stø. alexandra.beverfjord@dagbladet.no Er det snobbete å drikke flaskevann?

<HLF>Rent vann?</HLF> Ringnes står for nærmere 70 prosent av flaskevannssalget med sine Imsdal-produkter. I forrige måned ble imidlertid store deler av plastflaskene trukket tilbake fra butikkhyllene, etter at kunder oppdaget white spirit på enkelte flasker.