Kjører uten sjåfør

Det store robot-billøpet uten sjåfører er i gang. Flere biler er videre til tross for mange tekniske problemer.

BARSTOW er byen i morgen. Det lille stedet «in the middle of nowhere» markerer startstreken for et av de mer merkelige billøpene i verden. Ingen modige sjåfører, ingen nerdete fjernkontrollører, bare robotstyrte biler som skal ta seg de 480 kilometerne til mål fullstendig på egen hånd. Når starten går klokka 15.30 norsk tid lørdag er vi der. Når siste bil går over mållinja 10 timer seinere er vi der også. DET MERKELIGE LØPET foregår i California akkurat nå. Det dreier seg om å få en bil til å kjøre seg selv i 48 mil, fra Los Angeles til Las Vegas, uten stopp eller menneskelig innblanding. Denne uka er det kvalifisering i løpet Grand Challenge. 25 lag har plassert nåløyet, og de sliter nå døgnet rundt for å få kjøretøyene sine til å fortsette kjøre av seg selv. Datanerder og forskere i skjønn forening lager jobber med laser og GPS og skal slik gjøre sjåfører overflødige. Det er ikke lov å sende bilene kommandoer mens løpene pågår, og all menneskelig kontakt med bilen under løpet fører selvfølgelig til diskvalifikasjon. - Det er et giftemål mellom datanerdene og harryene, sier Sal Fish, som har jobbet med ørkenrace i mange år. Det er han som har laget den hemmelige ruta i Grand Challenge. - Om de klarer å kjøre 3 kilometer er det kjempebra, legger han til, ifølge AP. DE JOBBER PÅ EN MÅTE FOR PENTAGON. Med løpet håper det amerikanske forsvaret å få samlet alle kloke hoder i USA for å lage noe som kan brukes ute i felt. Pentagon har som uttalt mål at 1/3 av kjøretøyene i felt skal være robotstyrte biler som ikke trenger fjernkontroll innen 2015. De fleste dronene militæret bruker i dag har et menneske som fjernstyrer dem fra avstand. Kjøretøyene som stiller i løpet er vidt forskjellige, her er alt fra en ombygget motorsykkel til en modifisert Humvee fra et militært overskuddslager. Flere av lagene har utspring i universitetsmiljøene, folk fra robotindustrien er med, mens mange bare er tekno-entusiaster som har bygget opp bilene sine i kjellere og garasjer. De lagene som kommer seg gjennom denne ukas knallharde kvalifiseringsrunder på California Speedway i Fontana skal møtes for alvor på lørdag. Da går selve løpet gjennom Mojave-ørkenen. Premien er 1 millioner dollar, men det er ikke sikkert noen stikker av med den i år. Da må et av lagene klare å få bilen til å kjøre 480 kilometer på maksimum 10 timer, og det er vanskelig. Først to timer før start får deltakerne en CD-ROM med GPS-koordinatene som viser hvor løpet skal gå. En av arrangørens biler vil følge hver drone under løpet. En dommer følger med og har muligheten til å trykke stoppknappen om noen kommer på villspor. Helikopter følger løpet fra lufta. Reglene er strenge, og krasj med annen deltaker fører til diskvalifikasjon om det ikke var et opplagt uhell. De fleste vet det er svært vanskelig. Selv laglederen av favorittlaget Red Team anslår muligheten for å klare det bare til 40 prosent. VAR DET EN STEIN? Nå testes lagene for å se om de tilfredstiller sikkerhetsreglene. Arrangørern vil se hvordan de manøvrerer rundt hindringer og avgjør slik om de er gode nok til å stille til start. I går kveld amerikansk tid ruset de motorene sine for første gang mot hverandre. I laget Caltech jubles det nå. I går kveld klarte de kvalifiseringskravet, og bilen Bob er kvalifisert videre. På hjemmesida rapporterer de stolt at Bob var den første av bilen som kom seg over startstreken. Den klarte å manøvrere seg selv en tredjedel av testruta. Da tok den en uventet høyresving, stoppet, startet igjen og kom borti noe. Slik endte den første testen, men dette er bra nok og bilen er videre. Du kan lese mer på lagets nettsider. Caltech består av 23 data- og ingeniørstudenter fra California som har fått med seg robotekspertisen og bygget om en gammel terrengbil til å kjøre av seg selv. Sammen har de utviklet en programvare slik at bilen unngår å krasje med hindringer i veien. I går fungerte det altså ikke helt som det skulle, men tilfredstillende. - I dag har vi sett noe som aldri har blitt forsøkt gjort før, og vi ble minnet på at navnet Den store utfordringen er et passende navn på dette, sa arrangør Anthony Tether i en pressemelding etterpå. Han la til at innsatsen til Team Caltech og ungdommene Palos Verdes High School viser at det er mulig å klare utfordringen på hele 480 kilometer. Begge lagene er videre. «Veikrigerne» fra Palos Verdes High School gjorde det overraskende bra i går. Du kan se videoen som viser hvor vanskelig det er for deres Honda Acura å kjøre riktig helt av seg selv. DET ER STOR FLAUSEFARE. De fleste deltakerne er amatører. Grand Challenge skal derfor arrangeres hvert år helt til 2007, med årets løp som det aller første i sitt slag. Innen 2007 tid håper arrangøren Darpa, som i sin tid laget forløperen til internett, at noen har lyktes. Lang fra alle er på dette nivået ennå. Det forventes at flere av bilene ikke kommer til å klare å kjøre mer enn et par hundre meter når starskudden går for den nesten 50 mil lange turen på lørdag. Flere av robotene kan kjøre 100 kilometer i timen, men hindringer arrangørene har lagt ut på veien senker farten. Lagene bruker alt fra satellitposisjonering (GPS), digitale kompasser og ultrasoniske scannere og gyroskop for å «se» hindringene. Når steinen eller vannsølet oppdages må bilene kjøre rundt. PRØVER IGJEN. 20 av 25 lag møtte opp til gårsdagens kvalifisering. De fem resterende kom seg ikke til start, og har antakelig ikke har klart programmeringsjobben i tide. Lagene CIMAR og Digital Auto Drive kom ikke over startstreken i går. De hadde problemer med instrumentene, mens Cajunbot mislyktes på grunn av senderfeil. Etter å ha jobbet i 30 timer sammenhengende med knekt gasspedal sitter CyberRiders bil forsatt fast i ørkenen i Irvine, California. Lagleder Ivar Schoenmeyr håper å rekke den siste kvalifiseringsmuuligheten i dag. Til og med den heftige ombygde Humveen som har fått navnet Sandstorm havnet opp ned i testturene. Roboten til flere millioner dollar er favoritten i løpet. Lagleder Even Whittaker er legendarisk i robotkretser, men nå har han hatt uflaks. Sandstorm er enten for varm eller kjører for raskt. Det endte dramatisk på tordag i forrige uke da bilen endte på hodet etter en krapp sving. Programmet overkorrigerte, og hjulene ble fanget i løs jord. De fleste sensorene sitter på toppen av bilen, og det så svart ut. Etter hardt arbeid ble bilen er reparert og kom seg gjennom kvalifiseringsrunden. I dag fortsetter kvalifiseringsrundene for de andre lagene. Ved soloppgang lørdag stiller alle robot-bilene som klarer seg gjennom utfordringene på startstreken på jakt etter millionen. Magasinet på nett er i California og følger det store robotløpet på lørdag. Les mer hos Wired og Pittsburgh Post Gazette. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

CYBERSTART:</B> Kjører som bare det i dette treningsløpet. Bilen til Team Cyberrider skal forsøke å kvalifisere seg i dag. <br>Foto: Team Cyberrider
<B>KLARTE IKKE Å STARTE:</B> Bilen til laget Digital Auto Drive får en ny sjanse. I gårsdagens kvalifisering ville den ikke rikke seg på grunn av trøbbel med instrumentene.<br>Foto: Digital Auto Drive
KLARTE DET!</B> Robotbilen til California Institute of Technology, Caltech, kom seg gjennom mandagens kvalifiseringsrunde. Bilen kaller de for Bob. Og den har ikke sjåfør. <br>Foto: AP Photo/Ric Francis
BARE BARNA:</B> Elevene fra Palos Verdes High School, tilsvarende norsk videregående, har kommet seg videre i konkurransen. Her jobber Matt Thomas (16) og Aaron Schwartz (15) med bilen som har fått navnet «Doom Buggy». <br>Foto: RIC FRANCIS/AP
<B>OG SLIK SER BILENE UT:</B> Honda Acuraen til elevene fra Palos Verdes High School.
MÅTTE BRYTE:</B> Bilen til laget Cajunbot kom seg ikke gjennom kvalifiseringa på grunn av en mindre feil i en sender. Laget prøver igjen i dag. <br>Foto: Cajunbot
TERRENGHJUL:</B> Lagmedlemmene i Rover Systems jobber med sin bil C1V1 Rover før kvalifisering i dag. <BR>Foto: AP Photo/Ric Francis
STORE PROBLEMER:</B> - Vi klarte bare så vidt å komme hit, sier lagleder C.J. Pedersen som sammen med laget stiller med bilen A.I. Motorvator. Han er mekaniker og deltids racerkjører. Bilen har slitt med en rekke startproblemer, blant annet at den starter når den ikke skal starte. For en måned siden brukte laget Windows. Nå har de gått over til Linux. <br>Foto: A.I. Motorvator