Klimakapselen

Karen McCartney ble så inspirert av sitt eget hus at hun skrev ei bok om ikoniske, australske hjem.

Hvis det ikke var for de eksotiske buskevekstene, de rare fuglelydene og sola som steker i nakken i midten av mars, skulle man nesten tro at vi var i Norge, eller kanskje Danmark, og at årstallet var sånn cirka midt på 1960-tallet. Huset som ligger i en bratt skråning ned mot havet, er bygget av mørkt tre og spettet murstein som glir inn i omgivelsene. Det ser varmt og nøkternt ut, og dansk design står som på utstillingen i vinduet ut mot de besøkende.

Huset har ikke et tydelig inngangsparti. I stedet er det første vi møter et vindu som dekker hele den ene kortsida, med ei dør på midten som fører rett inn i stua.

- Det gjør hele huset mer innbydende og varmt, synes du ikke? spør Karen McCartney.

Hun er redaktør for det australske interiørmagasinet InsideOut, og tidligere i år ga hun ut boka «Iconic Australian Houses», der hun presenterer hus fra 1950-, 60-, og 70-tallet tegnet av australske arkitekter. Prosjektet ble inspirert av at hun selv og familien endelig fikk sitt eget sekstitallshus.

- Et bilde av dette huset som var til salgs dukket opp på jobben, og en kollega viste det til meg. «Dette er sånt du liker, ikke sant?» sa hun. Og det hadde hun rett i, sier Karen.

Hun og ektemannen David Harrison har samlet på møbler fra 1950- og 60-tallet i mange år, og da de fant dette huset, var det som om møblene endelig fikk et hjem. Huset er tegnet av Bruce Rickard og er relativt lite etter moderne australske standarder. Men familien på fire og hunden Bing stortrives med de praktiske romløsningene som har stått uforandrede i 40 år.

- Estetikken er enkelt, men praktisk og pen. De som fikk bygget huset i 1967 hadde ikke stort budsjett. Alt av belysning er innebygd, og det meste er egentlig fiks ferdig. Det betyr også at du ikke kan forandre så mye på utseende her inne. Det hjelper oss til å holde det nøkternt, og gir ikke store rom for varierende trender, sier Karen.

Arkitekten Bruce Rickard lever fortsatt og hjalp familien med å lage en carport i samme stil som resten av huset. Det har vært viktig for både Karen og David, som er interiørstylist, å beholde det originale preget.

I skyggen: Huset utenfor Sydney ligger skjermet for den sterke sola og holder seg svalt selv i 30 varmegrader. Utsikten kan redaktøren og interiørstylisten nyte fra verandaene.
I skyggen: Huset utenfor Sydney ligger skjermet for den sterke sola og holder seg svalt selv i 30 varmegrader. Utsikten kan redaktøren og interiørstylisten nyte fra verandaene. Vis mer

- Australiere er ikke så flinke til å bevare ting fra fortida. Vi overtok huset etter de som fikk det bygget 37 år tidligere, så de har bevart det meste. Selv om huset ligger ned mot havet, er hele veggen som vender den veien dekket av mur for å skjerme for sola, sier Karen.

I Sydney, som de fleste andre steder, betyr utsikt mye for prisklassen på huset. Men Rickard var mer opptatt av å holde innetemperaturen sval om sommeren og varm om vinteren. Utsikten ned mot båthavna og stranda kan man nyte fra verandaen eller terrassen som går langs husets underetasje, men inne i stua ser man bare murstein. Løsningen gjør at air condition er overflødig, selv på varme sommerdager. Og om vinteren er den store peisen så å si eneste varmekilde.

- Da vi var på den åpne visningen overhørte vi andre folk diskutere hva de ville gjøre med huset: male veggene hvite, slå ned veggen ut mot havna og sånt, sier Karen og grøsser.

- Det ville blitt helt feil.

En ting er å bevare den originale stemningen i huset, en annen er å innrede et hjem så det til slutt likner et museum.

- Vi så at det gikk litt i den retningen, at det liknet mer og mer på et dansk femtitallshjem, så da tok vi inn noen nyere elementer, sier David.

Det betyr blant annet en ny sofa fra nederlandske Hella Jongerius og japanske Noguchi-lamper, som David importerte til Australia tidligere.

- Egentlig trenger vi ikke ekstra belysning i tillegg til det innebygde her, men vi er glade i lamper. Dansk og japansk design fungerer fint sammen, sier Karen.

Klimakapselen

Gamle møbler dominerer fortsatt stua, og paret er spesielt glad i Hans Wegner-stoler. De begynte å samle da de bodde i London på begynnelsen av 1990-tallet, da man fortsatt kunne finne dem brukt til en rimelig pris. Da de flyttet tilbake til Sydney på slutten av 1990-tallet, jobbet David en stund med å importere vintage-møbler. Og det var ikke alltid varene slapp ut i butikken.

- Ikke noe av det vi har er supersamleobjekter. Vi har jo barn, så møblene må tåle litt, sier David.

Soverommene i underetasjen er nokså små og kompakte, med innebygde lys, skap og skrivebordsplass. Rickards tanke var at rommene uansett bare skulle soves i, så da behøvde de ikke være så store. Veggene er dekket av et panel av mørkt amerikansk sedertre som er festet med kobberbolter, og alle soverommene har direkte utgang til terrassen.

- Ideen er at rommene skal føles som små hytter, forklarer David.

De fjorten andre hjemmene som blir presentert i Karens bok er tegnet av sju forskjellige australske arkitekter. Mange av dem er innflyttere fra andre land eller har bodd perioder i utlandet. Derfor blir stilen også synlig inspirert av arkitekter som dominerte på den tida, Karen nevner blant annet Frank Lloyd Wright, Alvar Aalto og Le Corbusier som store inspirasjonskilder.

- Fortsatt drar mange australske arkitekter utenlands, mens noen få har suksess her hjemme. Design har ikke den samme støtten her som andre steder i verden, men interessen blant unge er økende, sier David.

Denne saken står på trykk i dagens Søndag. Vil du lese flere saker fra søndagsmagasinet, klikk på linken under.

gda@dagbladet.no

Massivt: Materialene i mur og mørkt tre fortsetter på utsida av vinduene og ut på verandaene som ligger i begge ender av huset. Arkitekten ville skape en «innside/out»-effekt. Bak denne stueveggen ligger en slående utsikt over havna, men veggen er holdt massiv for å kjøle ned huset. Hyller og lamper er integrerte deler av huset.
Integrert: Ava har dekorert døra på det innebygde skapet sitt.
«Hytte»: Alle soverommene har en liten arbeidsplass og utgang til den lange, smale verandaen som går rundt underetasjen av huset.
Spettet: Mursteinen i huset kommer fra et revet hus i en annen del av Sydney. Noen av steinene er håndlaget og brent av fanger.
Praktisk: Mye skapplass og robuste skjæreplater skjult i benken.
<B>Utsikt:</B> Fra verandaen kan familien se ned på den nærmeste stranda. Og som alle ekte australiere er de ofte her ute for å grille.
Enkelt: Benken i rustfritt stål har holdt seg like fin og praktisk i 40 år.
Kjelleren: På hjemmekontoret har David også platesamlingen fra et tidligere liv som dj. Og flere danske møbelklassikere.