Klimatabbe gikk Norge rundt

Tabbe hos NTB slukt rått av norsk presse. Her er mediekritikkspalten.

EN REKKE MEDIER gjenga i går i ulike varianter en NTB-melding som påstår følgende - her ifølge VG Nett:

«Vi kan med sikkerhet si at dagens konsentrasjon av karbondioksid og metan er 28 og 124 ganger høyere enn på noe annet tidspunkt de siste 800.000 årene, sier Thomas Stocker, en av forfatterne bak forskningsrapporten som er utarbeidet ved universitetet i Bern.»

Enhver som vet det minste - det minste - om global oppvarming, skjønner at CO2-konsentrasjonen ikke er 28-doblet. Likefullt er meldingen ifølge Sesams nyhetssøk gjengitt på denne måten av mer enn femti nettaviser i løpet av torsdagen.

DET ER EN SVÆRT ENKEL SAK å finne en korrekt gjengivelse av Stocker og artikkelen i Nature som oppslaget bygger på, her i Bloombergs versjon:

«The amount of CO2 and methane now in the atmosphere are 28 percent and 124 percent, respectively, above their highest levels before industrialization, Stocker said.»

En økning på 28 prosent blir altså til en 28-dobling hos NTB.

Det er menneskelig å feile, og her har NTB feilet så det holder.

Men mer interessant er det at mer enn femti nettaviser ikke har utøvet noen form for kvalitetskontroll. De har stolt blindt på NTB. Videre er feilen så åpenbar for alle med greie på global oppvarming at man enten må konkludere med at nettredaksjonene ikke en gang leser igjennom NTB-meldinger som de publiserer, eller at redaksjonene er helt inkompetente på dette området - en av de aller viktigste sakene i mediebildet for tiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

HAR LITT IS IGJEN Å LIGGE PÅ: Isbjørnen ikke riktig så truet av klimagasser som NTB og norsk presse påsto. Foto: SCANPIX
HAR LITT IS IGJEN Å LIGGE PÅ: Isbjørnen ikke riktig så truet av klimagasser som NTB og norsk presse påsto. Foto: SCANPIX Vis mer

For små lokalaviser er vel kanskje også dette tilgivelig, men NTB-meldingen er gjengitt av tunge medier som Aftenposten, NRK, VG, Dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad og Nordlys. Aftenpostens Aften har til og med brukt den feilaktige opplysningen ovenfor som ingress. Desken har skjønt at dette er oppsiktsvekkende, men ikke tenkt på at det kan være galt.

ENN SÅ LENGE har jeg ikke funnet en eneste avis som har gjengitt saken i korrekt versjon. Den burde ha nyhetsverdi også i korrekt form. Men det ser altså ut til at ikke en eneste journalist har giddet å bruke de ti sekundene det tar å sjekke den mot originalkilden og lage en skikkelig sak.

I min mediekritikk-spalte hos Minerva påpeker jeg ofte feil i NTBs meldinger.

Noen eksempler finnes her. Det er på tide at norsk presse begynner å behandle NTB med kritisk blikk - men da bortfaller kanskje hele vitsen med å bruke et nyhetsbyrå?

Syndere: Jeg har ikke plass til å liste alle nettaviser som har gjengitt dette feil (og i morgen er det sikkert mange flere), men tar likevel med noen av dem, til spott og spe - NTB, Aftenposten, NRK, VG, Dagens Næringsliv, Stavanger Aftenblad, Nordlys, Bergensavisen, Hegnar Online.

Klimatabbe gikk Norge rundt