Knip. Pust. Pes

Yoga for gravide skal gi energi i hverdagen og mot til fødselen. Det ga meg halvannen time mindre stress i uka.

MAGEN PRESSER NED. Armene skal opp. Og så står vi der og duver. Fordi det skal være bra for meg og ikke minst for babyen i magen. Fordi jordmoren på svangerskapskontrollen har anbefalt yoga for gravide. Fordi venninner og kollegaer har snakket om det.Det er ikke mer enn et kvarter siden jeg slo av datamaskinen på jobb. Jeg rakk å stresse meg ferdig for å rekke å slappe av.«Si til deg selv: Jeg skal gjøre avspenning og yoga. Den neste halvannen timen skal jeg være her og gjøre yoga. Det har jeg tatt meg tid til.»Vi ligger på røde matter. Tjue kvinner med mager struttende i størrelser fra fire til åtte måneder. Med pust og ekstra pes har vi rigget oss til i en stilling som er behagelig nok for de neste ti minuttene.Stress kan formidles videre til fosteret gjennom morkaka. Jeg vet det. Jeg har hørt utallige ganger hvor viktig det er å ta det med ro når man er gravid. Unne seg de små pausene. Men hvem tar med seg feltsenga på jobb?«Yoga kan hjelpe deg til å komme i en harmonisk tilstand når du er stresset. Ved å gjøre noe for deg selv og ha det godt under svangerskapet, gir du også barnet de beste betingelsene for en god start i livet», står det å lese i yogabrosjyren.Halvannen time i uka får bli første skritt på veien til en mindre masete tilværelse.«Kjenn føttene dine. Fotsålene. Oversiden av føttene. Anklene.»Stemmen til yogalæreren er behagelig monoton. Nesten søvndyssende. Ja, jeg vet at målet ikke er å sovne. At jeg skal komme meg inn i en avslappet, men våken tilstand. Jeg kjenner på beinet mitt. Tenker intenst på høyre ankel. Et heller sjeldent tidsfordriv.YOGA FOR GRAVIDE blir mer og mer populært. For 21 år siden begynte Yogaskolen i Oslo å tilby denne typen kurs. Nå har de cirka åtte kurs i uka med tjue deltakere på hvert kurs. Pluss helgekurs. Det vil si at rundt 800 gravide kvinner i året har lært seg yoga her. I tillegg har også de fleste andre sentre som driver med yoga, egne kurs for gravide.{ndash}Kvinner vil gjøre noe ekstra ut av svangerskapet. De vil møte andre gravide, få hjelp til å roe seg ned, og en del har lyst til å forberede seg ekstra til fødselen, sier Beate Langfeldt. Hun er lærer på Yogaskolen i Oslo, utdannet som fysioterapeut og har spesialutdanning i yoga for gravide.{ndash}Yoga er blitt mer stuereint. Særlig yoga for gravide. Her tror jeg jungeltromma fra venninner og jordmødre er effektiv, sier hun.{ndash}Vi ser at kvinner har glede av å ha tatt yogakurs, og anbefaler dem dette, sier Anne-Merete Gårdsrud, jordmor på ABC-klinikken ved Aker sykehus. {ndash}De er blitt bevisste på hvordan de skal slappe av, hva de må foreta seg for å puste rolig, og hvordan de kan konsentrere seg for å tåle smertene under fødselen.De fleste steder som tilbyr yogakurs, ligger i Oslo, men det finnes også tilbud i flere andre større byer. Flere av Oslo-skolene holder helgekurs rundt om i landet. Det er utarbeidet en CD med instruksjoner, og det finnes bøker som kan hjelpe deg.{ndash}En CD kan aldri erstatte et kurs, men du kan få mye ut av den. Dessuten er det mulig å ringe yogaskolen hvis du har spørsmål. Vi arrangerer også helgekurs flere steder i landet, sier Beate Langfeldt. Hun har ikke barn selv.«NESTE ØVELSE HETER SOMMERFUGLEN. Sitt på baken med fotsålene mot hverandre. La knærne falle ut til siden og gjør små lette vippebevegelser. Dette er en øvelse som forbereder deg til fødsel. Gjør den gjerne daglig.»Fødsel! Et ikke udelt positivt ord. Som ikke gir en udelt positiv følelse. Egentlig et ord jeg som førstegangsfødende er flink til å skyve langt unna daglige tankebaner.Nå sitter vi her og vipper i en stilling som er det nærmeste vi kommer den såkalte lotusstillingen som mediterende mennesker sitter i. Jeg ser for meg at jeg tar et lite avbrekk på jobb og vipper foran dataskjermen.«Yoga gir en et redskap slik at man blir bedre til å følge kroppens eget samspill med fødeprosessen. Det gjør det lettere for en å føle seg trygg under fødselen», leser jeg i brosjyren.Men hva får jeg ut av disse timene som jeg tror jeg virkelig vil få bruk for?Svaret må være pesepust. En pust jeg skal kunne bruke under åpningsfasen. (De som har født eller skal føde, vet hva åpningsfasen er. Dere andre kan leve i lykkelig uvitenhet.) Vi høres ut som en gjeng astmalidende personer som når som helst vil falle om på grunn av hyperventilering. Det eneste som skjer, er at jeg får en tørr følelse i munnen og skjønner at her bør det trenes mer enn en gang i uka. Og motivasjonen heter smertedempende. {ndash}JEG HAR INGEN ILLUSJON om at man kan styre en fødsel, eller at den skal være smertefri. Men har du holdt på med yoga i forkant, tror jeg du vil kunne være mer til stede under fødselen, på en positiv måte. Du vil føle at det faktisk er noe du kan gjøre, og ikke måtte gi fra deg all kontroll, sier Beate Langfeldt.Yogakurs for gravide inneholder en blanding av fysiske og mentale yogateknikker. {ndash}Man styrker evnen til å takle smerte, man styrker motet og lysten til det å føde et barn. Noe av det essensielle i yoga er tilstedeværelse. Det å være i egen tilstand. Når du er gravid, handler det om å ha kontakt med barnet inni deg, sier Langfeldt.De fleste som går på yogakurs for gravide, er førstegangsfødende eller annengangsfødende som har gått på kurs tidligere, eller opplevde en negativ fødsel første gang.Det er Parvati Kari Farestveit på Yogaskolen som utviklet yoga for gravide.{ndash}Yoga er i utgangspunktet preget av menn og i stor grad laget for menn. Yoga for gravide er vanlige yogaøvelser der Parvati har valgt ut det som er spesielt bra for gravide, forteller Beate Langfeldt.«ØVELSEN HETER ROTLÅSEN. Trekk sammen musklene i skjeden, rundt klitoris og endetarmsmuskelen. Langsomt. Hold sammentrekningen så lenge du klarer, før du slipper.»Bekkenbunnsøvelser. Det bør stå OBS! i gigabokstaver sammen med disse øvelsene. De bør gjøres stadig og hele tida. Da slipper jeg mye trøbbel etter fødselen. Jeg tar meg i å rynke neserota mens jeg kniper i vei. En uvane som må bort før jeg kniper sittende på kontorstolen.Universalstillingen tror jeg jeg tar på stuegulvet.«Mens du ligger i stillingen, vil du kanskje kjenne at det gjør litt vondt. I stedet for å unngå smerten, møter du den. Undersøk hvor stor den er. Opplev den hundre prosent.»Det føles unektelig noe sært å ligge her og tenke på at jeg forbereder meg til fødselssmerter. At jeg skal gi meg hen til sammentrekningene, og samarbeide med min egen kropp når det står på som verst.Kanskje det hjelper. Kanskje ikke.KANSKJE ER STRESSINDUSTRIEN i ferd med å loppe meg for penger. 1470 kroner har jeg betalt for åtte ganger. Kanskje bør jeg heller gå meg en tur, ta noen styrkeøvelser, strekke ut og slappe av på sofaen. Mulig det. Kanskje har jeg lest for mange kjendisintervjuer med gravide stjerner som priser yoga under graviditeten og hvilke fantastiske fødsler det gir.Det kan godt tenkes.Og det er helt greit.«Begynn med å oppleve kroppen som ligger her. Gi deg tid til å kjenne kroppens ubevegelighet. Kjenn høyre hånd. Underarm. Albue.»Jeg synder. Jeg faller ut av konsentrasjonen. Kroppsdelene jeg skal kjenne og tenke på, føles nesten visne. «Hele armen er tung. Blyyytung.»Yogalærerens stemme er i ferd med å sende meg inn i drømmeland. Og helt ærlig, jeg orker ikke stritte imot. Neste gang {ndash} da skal jeg holde meg avspent våken. Da skal jeg øve meg så jeg kan bruke avspenning under fødselen. Akkurat nå unner jeg meg de små minuttene langt unna høstregn, ting jeg må huske og middagsforslag.Bare jeg ikke begynner å snorke. rannveig.korneliussen@dagbladet.no

<HLF>Strekk:</HLF> Og tøy med den magen du har. Vi gjør vårt beste, Trude Granås (t.h.), Guro Rognerud og jeg.
<HLF>Ro:</HLF> Yoga skal gi oss ro og energi, overskudd og mot.
<HLF>Sommerfuglen:</HLF> En øvelse som bør gjøres daglig. Egner seg sikkert sammen med nyhetene på tv.