Kreativ knyttneve

Kreativt Forums nye styreleder Anne Bremnes (37) er en racer med fiskestang - og ved forhandlingsbordet.

- MAN FÅR JO BEGYNNE på toppen, akkurat som i lønnsforhandlinger. Anne Bremnes blunker over bordet. Hun virker yngre enn sine 37 år. Spinklere enn de fleste bedriftsledere. Men hun er ikke akkurat tilhenger av å stille sitt lys under en skjeppe.{ndash}Da byrået jeg jobbet i, gikk konkurs, ringte jeg en headhunter. Sa at jeg gjerne ville bli vurdert til jobber som administrativ direktør.{ndash}Du ville bli adm.dir. ?{ndash}Må man være siviløkonom for å lede noe da? Eller er det mulig å si: Jeg har strategiske evner, kan dere hjelpe meg litt med økonomien?{ndash}Tror du det?{ndash}Det fins mange sterke, flinke jenter i denne bransjen som kunne tatt gutta med ei hånd på ryggen. Min kritikk av dem, er at de ikke tør. Unge jenter trenger vilje til å avansere. Det er lurt å kunne livnære seg. Jeg mener, det er jo ikke sikkert de treffer en advokat når de blir 40.RETT FRA MAMMAPERMISJON kom Anne Bremnes tilbake til reklamebransjen med et brak. Innen kort tid var hun blitt styreleder for foreningen Kreativt Forum og kreativ leder i Norges eldste reklamebyrå, Pran og Torgersen. Det er like langt mellom kvinnene i begge posisjoner. Selv ble hun i sin tid hentet rett fra reklameskolen til JBR av Ingebrigt Steen Jensen. Siden har hun klatret seg vei gjennom flere byråer, før hun startet sitt eget med AD\'n Ella Utigaard i 1994. Der laget de en kampanje for Mack-øl med tittelen «Menn liker nakne damer». Det ble, som man kan tenke seg, litt bråk... {ndash}Jenter får gjerne et stempel som trøblete, når vi stiller spørsmål ved avgjørelser på jobben, mens gutta er målrettete menn som ikke kjøper hva som helst. Den mest populære måten å stoppe jenter som meg på, er å si at jeg syter, når jeg påpeker at kvinnelønningene er små. Hvis man unnlater å si sånt, er man positiv, kreativ, sporty {ndash} en real jente som er med og tar en øl.ANNE BREMNES HAR alltid vært tydelig på hva hun vil. Hun ble begeistret da hun en gang ble innkalt til medarbeidersamtale i et stort byrå hun jobbet i.{ndash}Selv om jeg ikke trivdes der. Jeg hadde vondt i magen hver dag. Men jeg forberedte meg godt og tenkte de ville bli glade for å høre om ambisjonene mine. Bestemte meg for at de ville bli glade. Jeg sa jeg hadde lyst til å ta mer ansvar, og argumenterte for hvorfor jeg burde få det. Jeg så jo at blikket til sjefen begynte å flakke rundt i rommet. Da han innkalte meg noen dager seinere, var jeg likevel optimistisk. «Du skal få mer ansvar,» sa han, «vi skal ha en weekend med faglig og sosialt utbytte, og noen må ta det ansvaret...» Da begynte jeg å regne på når jeg skulle slutte. Det første Bremnes gjorde som formann i Kreativt Forum, var å gå inn for å legge ned foreningen. Det vil si {ndash} hun vil slå den sammen med Reklamebyråforeningen og lage en ny enhet.{ndash}Reklamebransjen har nærmest vært hermetisk lukket for innsyn. Det fins ansatte i store byråer som ikke har kontrakt. Jeg er opptatt av å sette etikk på dagsordenen. Folk tror jo at reklamebransjen har laget alt det blir anoreksi av, at vi pusher knokkeltynne tolvåringer på annonsørene. {ndash}Å jobbe med reklame er blitt et statusyrke?{ndash}Ja, det er en popstjernebransje. Men se på hvem som gjør hva: Nesten alle kvinnene er prosjektledere.{ndash}Det høres da fint ut?{ndash}De er fikserne, de gjør alt det praktiske. Mens de kreative og konsulentene har høyere lønn og status. Vi har en prestasjonskultur. Denne bransjen fungerer slik, at hvis du vinner priser, er du kul og har det fint på fest. Hvis ikke sitter du og gråter på Gullblyanten. Gutta også {ndash} de griner og drikker for mye eller går hjem i rent raseri.GULLBLYANTEN, ja. Bransjens viktigste jippo, drevet av Kreativt Forum. De later til å synes at å dele ut 500 priser er dobbelt så gøy som å dele ut 250. Det er en natt lenger enn livet. Kvinner i lange kjoler med høye splitter og menn med rare briller forteller ubegripelige, interne vitser, mens byrålederne noterer antall diplomer, sølv og gull.{ndash}I Norge er reklame en veldig ung bransje. Det er mye frisørreklame.{ndash} Frisørreklame ?{ndash}Ja, du kjenner for eksempel en frisør og lager en vill idé, gjerne med blod og nagler og sånt, og sender den inn til Gullblyanten. Den overgår selvfølgelig alt og vinner masse priser. Min ambisjon er ikke å lage sånn reklame, men gode jobber for store kunder. Jeg synes mye av det som vinner priser er litt guttete, og prøver å få inn flere kvinner i juryene. Kvinner er underrepresentert i denne bransjen. Nå setter jeg faktisk ned et utvalg for å gjøre noe med det.Pran og Torgersen er ikke akkurat blant Norges mest markante reklamebyråer. Men av de få som tjener penger: I fjor, som var et forferdelig år for reklamebransjen, tjente de 30 millioner. En økning på 17 prosent. Bremnes har en tom pult, bortsett fra en smaragdgrønn i-Mac og en lampe fra syttitallet. Og så kyssebildet, da. I glass og ramme. Bildet av henne selv som kysser en ørret på 8 1/2 kilo. Bremnes sto fire stive timer med stanga i Gloppen på en jobbsamling og ga seg ikke før hun kunne gå inn på festen etterpå med en slugger som var ti ganger større enn den største av guttas.På gulvet står en vannskål, i tilfelle bikkja kommer innom. Anne Bremnes forarget sine medsøstre da hun sa til Dagens Næringsliv at hun tidligere ikke hadde vært så opptatt av barn. Bare av hund.{ndash}En kollega sa hun hadde trodd jeg var glad i datteren min, før hun leste dette intervjuet. Det forventes tydeligvis at jeg skal snakke mer om barn, selv om jeg intervjues om jobben min.HUN HAR EN ROMANTISK side, sier folk som kjenner henne. Var hvit brud og tok mannens etternavn da de giftet seg.{ndash}Men vi har tullet med at Bremnes er min merkevare, så jeg bruker det i jobbsammenheng. Jeg la til hans navn, fordi jeg syntes det var superromantisk. Bremnes-navnet har hun for øvrig fra opphavet i Svolvær. Hun er blant de få i familien som ikke synger.{ndash}Jeg tror jeg kunne vært en flink kreativ leder mange steder, men hittil har ingen av de store ringt. Jenter som jeg har det ofte bedre i små byråer. Men jeg mener jo at de store må ta utfordringen og pushe fram tøffe damer.{ndash}Du liker motstand?{ndash}Jeg har alltid vært sånn. Hvis folk sier at det går ikke, tenker jeg jaså gitt? Det er ikke så lett for en som meg å markere seg på den brede vei i denne bransjen. Men jeg har vel lyst til å vise dem. Det er nesten som å isbade.{ndash}Du herder deg?{ndash}Nettopp. Jeg får sånne tanker at siden jeg ikke kan noe om økonomi, kan jeg ikke bli leder i Kreativt Forum, og da tenker jeg: Jeg MÅ bli leder i Kreativt Forum. Jeg tenkte i hvert fall at hvis jeg hadde vært en annen, så ville jeg satt pris på at jeg tok denne jobben. I hverdagen prøver jeg å la være å tenke på kvinnesak, og på urettferdigheten som fortsatt fins, ellers blir jeg så sint at jeg får lyst til å grine! Jeg sier som Liza Marklund: «Det er klart jeg er feminist. Jeg har jo hjerne.» hege.duckert@dagbladet.no