Kundene får svi for etisk kaffe

Kaffemillionær Herman Friele jr. vil la forbrukerne betale for å bedre forholdene til kaffeprodusentene.

KAFFEHUSET FRIELE hadde i fjor et overskudd på 150 millioner. Men regningen for å bedre forholdene til produsentene vil selskapet sende til forbrukerne gjennom en avgift på ei krone kiloen.Årlig vil dette utgjøre rundt 143 millioner kroner bare i Norge. Friele ser for seg at ordningen også kan bli global. - Tanken er soleklart god, og vi vil være med på en slik skatt. Gjennom samarbeid med myndighetene og de andre kaffeimportørene er jeg overbevist om at dette er mulig, sier Friele. MAGASINET avdekket på lørdag svært kritikkverdige forhold for kaffeplukkere på kenyanske kaffefarmer som leverer til Kaffehuset Friele. Herman Friele jr. selv sa at de kenyanske kaffeplukkernes situasjon ikke var hans ansvar.Friele frykter ikke at merkevaren hans blir ekskludert fra kjeden etter at Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan i går kalte selskapet inn på teppet. - Nei, det ser jeg ingen grunn til. Jeg har heller ikke vært i dialog med Reitan om det. Dette er et administrativt forhold mellom kunde og bedrift, og siden jeg bare er styreformann, lar jeg administrerende direktør Jan Gustav Andersen ta seg av den biten. KAFFEHUSET HAR lenge vegret seg for å gå inn i Initiativ for etisk handel. Ifølge direktør Jan Gustav Andersen er selskapet nå på glid.- Problemstillingene er omfattende, men vi er åpen for en dialog på de riktige premissene.- Er dere lei av å få pepper? - Jeg vil ikke kalle det pepper. Det er bra at tema som angår alle og enhver, som hiv og aids, settes på dagsordenen. I en verden med store forskjeller på fattig og rik har vi alle et ansvar for å gjøre det vi kan, sier Andersen. Si din mening: Har Friele ansvar for kaffearbeidernes kår?

<HLF>BETALER IKKE: </HLF>Kaffemillionær Herman Friele jr.