Kvinnene tar styringa

Far i huset får nesten ikke bestemme noenting lenger.

Tida hvor far styrte pengebruken og bestemte alt fra hvilken video til hvilken bil familien skulle kjøpe er over. Kvinnene bestemmer nå 80 prosent av innkjøpene, viser en undersøkelse foretatt av Retail Institute Scandinavia, ifølge Jyllands-posten. Instituttet har gjennomgått gjennomsnittsfamiliens samlede forbruk og budsjett og undersøkt hvem i familien som har beslutningskompetanse innen forskjellige områder. Og det er kvinnene som bestemmer eller har det avgjørende ordet i omlag 80 prosent av alle innkjøpene. En av årsakene er at viktigheten av design og stil gjennomsyrer snart alt vi gjør. Hvilken bil vi kjører, hvilke filmer vi ser og hvilken mat vi spiser følger alle en rød tråd, ifølge instituttet. Og denne røde tråden har far i huset åpenbart ikke helt kontroll på. Også på områder hvor far tidligere var enerådende, som innkjøp av bil, stereoanlegg og hjemmeelektronikk, har nå kvinnen avgjørende innflytelse, hevder Bruno Christensen i Retail Institute Scandinavia. Fortsatt er det slik at far shopper rundt i butikkene og spør om bits and bytes, men når beslutningen skal tas går han lydig hjem og spør mor i huset til råds. Christensen mener at en årsak til at kvinnen bestemmer stadig mer er at tingenes design og stil blir stadig viktigere, på alle områder. - I dag anlegger familiene en bestemt stil, som avspeiler seg i både den måte vi innretter våre hjem, hvilken bil vi kjører, hvilke matvaner vi har og hvilke kulturelle arrangement vi deltar i, sier Christensen. Vi er blitt mer bevisst alt dette, og det er i den forbindelse kvinnene har fått en avgjørende rolle også i valget av hjemmeelektronikk og liknende, mener han. - Kurven over kvinnenes innflytelse på valget av familiebil er jo for eksempel loddrett stigende, sier Christensen. Det er ikke mye menn får bestemme over alene lenger, men noe er det da. Blant annet verktøy, haveredskaper, fliser og dører kan menn kjøpe som de vil. - Menn får lov til å bestemme innenfor de områder som er uten betydning for den måte familien framstår på utenfra, sier Christensen. Stadig flere av produsentene oppdager kvinnenes økende innflytelse og interesse for områder som tidligere var fars domene. - Nå er hele tankegangen endret i bilbransjen. Nå innser man at kvinnen er beslutningstaker og kjøper, sa sjefredaktør i Henne, Ellen Arnstad, til Magasinet på Nett i januar. Blant annet Toyota har satset tungt på markedsføring overfor kvinner. I 1999 fikk Toyota og reklamebyrået New Deal det norske Likestillingssenterets pris for den beste reklamefilmen sett med likestillingsøyne. Og salget av Toyota har nådd stadig nye høyder i Norge de siste årene. Bang & Olufsen opplyste overfor Magasinet på Nett at de har satset mye på å appellere til kvinner. Det bør hele teknologi- og elektronikkbransjen vurdere sterkt, ifølge Liselotte Lyngsø i det danske Instituttet for Fremtidsforskning. - Kvinner er interessert i designet. De går etter andre parametre enn den siste tekniske nyvinning, sier Lyngsø til Jyllandsposten. Hun bekrefter både at kvinner tar flere beslutninger om kjøp og at elektronikkbransjen er i ferd med å oppdage og tilpasse seg dette, blant annet gjennom økt satsning på design. Les også: Duppeditter for kvinner even.teimansen@dagbladet.no

<HMELF>DESIGN, DESIGN, DESIGN: </HMELF>Design blir stadig viktigere på alle områder og for alle produkter, ifølge forskerne.<QL>Foto: SCANPIX<QL><QL>
<HMELF>SUKSESS BLANT KVINNER: </HMELF>Toyota har satset på kvinnene, og har gjort det svært skarpt i Norge de siste årene. Kurven for kvinners bestemmelse over bilkjøp går loddrett oppover.<QL>Foto: SCANPIX<QL>
<HMELF>HAR OPPDAGET KVINNENE:</HMELF> Bang & Olufsen er en av mange elktronikkprodusenter som nå satser på kvinner.<QL>Foto: B&O<QL><QL>
<HMELF>FARS VALG:</HMELF> Far får lov til å kjøpe verktøy på egen hånd, forteller Bruno Christensen.<QL>Foto: SCANPIX<QL><QL>