Kvinner vil heller være slanke enn smarte

Gjemmer mat i vaskemaskinen og fantaserer om stevnemøte med en kjendis.

DEN BRITISKE FORFATTEREN Jane Austen, aktuell på alle lerret for tiden, sa at en intellektuell kvinne må bruke hele sitt intellekt på å skjule det faktum at hun er smart.

Og fortsatt, 200 år etter, synes det å være helt andre attributter enn hjernekapasitet som øker en kvinnes markedsandel. For hvor mange smarte menn finnes det, og ønsker de seg egentlig en kvinne smartere enn seg selv? Neppe. Markedstenkningen er i største grad til stede også på kjønnsområdet. Noen, antakelig de som ikke har sjans, sier nok vi bør knuse kapitalismen. Andre slanker seg.

- Det må være en etterspørsel. Hvem konstituerer et behov i markedet i denne sammenhengen? Det er mannen, og hva sier dette om mannen, ler Tore Sørlie, som er professor i psykiatri ved avdeling for klinisk psykiatri ved Universitetet i Tromsø.

TRØSTEN FÅR VÆRE at om du vil å øke markedsverdien din, så er det nok lettere å gjøre noe med fettprosenten enn hjernekapasiteten. Begge deler kan til en viss grad opptrenes, men det er nok grunn til at det sto «Jeg er feit, du er stygg, jeg kan slanke meg» på de t-skjortene vi lo av på 90-tallet. Ingen nevnte noe om smart.

Vel, kvinnene i den nye undersøkelsen er i alle fall til en viss grad ærlige. De innrømmer at de heller ønsker seg en smal midje enn høy IQ. Dette dreier seg riktignok om britiske kvinner, ikke verdenskjente for å ha de skjønnhetsmessige marginene på sin side.

De britiske damene foretrekker plutselig rikdom og et stevnemøte med en kjendis. Ønskelista de ble forelagt inkluderte også det å aldri ha økonomiske bekymringer igjen eller å våkne opp med IQ på nivå med et geni.

Måtte de velge mellom alle spørsmålene svarte 51 prosent av de spurte kvinnene, ifølge Independent, at det største ønsket var å bli slankere.

Undersøkelsen er utført på oppdrag av et slankefirma, og Tescodiets er antakelig fornøyd med resultatet, mens de som jobber med vår mentale helse synes det er for mye press på kvinner om å være smekre.

- Man vektlegger utseendet i henhold til en eksisterende markedsnorm, og ikke det å være et tenkende menneske. Det dreier seg om en veldig objektivisering av seg selv, sier Sørlie.

Han mener det ikke bare er mennene som er håpløst midjefikserte. Det kan dreie seg om justis innad i kjernegruppa. For man vil gjerne være attraktiv både i forhold til det andre kjønn og for egen gruppe. Det er derfor menn baler med muskler, mens kvinner flest gir blaffen i dem. Det samme kan gjelde silikoninnlegg og store pupper.

- Markedsinteressen er sammensatt av det som har verdi for eget kjønn og for det andre kjønnet, sier Sørlie. Han mener svarene i denne undersøkelsen ville vært annerledes om man hadde spurt om hva som er av betydning for en kvinne som vil gjøre inntrykk på personer man er nær eller er interessert i. Professoren synes presisjonsnivået i undersøkelsen er lavt, om mener fortolkning må skje på samfunnsnivå og ikke på smågruppe eller individnivå.

EN AV TRE KVINNER innrømmet at de bruker mer tid på å bekymre seg for vekta enn økonomien, jobb eller familie. 29 prosent sier de er mest redd av alt for å gå til tannlegen, 16 prosent svarte at de lette etter ny jobb og 40 prosent innrømmet at deres verste frykt var å måtte prøve klær i en butikk med felles prøverom.

En av tre har løyet til venner om hvor mye de veier, en av fire svarte at de har gjort det samme overfor partneren. Og dette finner vi igjen i Norge.

Når SSB kjører sine sedvanlige levekårsundesøkelser dreier det seg om selvrapportering av vekt. Det viser seg at de tykke lyver, de sier de er lettere enn de er.

For fornøyde er vi slett ikke. I en ny undersøkelse blant nordmenn mellom 18 og 35 år kom det fram at hele 30 prosent av befolkningen har fått utført plastisk kirurgi eller ønsker å få det.

Hva øker markedsverdien på sjekkemarkedet? Er det grunn til å være deppa om man er smart?

- Det kan være fruktbart å differensiere mellom ulike nivåer av kontakt og ulike nivåer av grupper. Det som gjør inntrykk på andre mennesker er den personlige presentasjonen, det å være et ekte, tydelig og åpent menneske. Det er stort sett dette, og ikke rumper og pupper. I alle fall ikke når det blir snakk om mer inngående kontakt, sier Sørlie.

Men samfunnslivet er preget at mye overflatisk kontakt, og i det umiddelbare møtet kan mer overflatiske egenskaper slå ut som viktigere. For eksempel hevder forskere at de pene får bedre jobber. I mer inngående bekjentskap er et veltrimmet ytre imidlertid ikke nok til å dekke over for eksempel kontaktproblemer.


NOK EN UNDERSØKELSE,
denne foretatt av magasinet LighterLife som den britiske avisa også refererer til, viser at en av fem kvinner som slanker seg innrømmer at de gjemmer mat på hemmelige steder. Nesten halvparten av dem som slanker seg på nyåret gir opp etter en uke.

- Vi har hatt eksempler på kvinner som gjemmer mat i vaskemaskinen, under plasten i frokostblandingsesken og til og med i ermene, sier Bar Hewlett, grunnleggeren av LighterLife.

Det dreier seg om desperate kvinner, og virkeligheten overgår jo livet på film. Imidlertid er dette et fenomen vi er blitt kjent med gjennom skjermen. Sopranos mafiosokone Ginny, later som hun har et forbrenningsproblem mens hun spiser sjokolade sittende på gulvet på vaskerommet.

Hewlett mener hemmeligheten er å ta et oppgjør med de emosjonelle problemene som får en til å overspise, noe verdens mest kjente slanker Oprah har snakket om i årevis allerede. Hun nådde for øvrig vekttoppen i 1992. Da hadde hun etter eget utsagn slurpet i seg saften fra pølsepakkene. Hun veide 107,5 kilo.

Sørlie er enig i at indre problemer kan føre til misnøye med egen kropp, det dreier seg om såkalt attribusjon, der de psykiske vanskelighetene er de som egentlig må ordnes opp i. Man kan altså forlede seg selv til å tro at alle ens problemer løses om man blir slankere, mens realiteten er en annen.

Og vi gjør det slett ikke lett for oss selv. En avstemning blant de britiske kvinnene viser at det er folk som Beyoncé Knowles vi sammenligner oss med. Hun ble kåret til den kvinnen i verden med mest sexy figur. Men det betyr jo bare problemer for oss andre.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets syltynne nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

JO-HO! Destinys Child feirer at skjebnen sto dem bi da de proposjonene skulle utdeles. Nå henger resten av verdens kvinner seg opp i disse kurvene.
VAKKERT:</B> Jane Austen (1775-1817) skrev om blant annet smarte damer i boka Stolthet og Fordom. Nå er den filmatisert igjen, med Keira Knightley (bildet), som ikke har vektproblemer, men får gjennomgå for sutring med tykke silikonlepper.
<B>VEKTFOKUS:</B> Kvinner kan finne på å tro at alle livets problemer løser seg om de bare får kontroll over vektnåla. Det er i grunnen lite sannsynlig.
OPRAH:</B> I 1992 var hun på sitt tjukkeste. Siden har store deler av karrieren bestått av å snakke om det.
GINNY SACK:</B> Holder på med sin evigvarende slankekur mens hun spiser sjokolade i skjul på vaskerommet. Til mannen sier hun at det dreier seg om et problem med forbrenningen.
<B>VANSKELIG FORBILDE:</B> Beyonce Knowles i Destinys Child er mange kvinners umulige forbilde.