SKAPT DEBATT: - Jeg visste at å skrive om diagnoser ville påkalle reaksjoner, og jeg vil derfor ta opp tråden og utdype litt, skriver Håvard Tjora. Illustrasjon: LISA AISATO
SKAPT DEBATT: - Jeg visste at å skrive om diagnoser ville påkalle reaksjoner, og jeg vil derfor ta opp tråden og utdype litt, skriver Håvard Tjora. Illustrasjon: LISA AISATOVis mer

- Læreren ønsker å hjelpe og ber om ekstra tiltak, men tiltakene kommer ikke

- Finnes ikke midler til «Gråsonebarna», skriver Håvard Tjora.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

[faktaboks](Magasinet): Etter at jeg skrev artikkelen «Syke tilstander», om problemene knyttet til overdiagnostisering i skolen, har det haglet inn meldinger, og debatten har gått høyt i sosiale medier.

Tilbakemeldingene har variert fra et klapp på skulderen for å ta opp et tema mange kjente seg igjen i, til illsinte meldinger der jeg blir beskyldt for å være uvitende, tråkke på barn med diagnoser, og for å ikke kjenne til opplæringsloven.

Jeg visste at å skrive om diagnoser ville påkalle reaksjoner, og jeg vil derfor ta opp tråden og utdype litt.

For å avklare litt rundt begrepsbruken først. Det som vakte sterkest reaksjoner, var at jeg skrev at man i noen tilfeller sykeliggjør atferden til barn.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn