Lars Lyx

Magasinet jakter på «Norges kuleste campingvogn». Denne gangen havnet vi i luksusegget til Lars Brekke (47) i Stjørdal.

- Ei mer sjarmerende vogn enn min finnes vel knapt.

Det var alt som sto i mailen vi fikk fra Lars Brekke. Uka etter sendte han telefonnummeret sitt på oppfordring. Da var han hjemme fra jobben som kontrollromsoperatør i Nordsjøen. Vi slo på tråden for å få historien bak den turkishvite eggvogna fra 1966.

- Jeg kjøpte min første amerikaner i 2000. Det var en hvit og blå Ford. Etter hvert som vi reiste rundt i Norge og besøkte biltreff i Sverige, fikk vi lyst til å ha ei vogn vi kunne sove over i. Men det kunne ikke være hvilken som helst campingvogn.

For den måtte stå til bilen. Lars trålte nettet og ymse bilblader på jakt etter den perfekte vogna, og skjønte fort at dette ikke kom til å bli lett. Etter å ha jaktet hele høsten, satte han inn en annonse i et svensk bilblad i 2004.

- Den var i Norrköping. Jeg og en arbeidskollega tok turen ned for å se på den. Jeg var solgt ved første øyekast.

- Hvor god plass er det i den?

- Skal vi sjå. Kristin, har du nøklene til vogna? Jeg har parkert den nedi hagen her, skjønner du. Nei, det står ikke noe størrelse. Vent litt, så skal jeg finne målbåndet.

Vogna lyder navnet SMV 12 Lyx, og er den svenske campingvognfabrikkens luksusutgave fra 1966. Men Sörby Mekaniska Verksted har ikke alltid laget ferievogner. De begynte som bakerimaskinprodusenter i 1948. Det som fikk verkstedet til å gå fra brød til rullende vogner, var en aldri så liten disputt den ene eieren hadde med kona si.

LUKSUSUTGAVEN: I 1950 kranglet et svensk ektepar om hvordan de skulle dra på ferie. Resultater var et kompromiss mellom reiselyst og sommerhytte - og en campingvognfabrikk var født. I år fyller SMV 60 år. Lars Brekke i Stjørdal sikret seg sin 1966-modell SMV 12 Lyx i 2004. Alle foto: HÅVARD KALLESTAD
LUKSUSUTGAVEN: I 1950 kranglet et svensk ektepar om hvordan de skulle dra på ferie. Resultater var et kompromiss mellom reiselyst og sommerhytte - og en campingvognfabrikk var født. I år fyller SMV 60 år. Lars Brekke i Stjørdal sikret seg sin 1966-modell SMV 12 Lyx i 2004. Alle foto: HÅVARD KALLESTAD Vis mer

I 1950 kranglet Helmer Berglund og kona så busta føyk om hvordan de skulle dra på ferie. Resultatet var et kompromiss mellom konas drømmer om en sommerhytte og Helmers ubendige reiselyst. En campingvognfabrikk var født. I år fyller SMV 60 år - og leverer campingvogner som bare det.

- Visste du at SMV fyller 60 år i år?

- Nei, men det kan sikkert stemme. De var tidlig ute, svenskene. Skal vi se: Vogna er 1,8 meter bred og lengden er fire meter. Ja, den er ikke så stor, da, vet du.

- Hvor mye tid bruker dere på den?

- Eh, Kristin, hvor mye tid … Hehe, ja, vi bruker en del timer, kan du si. Den må jo vaskes og poleres. Men både vogna og bilen står lagret inne om vinteren. De brukes bare når sola skinner.

- Dere har ikke vurdert å kjøpe ei moderne campingvogn?

- Nei, det har vi ikke. Både vi og ungene trives med den vi har. Ei moderne campingvogn ville jo ikke stått i stil til bilen.

Lars og Kristin har vært over hele Sverige med vogna. Eller så godt som. Hvert år pleier de å dra på Classic Car Week hos söta bror i Rättvik for å møte likesinnede og vise fram bil og vogn. Der møtes 4-5000 bilfrelste årlig for å speile seg i krom og la seg bergta av klassiske former. Å være medlem av Hell Cruisers amcar-klubb med postadresse Hell forplikter.

Lars Lyx

- Han jeg kjøpte den av, hadde helt maken bil som meg, bare ett år yngre. Jeg kjøpte min 1955-modell Ford Sunliner Cabriolet høsten 2004. På en nettauksjon i USA.

- Var ikke det skummelt?

- Jo, det var litt skummelt. Og jeg hadde gjort det én gang tidligere.

Første gang kjøpte han også en Ford. Men bilen var ikke i den standen han hadde sett for seg. Heldigvis fikk han solgt den. På det andre forsøket var Lars mer heldig. Han fikk tak i en bil som «absolutt var verdt pengan», som han sier. Nå står den trygt parkert foran campingvogna. Det er Fords toppmodell fra 1955.

- Jeg trodde egentlig den var tofarget blå, men da den kom hit til Norge, så jeg at den var tofarget grønn. Det er en sjelden kombinasjon. Du kan jo si jeg hadde flaks.

Den matcher det gamle, svenske egget til minste detalj.

- Det som er litt artig er nummerskiltet på vogna. Det er V6612. V er det gamle registreringsnummeret for Nord-Trøndelag. 66 står for 1966 - og 12 er typebetegnelsen til vogna.

- Hva med bilskiltet?

- Det er V8550. 55 er for årsmodellen. Og V8, vel, du kan jo gjette.

- Hvordan får man tak i sånt?

- Du får det på biler som er eldre enn 1970/71. Hvis de er ledige. Da kan du velge og vrake. Så det lønner seg å ha bil og vogn fra den tida, kan du si.

- Bruker dere vogna som vanlig campingvogn?

- Å ja, det er en bruksgjenstand. Det er bilen også. For to år siden dro kona og jeg i retning biltreffet i Sverige. Vi kjørte 280 mil i løpet av femten dager, og endte opp på  Öland. Jeg har en kollega som bor der. Med oss på turen hadde vi yngstemann som nå er tretten og en skolekompis av ham.

Lars forteller at det bare er yngstemann som blir med foreldrene på tur. De to andre ungene - på 21 og 26 - nøyer seg med å låne bilen en gang iblant.

- Men hva er det med Sverige?

- Det er en del biltreff der. Og så er det en helt annen interesse for gamle biler og campingvogner enn det er i Norge.

- Har dere campet før?

- Nei. Men yngstemann har alltid hatt lyst på campingbil. Det har han vel kanskje fortsatt, men det blir neppe aktuelt.

- Jeg regner med at du ikke har planer om å kvitte deg med vogna?

- Eh, jeg har faktisk avertert både bil og vogn nå i år. Han jeg kjøpte den av, angret seg, skjønner du. Jeg fikk brev fra ham i fjor - og jeg har fått en telefon i år.

- Så hvis du får et tilbud du ikke kan motstå?

- Nja. Den er jo priset så høyt med hensikt. Og kona vil ikke selge den i det hele tatt. Så den blir vel.

STRAMME LINJER: Hvert år drar Lars og kona på Classic Car Week hos söta bror i Rättvik for å vise fram bilen og vogna.
DETALJER: Vogna er et eldorado i teak og tidsriktige detaljer.
HJEMMESYDD: Nips og unødvendig stæsj må vike for hjemmesydde gardiner, lampeskjerm og puter.