Le med Laila

Folk mente hun bare var i stand til å spille sinnssyke figurer og nevrotiske damer. Men det Laila Goody (31) gjør nå, er til å le av.

DEN TRISTE MANNEN på radioen synger jazz, pianotonene blander seg med saksofonen og Laila Goody snakker som en veddeløpskommentator. Men hun senker stemmen nå.{ndash}Det hender at jeg tenker: «Hvorfor orker jeg dette?»Norges mest prisbelønte unge skuespiller sitter der, tar en sup til av rødvinen sin {ndash} før hun sier:{ndash}Men jeg tror ikke jeg kan så mye annet. Jeg er stuck . For evig inneklemt i dette, sier hun.{ndash}Jeg hadde en tanke om at det skulle bli lett å skille jobb og privatliv. Men du skal hente opp så jævla mye galskap, du skal grave så dypt i deg selv at det gjør vondt. Et par av de rollene jeg har hatt, de har vært så gjennomgrubla at jeg har måttet spise to middager hver dag fordi jeg har vært utkjørt. Det er et tøffere yrke enn jeg hadde trodd. KIRKEKLOKKENE RINGER og kveldsskyene driver i hennes retning, over ei bru, under ei bru, forbi rekken av trehus {ndash} herregud så trøtt hun er {ndash} hun er så sliten at hun nær stuper. «Turbo-Goody», sier de i avisene. Det får ikke hjelpe. Laila skritter gjennom slapset. Over henne er Trondheim trolsk, og Nidelva renner rett ved siden av henne. Det er denne ruta hun går hver søndag for å hente seg inn igjen. {ndash}Du er sterkere enn du tror. Men jeg bærer hele jævla røkla med meg. Som et instrument. Skuespiller . Du blir kritisert for måten du bruker kroppen på, måten du bruker stemmen på. Det er så innmari personlig. Det skal koste, men noen ganger koster det for mye.HUN HADDE JOBBET ni år på Nationaltheatret da hun forlot Oslo for ett år i fjor høst. {ndash}Jeg kjørte meg fast. Det var en følelse av at det begynte å gro sånn rød plysj mellom tærne mine. Den Nationaltheater-plysjen. Klaustrofobisk. Jeg måtte bare ut og lufte meg. På Trøndelag Teater spiller hun mattegeniet Cathrine nå, i det bejublede stykket «Proof». Og denne uka hadde filmen «Jonny Vang» verdenspremiere under filmfestivalen i Berlin. Med Laila Goody som den beint fram rå dama Tuva.{ndash}Jeg har ikke sett filmen. Vi gjorde oss ferdige i sommer. Siden har jeg bare vært inne og dubbet en sexscene. Du vet, når du er naken er det vanskelig å feste lyd på kroppen. Var det forresten foten din jeg traff nå?Laila sparker, hun fekter. Hun er en mitraljøse av en dame. DET VAR KJELL ved Trondheim Trafikkskole som hadde vekket henne. «Timen må dessverre avlyses» skrev kjørelæreren i tekstmeldingen.{ndash}Faen. Jeg hadde gledet meg slik til å kjøre bil i dag. Bare komme bort fra alt. Jeg brukte opp pengene mine på interrail på den tida det var vanlig å kjøre opp. Jeg begynner å føle meg utenfor nå. Noen sa at det tar lengre tid å lære når du har fylt 30. «Tull,» sa jeg. Men så satt jeg oppe på Tyholt, de første fem timene, med tårer i øynene. Jeg klarte ikke å starte bilen. Det er sårbart. Mye mer personlig enn jeg trodde. Det har vært noen kjøretimer hvor jeg bare har vært kjempelei meg resten av dagen. Og nå tenker jeg «det er ikke sikkert det går». Laila Goody sitter der og driver selvransakelse og spiser bacalao på Bakklandet.{ndash}Det som er negativt med meg, er at jeg er så jævlig utålmodig og hissig. Jeg har av og til fått høre at jeg er litt brå. Men hun ser så mild ut, Laila Goody.{ndash}Jo, men jeg er gammeldags. For jeg syns at teateret må være et hellig rom. Det skal være en jævlig konsentrasjon der. Det skal ikke være noe snikksnakk. Jeg har nok bjeffet til kolleger om det .{ndash}Har du såret folk?{ndash}Ja, men jeg kan ikke nevne navn. Enkelte har gjerne sagt «slapp av, hvem er du?». Jeg tror ikke at alle er like glad i temperamentet mitt. {ndash}Når tente du sist?{ndash}Om bord i et fly. {ndash}Såpass?{ndash}Ja, jeg ble forbanna. Jeg hadde teppe over meg. Og så kom det en flyvertinne som ville se om jeg hadde på beltet. Hun ga seg ikke, ba meg surt om å stramme det. Da brølte jeg: «Unnskyld meg, servitrise, bare gå og finn den kaffen!» Noe sånt. Litt slemt. Men når folk ikke oppfører seg høflig, blir jeg jævla sint. Laila vokste opp i Stavanger og Rosendal, Hardanger, med engelsk far og norsk mor.{ndash}Jeg var denne ballettjenta, du kunne alltid se meg med knute bak i håret, rosa pastellfargede klær, rosa rom. En prinsessedrøm. Jeg begynte på Stavanger katedralskole. Ble med i den rocka gjengen. Og gikk fra rosa til svart.Skuespiller ble hun også, da. {ndash}Min psyke passer til å være skuespiller. Ikke til å være ballettdanser.«Jeg var denne ballettjenta, du kunne alltid se meg med knute bak i håret, rosa pastellfargede klær, rosa rom. En prinsessedrøm.»Laila Goody UNGGUTTENE I TEGNESERIESJAPPA Avalon kjenner henne igjen. Hun sneik rundt hyllene der i går også. {ndash}Jeg skal bare vise disse journalistene hva jeg liker, roper hun til betjeningen. {ndash}Jeg har lett etter én tegneserie. Outland. Dødsbra politisk satire. Og se her. House of Raging Women. Veldig reint, veldig sort, om to håpløse jenter. Jeg kunne egentlig brukt hele lønna mi her. Jeg hadde en skikkelig tegneseriesamling en gang. Men jeg solgte den. Det som er med tegneserier, er at du kan få ting inn i livet ditt som aldri skjer i virkeligheten.VIRKELIGHETEN, BAKKLANDET Skydsstation. Det er bare stearinlysene i kafeen som gir lys til ansiktet hennes.{ndash}Skal du gifte deg snart, Laila?{ndash}Jeg har sagt at jeg holder kjærlighetslivet mitt unna filofaksen min. Dessuten har jeg prøvd det.{ndash}Hva for noe?{ndash}Ja, det var en kort periode da jeg var gift. Fra jeg var 23 til 25. Det er en del av historien min. Det var en ung, overimpulsiv handling. Jeg har verdens beste kjæreste nå, og jeg vil ha barn. Men jeg har lært... {ndash}Var skilsmissen opprivende?{ndash}Det var som et brudd med en kjæreste . Laila Goody og skuespillerkollegaen hadde tatt ringene med seg inn på Tinghuset i Oslo. Det var få som visste.{ndash}Bryllupet var lite seriøst, sier Laila, hun kikker blygt i bordet.{ndash}Ja, det var ikke så mye å snakke om.«DEN NORSKE DIVATRONEN står tom. Er Laila Goody i stand til å fylle den?» spurte Morgenbladet i en endeløs innledning til et intervju med Goody selv. «Vil du at alle skal elske deg?» spurte bladet videre.Laila svarte, som en diva:«Jeg er ganske prippen som skuespiller. Ikke vil jeg gjøre reklame, og heller ikke såpeting, bare film og teater som jeg personlig finner interessant.»Det er mens vi fortsatt går opp langs Nidelva at Laila begynner å hisse seg opp. {ndash}Jeg mener, TV2 kan bare gi opp. Og kunne bare NRK bruke penger på å lage noe bra snart. Det er så sinnssykt mye dårlig der ute. DEN STRÅLENDE LAILA kan finne på å smelle. Som da hun for to år siden plutselig sto i brodden for kvinneopprøret ved Nationaltheatret. «Erik Stubø må ta tak i jentene i ensemblet i større grad. Jeg blir forbanna hvis han ikke gjør det snart,» uttalte hun. {ndash}Jeg ble revet med, det var dumt, innrømmer hun i dag.Og har mer på hjertet også.{ndash}Jeg blir jævlig provosert av dem som er fiendtlig innstilt til feminismen. Ikke det at jeg hater menn. Men jeg krever respekt. Empati. Og noe annet: det er så enten eller i dette landet. Enten er du damebladsberte eller så er du Margreth Olin. Jeg elsker dameblader. Og jeg tar på leppestift 15 ganger om dagen. Det betyr ikke at jeg svikter kvinnen for det.DET ER BLITT SEINT for henne.{ndash}Jeg må hjem nå. Finne hulen min. Men jeg er litt glad i dag. Fordi det ikke gikk til helvete. Nå vet jeg at jeg ikke kommer til å dø. Ikke av dette teaterstykket heller. I toppen av det røde huset legger hun seg ned på skinnsofaen med teppet over seg. Og der er tulipanene som mamma sendte til henne. Og der er tegneserien hun kjøpte. Og det er snart natt. Alle prisene hennes er stuet bort, i Oslo et sted. NRK Radioteatrets pris. Gösta Ekmans Nordiske Minnefond. Per Aabels ærespris. Narvesen-prisen. Gullruten. {ndash}Du blir rørt. Men dagen etter tenker jeg, de prisene hjelper meg ikke en dritt. Og det er det jeg sier: På en grå dag som denne føler jeg meg like teit som før.bernt.jakob.oksnes@dagbladet.no

<HLF>Favorittlektyre: </HLF> Hjemme etter endt dag stuper Laila Goody ned på sofaen, finner fram siste NEMI og drar siste teppet over seg. {ndash}<TH>Jeg kunne brukt hele lønna mi på tegnserier, sier hun.
<HLF>Laila i vinden: </HLF> Etter ti år i turbotempo brøt Laila Goody opp med Oslo og Nationaltheatret.