Leselysten

Møt pornoskribent Thea Isagel Eriksen (32).

Om jeg onanerer mens jeg skriver? Nei, jeg er nok litt for opphengt i setningsoppbygning og teknikk til det. Ikke leser jeg andres erotiske tekster, heller. Jeg er en skikkelig egoskribent, ler Thea Isagel Eriksen (32).

Vi får ymse bilderpå netthinna når vi prøver å se for oss de erotiske forfatterne bak mer eller mindre heldige pseudonym som «Man eater», «Supergutt», «Stor sak» og «Villig og 17». Men selv om mange sikkert setter kaffen i halsen av Theas tekster, nøyer den lærerutdannede sexforfatteren seg med å sette kaffen på spisestuebordet. Med lysblonde krøller og rosablomstrete kjole ser hun nesten ut som Synnøve Solbakken. I et idyllisk, gult trehus rett innenfor svenskegrensa bor Thea sammen med ektemann og tre døtre på 4, 6 og 8 år. Og her, enten på terrassen eller ved bordet vi sitter nå, gjerne mens hun er alene, men også mens ungene løper rundt i huset, kan Thea se for seg følgende:

Du kjenner hvordan orgasmen tar meg med inn i en bisarr blanding av fortid og nåtid. I et øyeblikk som bare er og ikke vil bli mer enn det. Jeg kjenner boblende glede og bunnløs sorg når jeg smelter inn i deg. Jeg har lyst til å gråte og le. Så blir vi stående slik til bølgene ebber ut som ringer i en mørk innsjø. Hjertene hamrer, pusten din er rask mot halsen min og jeg kjenner lukten din. Lukten din som er helt spesiell for deg. Jeg får lyst til å holde deg fast inni meg og alltid lukte deg. Men du sklir slapt ut av meg.

Denne gjør meg kåt. Erotiske noveller skal gjøre noe med deg, sier forfatter Laila Ulveseth.

Regnet høljer ned i hovedstaden. Rundt et skrivebord i et kontorlokale sitter fire mennesker med store papirbunker i fanget. Sjokoladekjeks og druer står på pulten til juryformann og Cupido-redaktør Terje Gammelsrud. Han setter brillene på nesa og noterer seg at Ulveseth ble kåt. Det oser ikke akkurat sex, men det er like fullt jurymøte for Cupidos årlige erotikkonkurranse.

– Dette er en kjappis. Teksten er tett, kompakt og direkte, og den er full av klisjeer. Men den funker, sier psykolog og spesialist i klinisk sexologi Sissel Schaller ved Institutt for klinisk sexologi og terapi.

– Og så er det en tekst for dem med en uniformsfetisj. Det er mange som er glade i uniformer, sier Ulveseth.

Forlagsdirektør Einar Røhnebæk i Aller Forlag kikker opp fra papirene sine.

Leselysten

– Hvorfor var det ingen som sa det til meg da jeg droppa militæret?

Klimaanlegget går for fullt på det lille kontoret på Rodeløkka. I løpet av sin 23 år lange karriere som redaktør og utgiver av Cupido, har Terje Gammelsrud lest 14 000 dampende heite tekster. Til årets novellekonkurranse har han mottatt 260 bidrag, nå sitter juryen igjen med ni finalister.

– Kvaliteten på erotiske noveller har økt de siste åra. Jeg synes den nye generasjonen skribenter nærmer seg seksualitet på en ny måte. Skildringene er frodige og levende. De tøyer grensene, og de prøver ut nye roller og mønstre. Jeg tror det å skrive erotiske tekster er blitt mer stuereint. Det er ikke mye skyld og skam å spore lenger, sier Gammelsrud.

Helt stuereint er det imidlertid ikke, og da Knut Faldbakken slaktet boka «Refs» tidligere i år, etterlyste han en kvalitetsskala for å anmelde porno og erotikk.

– Som litterær sjanger kan erotiske tekster bli vurdert som kilde for tenning og utløsning, som inspirasjonskilde til seksuell aktivitet og som formidler av kunnskap om seksualitet. De kan også vurderes som metode for utforskning av egen seksualitet og som ren underholdning, sier Gammelsrud.

– Jeg synes erotiske historier bør få en plass i litteraturen slik krim har.

Medlemmene i juryen nikker. Den siste tida har de lest erotikk så øyet er blitt stort og vått. De har pløyd gjennom alt fra banale fortellinger til glitrende tekster som har fått opp pulsen.

– Hvordan kan fire forskjellige mennesker komme fram til én vinner?

– Seksuell tenning og holdninger til seksualitet er et individuelt, uensartet og mangfoldig fenomen, og menn er like forskjellig som kvinner er det. Det man tenner på, er personavhengig. Noen er rå, andre er sofistikerte. Hva slags typer noveller man liker, avhenger av hvor man selv er på oppløpssida. Noen ganger kan en kort og direkte tekst fra en togtur fungere bedre enn tekster med lange innledninger og avslutninger, sier Gammelsrud.

– Det kan også avhenge av kjønn. Det er kanskje klisjépreget sagt, men menn tenner gjerne på konkrete, visuelle beskrivelser, mens kvinners preferanser ligger mer i konteksten, sier Sissel Schaller.

Juryen blar og kommenterer seg gjennom tekster med titler som «Bjørn og rådyr», «Commando» og «Hot cuisine». De setter minus i margen ved språklige klisjeer som «din stive stang» og «ditt lille sted», og blir enige om at en novelle som må leses tre ganger uten at pulsen øker, ikke kvalifiserer. De stopper opp ved novellen «Etterspill». Her skildres trekantsex i et fast, heteroseksuelt parforhold.

Mia stønner overrasket når han likevel stivner og spenner kroppen i bue mot henne, og skynder seg å gape over han igjen. Jeg ser pikken hans pulsere, spermaet pumper inn i munnen til min kone i tunge, kraftige ladninger som hun ikke klarer å svelge unna, det pipler ut munnvikene og renner ned skaftet, på magen hans, på dressbuksa og bokseren. Jeg svelger, munnen min er tørr. Kortvarig glede, tenker jeg. Mia smiler, ser opp på Rune, mørk i blikket, svett i panna. «Deilig,» hvisker hun og sikler, ler, svelger og slikker i seg.

– Dette er mitt favorittbidrag. Disse svetter og lukter og føler, sier Ulveseth.

– Og så er de blide. Det er bra, sier Røhnebæk.

– Ja, og teksten er godt skrevet og den holder meg nysgjerrig, sier Schaller.

– Deilig, forførende og sprudlende, sier Gammelsrud.

Jurymedlemmene er enige – «Etterspill» er den beste sexnovellen.

Skogen blir tettere og grusveien smalere, helt til den stopper ved Theas dør. Thea jobber som lærer og har alltid vært glad i å skrive. Våren 2006 kom hun over Cupidos novellekonkurranse. Hun sendte inn fem bidrag i to klasser. To av bidragene kom blant de ti beste i begge kategorier og alle ble kjøpt.

– For å skrive erotiske tekster må jeg løsrive meg. Tørre å bruke ord og vendinger som i begynnelsen føltes unaturlig og tabu, og som i starten var en barriere. Ingen ting av det jeg skriver er selvopplevd, men de erotiske tekstene kan inneholde deler av noe jeg har tenkt eller følt. Jeg må kjenne på mine egne følelser for at teksten skal bli troverdig. Sette meg inn i situasjoner og se for meg det som skjer. Det er viktig at det føles ekte, og at hjertet er med, forteller Thea.

– Hvordan jobber du fram tekstene?

– Jeg liker å male fram stemninger, og legger mest vekt på lidenskap og følelser i novellene mine. Jeg skriver som en kvinne, for en kvinne. Menn er kanskje mer «pang-pang-ferdig».

– Hva slags reaksjoner møter du når du forteller at du skriver erotikk?

– Jeg skriver alltid under pseudonym, da har jeg en større frihet. Men selv om det ikke akkurat er det første jeg sier til folk, har jeg hittil heller ikke møtt noen negative reaksjoner. Venninnene mine synes det er kult, men mannen min har ikke noe behov for å lese tekstene. Han tenker at dette er min verden. Da jeg fortalte svigermor at jeg skulle bli intervjuet av Dagbladet, sa hun «da kjenner ikke jeg deg», sier hun og ler.

– Å stå fram med navn og bilde kan slå begge veier for min framtidige karriere, men det kan kanskje være med på å gi erotikk en plass i litteraturen. Jeg er stolt av tekstene mine og har ikke noe å skjemmes over, sier Thea Isagel Eriksen.

– God erotikk er vel i tekst som i praksis. Først må du pirres, uten å bli tatt for hardt i før du er klar for det, sier Frode Johansen (30). Han er en av få som alltid skriver under fullt navn. Frode begynte å skrive erotiske tekster i 18-årsalderen, og han begynte med det rett og slett fordi han var kåt. Og fordi han likte å skrive. Nå bor han i Boston i USA der han skriver på det som forhåpentligvis skal bli hans første roman. Til høsten gir han ut sin første skjønnlitterære novellesamling på Tiden Norsk Forlag.

– Erotikk er til kroppslig forbruk, og skal ikke først og fremst utfordre og overraske, men fungere. Å sammenlikne erotikk med barnelitteratur er kanskje ikke så dumt som det høres ut. Det er ikke lett å holde på oppmerksomheten til en sjuåring, i hvert fall ikke lenge av gangen. Letter du grepet bare det aller minste, snor de seg ut av det, og finner en leke de har mer moro med. Sånn er det også med kåte voksne som har plukket opp en tekst på jakt etter seksuell stimulans, sier Johansen, og utdyper:

– Forventningene er så klare og uttalte, at alt som befinner seg litt på siden, bør holdes utenfor. En hjerne som arbeider på spreng for å samle trådene, tar blod fra underlivet. Likevel er det med erotikk som med barnelitteratur at det er fullt mulig, hvis man har en forsiktig hånd, å tilsette vitaminer. Noe som vekker tanken etter at det umiddelbare behovet er tilfredsstilt, og får en til å vokse som menneske på en eller annen måte, sier Johansen, som kjenner flere gode skjønnlitterære forfattere som er blitt refusert, blant annet av Cupido. Neppe fordi tekstene er dårlige litterært, men fordi de er for originale og krevende til å fungere i en seksuell sammenheng.

– Ordene og fantasien får næring av hverandre og vokser, der og da, og plutselig har jeg en ferdig tekst. I heldige øyeblikk får jeg også lagt inn noe som leseren husker etter at kåtheten har lagt seg, slik de gode erotikkforfatterne gjør. Skal man finne et kunstnerisk påskudd for å være erotikkforfatter, må det vel være dette. Som alle andre forfattere bidrar de jo til å utvide grensene for hva som lar seg tenke og utføre, sier JohansenHans egne tekster er et utslag av hans fantasier, men det betyr ikke at det er fantasier som lenge har kvernet rundt i hodet og deretter er satt på papiret.

– Erotiske noveller begynner sjelden med penetrasjon eller orgasme. I stedet lover den en stigning i opphisselsen, for så å oppfylle hva den har lovet. Den når høydepunktet, daler forsiktig, og slipper mildt taket i leseren i løpet av utpustingen, mens hjertet ennå banker, før sigaretten, tørkerullen og lakenvasken etterpå.

cko@dagbladet.no

Dette sier norske kjendiser om sitt forhold til sexlitteratur:

Gro Isachsen, sexolog:
- Erotikk kan gjøre noe positivt med seksualiteten vår, og sette oss i kontakt med vårt eget begjær. Mange mennesker synes det er problematisk å lese erotikk, men det er nettopp disse menneskene som trenger erotikken mest. Menn blir fortere tent enn kvinner, og de vil ha mer action. Jeg tror kvinner ønsker en hel historie, gjerne pakket inn og utbrodert med tanker og følelser.

Christer Falck, programleder:  
Jeg sa en gang at Jaa9 og OnklP skulle få hver sin hockeybag med porno dersom de solgte mer enn 5000 eksemplarer av albumet «Sjåre Brymæ». Det var bare ljug… Når det kommer til erotisk litteratur, har jeg ikke lest så mye. Det siste jeg leste var Kjetil Rolness’ «Porno». Og så leste jeg noen halvdodgy Henry Miller-bøker da jeg var femten

Anne B. Ragde, forfatter:
–Jeg har jo skrevet to erotiske romaner selv, men jeg leser ikke erotikk. Jeg synes rett og slett at kvaliteten på erotisk litteratur er for dårlig – det er patologisk og klinisk – og jeg synes ikke kvaliteten er blitt bedre, heller. Gammel erotikk er fortsatt det beste.

Cecilie Kjensli, redaktør for cpunktet.no:
– Selv om jeg har et profesjonelt forhold til sjangeren, er jeg ikke blitt så blasert at erotisk litteratur ikke funker om settingen er spennende. Tidligere leste jeg utelukkende for å kåte meg opp, mens det i dag er en del av jobben min. Jeg digga forresten «Uten en tråd» av Jens Bjørneboe, og kunne ikke fatte hvorfor den boka som gjorde meg så kåt ble slakta i sin tid.
Mads Larsen, forfatter:
– Det er flott å bli kåt av noe man leser, men for meg bør det være som erotiske overraskelser i god litteratur som ikke er skrevet utelukkende for å pirre.  «Long Firm»-trilogien til Jake Arnott er spennende gangsterlitteratur med erotikk og kjønnsroller langt vekk fra klisjeene.

Martine Aurdal, redaktør i Ny Tid:
– Jeg leser ikke bøker for å bli kåt, men kan plutselig bli det likevel. Mye god litteratur er erotisk uten at boka behøver kalles «erotisk litteratur», som jeg i noen tilfeller oppfatter som en innsnevring av forfatterskap som Vigdis Hjorths. Som med de fleste andre erfaringer, tror jeg man kan lære av å lese om andres.

Sossen Krohg, skuespiller:
– Jeg har alltid søkt erotikk, særlig i min ungdom og som ung voksen. Jeg var så heldig å ha en fabelaktig mann – det er jo menn man bruker til sånt. Erotisk litteratur og film har jeg ikke noe spesielt forhold til, men det jeg har kommet over, har jeg likt. Nå er jeg ikke så opptatt av erotikk lenger. Jeg kjenner min begrensning og begrensningen er alderen.

Wenche Steen, eks-Playboy-sjef :
– For å være ærlig, så har jeg ikke noe forhold til erotisk litteratur. Ikke ser jeg i erotiske blader, og ikke ser jeg på pornofilmer. Det gjorde jeg heller ikke da jeg var daglig leder av norske Playboy. Jeg tenner ikke på det og har ingen glede av det. Men jeg synes det kan være flott å se bilder av vakre, nakne mennesker.

DROPPER PSEUDONYMET: - Erotikk er til kroppslig forbruk, og jeg skal ikke først og fremst utfordre og overraske, men fungere, sier Frode JOhansen (30).
RO OG INSPIRASJON: - For å skrive erotiske noveller må jeg løsrive meg. Tørre å bruke ord og vendinger som i begynnelsen føltes unaturlig og tabu, sier Thea Isagel Eriksen. Hun får ro og inspirasjon til å skrive i huset ved Leirsjøen.
EN SAMLET JURY: - Seksuell tenning og holdninger til seksualitet er et individuelt og mangfoldig fenomen, sier Terje Gammelsrud. Jurymedlemmene kom til slutt frem til en vinner.
EROTIKK-KONKURRANSE: Magasinet Cupido mottok 260 bidrag til årets novellekonkurranse.
SEXFORFATTER: Thea Isagel Eriksen (32).