DØGNRYTMEN VIKTIG: Når du legger deg for seint eller sovner foran tv-en frarøver du deg selv nattesøvn.
DØGNRYTMEN VIKTIG: Når du legger deg for seint eller sovner foran tv-en frarøver du deg selv nattesøvn.Vis mer

Lite søvn gjør at andre oppfatter deg som mindre attraktiv

Skjønnhetssøvn er ingen myte.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- De fleste psykologer og leger møter folk som sliter med søvn. Ofte er behandlingen avspenningsøvelser, men ifølge forskning har mer søvnrettede teknikker bedre effekt, sier psykolog Ane Wilhelmsen-Langeland, tilknyttet Institutt for Psykologisk Rådgivning og Bergen Søvnsenter.

Hun har doktorgrad i søvn og er opptatt av at fagfolk må lære om riktig behandling til riktig diagnose, og hva som kjennetegner de ulike søvnlidelsene, noe hun skriver om i et innlegg på nettstedet pykologisk.no.

Når du legger deg for seint eller sovner foran tv-en frarøver du deg selv nattesøvn. Noen står opp og legger seg til så ulike tider, at døgnrytmen ikke får stabilisere seg. Slike vaner kan forlenge innsovningstida, gi urolig søvn og gjøre at du våkner midt på natta eller for tidlig, ifølge psykologen. En søvnig hjerne funker dårligere enn en uthvilt. Lite søvn gjør også at andre oppfatter deg som mindre attraktiv.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn