Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Livredd for hovmesteren

Restaurant Arakataka har fått et alvorlig serviceproblem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mariboes gate 1, 0183 Oslo 23 32 83 00 Mat: ***** Miljø: ***** Service: ** Total: **** - HER ER DET SOM det pleier. Robinson så seg rundt i det stappfulle, hyggelige lokalet med de store vinduene, de små bordene og den lange bardisken. For Robinson og Fredag er nesten blitt stamgjester på Arakataka. Den relativt nyåpnede restauranten bak Torggata Bad tok dem med storm ved første visitt - noe som medførte en seksstjerners anmeldelse. Etter noen uker med engasjerte - og uenige - tilbakemeldinger fra lesere, er det på tide med ny evaluering.

- Ny meny! jublet Robinson da ventetida på bord endelig var over, for ventetid er det alltid på Arakataka. - Det var på tide. Den andre var i og for seg utmerket, men nå trengte vi nye utfordringer. Og det gjorde de sikkert på kjøkkenet også.

DEN NYE MENYEN er spennende, og enda mer fiskedominert enn den forrige. Og maten på Arakataka holder fortsatt jevnt høyt nivå. Meget høyt. Enten det er ovnsbakt lyr på ertepuré med skogssopp og baconsjy. Det er originalt, velsmakende og gjennomført.

- Det skulle ikke forundre meg om mange av de som har skrevet og klaget har kommet hit med litt gale forhåpninger, mente Robinson. - Når en restaurant får seks stjerner, forventer man kanskje et superluksussted, men det er jo ikke Arakataka. Fredag nikket enig, med munnen full av deilig breiflabb.

- Nei, men alle steder må bedømmes ut fra sine intensjoner, og dette var virkelig et seksstjernersbrasseri da det åpnet.

FLESTEPARTEN AV klagebrevene om Arakataka har dreid seg om service. Etter flere besøk var dette fortsatt en gåte for Robinson og Fredag: Både de og andre gjester ble alltid behandlet med høflig oppmerksomhet. Stemningen var god, betjeningen vennlig og avslappet.

Men så: Ny hovmester på jobb - og da var situasjonen en annen. Den gode stemningen var borte, betjeningen listet seg redde rundt og håpet hovmesteren ikke skulle skjelle dem ut. Det gjorde han likevel - høylytt og til stadighet, og for absolutt ingenting. Og gjester som dristet seg til å stille spørsmål måtte også regne med å få gjennomgå.

Robinson ba fryktsomt om regningen, og formelig rømte lokalet: - Der fikk vi grundig demonstrert at man kan lage så god mat man bare vil, uten at man nødvendigvis lykkes. Et måltid er en totalopplevelse der stemningen rundt bordet er avgjørende for opplevelsen. Og den skapes ikke minst av betjeningen.

Illustrasjon: Originalt: - Ny meny! jublet Robinson. Maten på Arakataka holder fortsatt jevnt høyt nivå. Espen Rasmussen Vignett: ROBINSON & FREDAG

Hele Norges coronakart