- Løper etter sine egne prosjekter

Nett-piratene har satt i gang noe få ser rekkevidden av.

BERLIN (Dagbladet.no): - De nye systemene for fildeling utvikler seg så fort at piratene nå løper etter sine egne prosjekter, sier sosiolog, universitetslærer og forsker Felix Stalder til Dagbladet.no.

Vi møter sosiologen som underviser i medieøkonomi ved University of Applied Sciences and Arts i Zurich på konferansen Oil of the 21. Century i Berlin.

- Men jeg anser egentlig ikke at piratene kontrollerer fildelingen. De leverer bare infrastrukturen.

- DET MEST INTERESSANTE i dette fenomenet er å se omfanget og den enorme energien. Fildeling er etablert som et nytt paradigme i veldig stor skala. Fenomenet er veletablert, men samtidig helt i startfasen. Store selskaper og mainstream-media vil ikke røre det, men de vil måtte endre seg veldig fort, sier Stalder.

Han peker på at industrien er delt i måten de reagerer på:

- Media følger fildelingsmarkedet tett. En masse seeding og lekkasjer kommer fra PR-avdelingene i selskapene, samtidig som de juridiske avdelingene deres forsøker å bekjempe det. Det er en radikal endring som foregår. Bransjen kontrollerer ikke lenger distribusjonssystemet, og de har nå valget om de skal bruke det eller ikke, sier forskeren.

- KAPITALISME ER basert på begrensede ressurser, men dette gjelder ikke lenger for mange typer medieinnhold. Det er ikke lenger mulig å kontrollere kopier. Fildelerne er oppvokst i en forståelse av at det å kontrollere kopier er en dårlig ting. For dem betyr forsøkene på å stoppe fildeling å skape begrensning der det egentlig ikke fins noen, sier Stalder.

Forskeren mener det er et stort demokratisk potensiale i utviklingen, og sammenligner det med spredningen av trykkpressen:

- Den gang ble tekst tilgjengelig for mange til en lav pris. Det skapte en kultur som gjorde at en større andel av befolkningen lærte å lese. Det er det samme i dag - utviklingen har stort demokratisk potensiale. Dessuten har dette stor betydning for hvordan mennesker forstår sin egen kreativitet. Myten om den ensomme forfatter erstattes av kreativitet som noe i konstant forandring, forklarer Stalder.

DET ER MANGE mulige utviklingstrekk forskeren ser for seg. Han tror noen av de store film, musikk- og tv-selskapene vil gå over ende, at mange vil bli mindre og en del trolig vil bli overtatt av andre selskaper. Men han tror ikke den samlede kulturproduksjonen vil bli mindre selv om man ikke kan ta betalt for hver kopi:

- Det kan godt hende det blir laget færre blockbustere til 200 millioner dollar. Men jeg tror ikke det vil gjøre verken kvaliteten eller kvantiteten på kulturproduksjonen mindre.

Sosiologen er bekymret for hva som kan skje hvis de store selskapene prøver å ta tilbake kontrollen over distribusjonen av kopier. Man må i så fall gå så dypt inn i teknologien at det blir et demokratisk problem:

- Da må du kontrollere hver enkelt datamaskin, hele internett eller tilsvarende. Det er i så fall en veldig farlig utvikling, og dreier seg i realiteten om å begrense personvern og ytringsfrihet, mener forskeren.

EN MÅTE Å tilpasse seg på, er å basere inntektene i større grad på reklame. Det gjør allerede tv-selskapene, og avisene - både papirutgavene og gjennom sine nettutgaver.

- Oppmerksomhet er det mangel på. Dermed vil det fortsatt være i medieindustriens interesse å komme på forsiden av Mininova. Men det finnes en fare for at alt innhold i realiteten blir betalt innhold. Fordi det teknologisk blir enklere å filtrere ut reklame, vil man kanskje plassere det dypere inn i produktet. Slik som da BMW betalte produsentene for at James Bond skulle kjøre BMW i den siste filmen.

- Der ligger et potensiale for mer manipulasjon av brukerne, sier Stalder.

Han er i så fall ikke overbevist om at brukerne vil oppdage og forhindre det.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

PIRATE BAY: Distribuerer store mengder serier, film og musikk, selv om de saksøkes jevnlig.
MEDIEØKONOMI: Noen av de store film, musikk- og tv-selskapene vil gå over ende, mange vil bli mindre og en del vil trolig bli overtatt av andre selskaper, sier Felix Stalder.
DRIVER MININOVA:</B> 23 år gamle Erik Dubbelboer har startet den populære nettsiden fra gutterommet. Hvis ikke bransjen tilpasser seg kan man godt se for seg at Mininova tar over EMI, sier Stalder.
SAMLET AKTIVISTER OG FILDELERE: Nye perspektiver på åndsverk var tema for konferansen i Berlin.