Magalog med klasse

Acne Paper er på samme tid leseverdig mote- og livsstilsmagasin og smart markedsføring av klesmerket Acne.

I MORGENTIMENE en augustdag for 34 år siden, skjedde noe skrekkinngytende og ekstraordinært som straks ble del av Manhattans mytologi. En 24 år gammel franskmann balanserte ut på en stålvaier han hadde spent ut mellom de nye tvillingtårnene verden kjente under navnet World Trade Center.

Philippe Petit, som den unge gatesjongløren fra Europa het, hadde forberedt den spektakulære forestillingen i seks og et halvt år, helt siden dagen han tilfeldig hadde kommet over bilder av de to ennå ikke reiste høyhusene på et tannlegekontor i Paris. I tre kvarter balanserte han på vaieren - danset, nærmest - helt uten noen form for beskyttelse. Bare ved hjelp av en balansestav bevegde han seg fra det ene tårnet til det andre åtte ganger. Han la seg til og med ned og hvilte på vaieren, med staven over magen.

I siste nummer av det svenske livsstilsmagasinet Acne Paper sammenlikner Petit manøveren med en fugls hvile.

I det lange intervjuet forteller franskmannen at han - i motsetning til hva mange tror - ikke unngikk å se ned da han balanserte mellom takene på to av klodens høyeste hus, men snarere syntes synet av verden langt der nede var vakkert: «… ved å se ned, smaker du på tomrommet. Visst gjør det deg redd, men det gir deg også styrke.»

ARTIKKELEN OM Petit, som i forbindelse med femårsjubileet for 11. september ble udødeliggjort på forsiden av prestisjemagasinet The New Yorker, er ett av en serie interessante intervjuer i det påkostede engelskspråklige bladets femte utgave.

I dette nummeret, som har eleganse som overordnet tema og er gjesteredigert av den profilerte svenske moteskaperen Lars Nilsson, forteller den legendariske skodesigneren Manolo Blahnik at eleganse er noe du simpelthen har eller ikke har - «og det er ingenting du kan gjøre med det».

New York-kunstneren og Marc Jacobs-modellen Rachel Feinstein beklager seg over estetisk forfall i hverdagen.

I en meget underholdende dialog forteller stylist- og musikerparet Camille Bidault-Waddington og Jarvis Cocker om hvordan foreldrene deres kledde dem opp i plagg de syntes var fryktelige, kunstfotografen William Wegman snakker om sine tallrike hundemodeller og Lanvin-designer Alber Elbaz smigrer Acne Papers norske redaktør Thomas Persson ved å kalle ham «en meget, meget elegant mann».

BLANSEKUNSTNER: Philippe Petit har balansert uten sikring mellom skyskrapere i hele verden. I siste nummer av Acne Paper sammenligner han det med en fugls hvile. Foto: SCANPIX
BLANSEKUNSTNER: Philippe Petit har balansert uten sikring mellom skyskrapere i hele verden. I siste nummer av Acne Paper sammenligner han det med en fugls hvile. Foto: SCANPIX Vis mer

PERSSON REDIGERER et magasin som er finansiert av det ekstremt suksessrike svenske klesmerket Acne, der nordmannen bærer tittelen creative director.

Det som gjør Acne Papers to årlige utgaver interessante, er imidlertid at de er mer leseverdig enn mange uavhengige magasiner.

Lista over intervjuobjekter, som mang en livsstilspublikasjon vil misunne Acne- redaksjonen, forteller om upåklagelige kontakter. Acne Paper er eksempel på et fenomen som er i ferd med å bre om seg i den internasjonale mote- og magasinindustrien: At kles- og livsstilsfirmaer lanserer publikasjoner som likner mer på magasiner enn på tradisjonelle kataloger, samtidig som uavhengige magasinutgivere gjør suksess med blader som handler om shopping og kan likne produktkataloger.

Fenomenet omtales ofte som «magalogues» - magaloger. Rundt tusenårsskiftet lanserte den prestisjetunge amerikanske magasinutgiveren Condé Nast, som har både The New Yorker og Vanity Fair i porteføljen, kvinneshoppingmagasinet Lucky, som har fått flere konkurrenter til å utgi liknende blader. Samtidig har klesmerket Abercrombie & Fitch nylig relansert sitt motemagasin A & F Quarterly, og det japanske merket Uniqlo startet Uniqlo Paper.

«Forhåpentlig betrakter folk oss som interessante, mer enn som et påtrengende merkemagasin,» uttalte Persson om Acne Paper til International Herald Tribune, som nylig skrev om bladfenomenet og frykten det skaper i de tradisjonelle motemagasinene.

I ACNE PAPERS femte utgave er nemlig klesmerket Acne tilstede bare ytterst diskré. I moteseriene er Acne-plagg blandet med produkter fra Commes des Garcons, Junya Watanabe og John Galliano. For øvrig er det ikke mer enn navnet og bladets «masthead» som forteller at publikasjonen markedsfører det svenske klesmerket.

Ikke bare intervjuobjektene, men også flere av bidragsyterne, er prestisjenavn som mangt et uavhengig magasin trolig ville hatt problemer med å få til å arbeide for seg: I femte utgave bidrar både den internasjonalt anerkjente svenske moteillustratøren Mats Gustafson og fotografen Peter Schlesinger, som er avbildet i en rekke David Hockney-arbeider, med kunst.

Blant bladets tidligere medarbeidere hører både den legendariske fotoveteranen Lord Snowdon og Ryan McGinley, et toneangivende navn i dagens New York-kunstmiljø. Også lanseringen av Acne Paper har foregått i upåklagelige omgivelser, enten det har vært på den meget eksklusive kinesiske restauranten Davé i Paris eller på Operakällaren eller Moderna Museet i Stockholm.

UTGIVELSEN AV et blad som Acne Paper, som understreker motebransjens intense flørt med kunstverdenen, er en smart og mer sofistikert form for merkevarebygging i ei tid der vanlige annonser ikke er tilstrekkelig.

Bladet, som med sine spørsmål-svar-intervjuer kan likne både Andy Warhols Interview og det nå nedlagte svenske magasinet Sex, forsøker å gjøre Acne-merket mer eksklusivt og interessant. Så lenge resultatet er så leseverdig som nummer fem antyder - og så lenge man ikke glemmer at Acne Papers viktigste jobb er å markedsføre moderselskapets plagg - er det liten grunn til å moralisere.

Denne saken står på trykk i dagens Dagbladets Søndag. Du kan lese flere saker fra Søndags-magasinet på denne samlesiden.


kabu@dagbladet.no

STILFULLT: Svenske Acne Paper, hvis siste forside er prydet av den tidligere VG-reklamemodellen Jenny Vågan, representerer en ny type blanding av markedsføring og livsstilsmagasin.