Magasinet fikk designpris

Dagbladets lørdagsbilag Magasinet ble tildelt «Merket for God Design» på Designdagen 2002.

DAGBLADETS MAGASINET ble torsdag ettermiddag den første norske avisa som er blitt tildelt en slik designpris. - Magasinet har en sikker formgivning med stor gjenkjennelighet fra utgave til utgave. Typografien er god og bildene holder internasjonalt nivå. Vi liker også bruken av illustratører, og forsidene har ofte en intensitet som formidler personlighet og dramatikk, sier administrerende direktør Jan R. Stavik i Norsk Designråd. Mye av æren tillegges vår egen designer Torfinn Solbrekke. Han har vært med og jobbet med Magasinet helt fra tegnebrettstadiet. Hege Duckert som var redaktør for Magasinet fra starten er også fornøyd: - Vi synes dette er stat, og det er særlig gøy siden ingen norske aviser har fått denne utmerkelsen før, sier Duckert. Hun tror Magasinets styrke ligger i det tette samarbeidet mellom journalistene og formgiverne. - Designen er ikke løsrevet fra innholdet. Derfor en den også sårbar. Vi er avhengige av svært gode bilder og god tekst for å lykkes. Til sammen 69 bedrifter og organisasjoner fikk «Merket for God Design» på Designdagen, som ble arrangert på Hotel Bristol i Oslo. Mottakerne er plukket ut av en uavhengig jury, og består av både bedrifter og designere innenfor kategoriene grafisk design, industridesign, tekstil- og konfeksjonsdesign, møbeldesign og digitale produkter og løsninger. DET HØRES KANSKJE TRAUST UT, men blant dem som fikk Merket for God Design var Forsvaret, som ifølge juryen har satset bevisst på design det siste året. Det har vært en suksess, og medført et rush av vervinger til Telemarksbataljonen. Det var den vernepliktige offiseren Dag Leraand som i sin tid brakte ideen på banen. Han argumenterte pågående for en helhetlig design mens han var i Forsvaret, og sjefene lot seg overtale. Det ble en suksess. Sjokoladepapiret Bocca fra Nidar, nettsidene Forskning.no, nettsidene til Maihaugen, to ulike fritidsbåter og en rullator med maskulint tilsnitt har også fått samme utmerkelse. Som mange hadde ventet ble også porselensprodusenten Figgjo hedret for fatet «Figgjo Planet 40» og for produktserien «Figgjo Ting». Flyselskapet Widerøe har kommet i ny design i år, og jubler over at det førte til utmerkelse: - Vi er råstolte. Selskapet har aldri fått en designutmerkelse tidligere, sier prosjektleder Trude Erlandsen. Det er Scandinavian Design Group (SDG) som står bak den nye utforminga. OM DU HAR PROBLEMER med biler som stopper er «Startloop» nyheten for deg. Dette er en innretning som erstatter vanlige startkabler. Den er laget av Hareide Designmil i Moss, mens Øyvind Resch har stått for ideen. Fordi den har en oppsiktsvekkene form, og er en teknisk nyvinning, ble også den hedret med designutmerkelse. - Startloop erstatter startkabler for små og mellomstore biler. Kabelen plugges inn i uttaket for bilens sigarettenner og kan få bilen startet uten hjelp fra andre, sier Resch. ÅRETS KLASSIKERPRIS gikk til tre kandidater. TV2 fikk prisen for logo og grafisk profil, Hadeland Glassverk for serien «Tangen», og Stokke Gruppen for en stol ved navnet «Move». Prisen deles ut til produkter som har vært på markedet i minst 10 år, og hedrer god design som fungerer år etter år. TV2 fikk også Merket for God Design for sitt web-tv-tilbud. Designen av etikkettene på et estisk ølmerke sikret at SDG for andre år på rad kunne putte den internasjonale designprisen i lomma. Juryen mener designen har løftet emballasjen opp på internasjonalt nivå, og foredlet et allerede etablert ølmerke, som i dag utstråler kvalitet og ser friskt ut. - Det er nesten morsomst på kundens vegne. Etter at vi avsluttet designprosessen har omsetningen økt, og Saku Originaal er i dag Estlands mest solgte øl. Det blir som å sette brudeparet opp på kaka, sier daglig leder Anne Gro Gulla i Scandinavian Design Group. ÅRETS UNGE TALENT er verdt å legge merke til. Designer Cecilie Frostad Egeberg på 27 år har laget en helst spesiell parfymeflakong der godlukta kan påføres gjennom små smykker du fester på kroppen. Den kan strykes på med en pensel, eller være en lek med duftenede såpebobler. - I dag ser neste alle parfymeflakonger like ut. Jeg har prøvd å gjenskape en sensualitet og en følelse av luksus rundt dette med påføring av parfyme, sier vinneren. - Boblene blåses på huden og frigir parfyme, forklarer Egeberg, som har hentet inspirasjon av såpebobler. Frodstad Egeberg laget parfymeserien Perdu/Stroke/Elusive som sin avsluttende oppgave ved St. Martins College i London. Ideen er nå kjøpt opp av et nederlandsk byrå, og studenten er i ferd med å etablere seg som en internasjonal designer. PÅ MØBELFRONTEN gjorde sunnmøringene et kraftig innhugg. Stokke Gruppen og Fora Form fikk «Merket for God Design» for alle sine tre innsendte stoler. - Det ligger mye på 50- og 60-tallsdesign nå. «Loop» er en stil som skaper oppmerksomhet overalt. Den gir en wow-opplevelse, sier markedssjef Arild Bakke i Fora Form. Stolen «Peel» har fått mye oppmerksomhet for den oppsiktsvekkende formen som et appelsinskall. Den har nå hentet hjem designpris, i likhet med Sven Iver Systhes designklassiker «Planet» fra 1965, som fikk utmerkelse for sin nye konstruksjon. DEN GJEVESTE PRISEN AV ALLE stakk Elite Sport og Panorama Design med. Hedersprisen for God Design får de for grafisk profil og emballasjen til Bavac sportundertøy. – Jeg er veldig glad! Dette inspirerer til videre satsing på design, sier daglig leder Paul Bukier i Elite Sport. - Et helstøpt grafisk uttrykk og innovativ innpakning gjør Bavac sportsklær til en produktserie som virkelig skiller seg ut i markedet, heter det i juryens begrunnelse. De andre nominerte til årets Hederspris var nyskapningen "Startloop", stolen "Peel" fra Stokke Gruppen og kontorstolen "Savo Ikon" fra Savo. KRONPRINSESSE METTE-MARIT er den høye beskytteren for Norsk Designråd. Hun var ikke til stede under dagens utdeling, men avslører at hun liker danske Arne Jacobsen. - Jeg har ingen spesiell favorittdesigner, men det er mange dyktige norske designere. For eksempel Peter Opsvik, Norway Says og Liminal. Tripp Trapp-stolen til Peter Opsvik er nesten genial i enkelheten sin, sier kronprinsessen. Les om alle prismottakerne på Norsk Designråd Er du enig? Hva synes du er god norsk design? Delta i debatten! astrid.meland@dagbladet.no

SJOKOLADE:</B> Nidar fikk Merket for God Design for sjokoladen Bocca.
<B>MAGASINET:</B> Fikk i dag Merket for God Design. Dagbladet er første norske avis som er blitt tildelt en slik designpris.
<B>KLASSIKER</B> Stolen Planet så dagens lys første gang i 1965, men fremstår nå i forbedret utgave og som mottaker av Merket for God Design 2002. Stolen er et samarbeid mellom et samarbeid mellom designer Sven Ivar Dysthe og møbelprodusenten Fora Form.
FORSVARET HEDRES:</B> Telemark Bataljon får Merket for God Design for sin nye visuelle profil. Profilen preger alt fra nettsider og brosjyrer til interne trykksaker.
MASI BESTIKK:</B> Martin Otto Fougner fikk Merket for God Design blant de unge talentene for dette bestikket.
UNGT TALENT: Cecilie Frostad Egeberg (27) fikk designpris for sin parfymeflakong.