Mager kost

Jeg tror fortsatt at jeg vil se litt rar ut i bikini, men jeg føler meg i det minste litt sunnere.

HVIS DET HADDE vært mulig å spise sjokolade uten å bli kvalm, hvis man kunne elske uten å bli såret, hvis det bare hadde vært mulig å drikke ubegrensede mengder vin uten å gjøre dumme ting eller bli bakfull dagen etterpå, hvis man bekymringsløst kunne bruke penger uten å bli blakk, og spise så mye fett og sukker man ville uten å bli feit? Da hadde livet vært verd å leve. Men inntil videre...KALENDEREN KIKKER forventningsfullt ned på sommeren, og badebuksa kommer med lengselsfulle rop om å bli reddet fra sin bortgjemte plass innerst i klesskapet. Jeg er helt overbevist om at min forkjærlighet for nettopp sjokolade, vin, piker, ødsel, fett og sukker har gjort meg til en greiere, blidere og smartere fyr. Men når jeg studerer min soignerte sjels og mitt veltrente intellekts hylster, kroppen, så er den verken vakrere eller slankere enn i fjor. Det må jeg gjøre noe med. Og på samme måte som katolikkene mener at de kan rense seg for synd ved å repetere enn bønn et visst antall ganger, går jeg på denne tida av året gjennom den sekulære botsøvelsen der jeg bestemmer meg for å spise sunt og magert (og nytt av de siste åra, veldig karbohydratbevisst). Det varer som regel ei ukes tid, uten noen annen effekt enn at jeg føler meg litt flink, og blir minnet på hvor godt jeg i grunnen liker de tingene jeg er for råflott til bry meg om resten av året.AGURK- OG YOGHURTSUPPE MED STEKT SQUASHAgurksuppe er noe jeg spiser flere ganger i løpet av sommeren, enten som lunsj eller som forrett. Ved å steke noen squash og ha dem oppå, blir det lettere å tenke på det som en hovedrett, selv om jeg må innrømme at jeg sjelden blir stappmett. Det kan også være godt med litt kokt eller bakt fisk eller noen skiver stekt kyllingbryst oppi, gjerne krydret med en ikke altfor sterk karriblanding. Hvis du får tak i tyrkisk yoghurt, som er litt tjukkere enn norsk, så er det bra. Nok til 47- 8 dl yoghurt naturell1 1/2 agurk, skrelt og grovhakket1/2 løk, finhakket2 ts korianderfrø, knust i en morter, eller nymalt1 ts spisskummen, nymalt1 ts sukkerevt 2 fedd hvitløkevt litt chilisaften av 1 lime1 squash2 ss olje1- 2 ts provencekryddersaltHa yoghurt, agurk og løk i en kjøkkenmaskin og kjør til du har en jevn blanding. Krydre med koriander, spisskummen, sukker og eventuelt litt hvitløk og chili. Smak til med salt og limesaft. Del squashen i tre og del hver bit i båter. Varm olje i ei stekepanne over høy varme. Krydre squashen med provencekrydder, salt og eventuelt litt koriander og spisskummen og stek i panna ved sterk varme i 4- 5 minutter. Det kan være lurt å steke squashen i to omganger. KIKERTSALATJeg bruker nesten bare kikerter som jeg kjøper på boks. Det er muligens mer rosverdig å bruke tørre kikerter som man legger i bløt over natta, men jeg er mer ute etter å bli mett enn å få komplimenter. Det er nesten ingen grense for hva du kan tilsette en kikertsalat. Jeg synes det er viktig å finne en balanse mellom noe søtt og noe syrlig, derfor bruker jeg løk og små biter av granateple. Hvis du har oppi noen stekte skiver aubergine, så er det også godt, det samme er fetaost og pinjekjerner som du har ristet i panna.Nok til 2- 4 til forrett, 1 til middag1 boks kikerter, væsken helt ut1 rød løk, skåret i tynne skiver2 små tomater, grovhakket1- 2 ss finhakket persille eller frisk korianderfrøene fra 1/2 granateple, eller 1/2 mango, skåret i små bitersaften av 1- 2 lime, eller 2- 3 ss rødvinseddikolivenoljenymalt svart pepper og saltBland kikerter, løk, tomat, persille og granateple i en bolle. Hell over limejuice og olje. Bland godt. Smak til med nymalt svart pepper og salt. avi@dagbladet.no