Majoritet eller minoritet?

Skoleetaten bruker begrepet minoritetsspråklig når elever i Oslo skal puttes inn i en statistikk:{ndash}Hvis en av foreldrene kommer fra et land utenfor Norge, blir eleven definert som minoritetsspråklig, forklarer rådgiver Gunn Riddervold ved Hersleb skole. {ndash}Også når eleven selv bare snakker norsk, hjemme og på skolen?{ndash}Ja, reglene er sånn. For klasse 10D stemmer ikke tabeller og virkelighet overens: Pernille, Eirik, Daniel, Anna, Lena og Anita blir gjort til en språklig minoritet i Oslo kommunes skolestatistikk, selv om de knapt kan et ord arabisk, portugisisk eller gresk. Morsmålet deres er, bokstavelig talt, norsk. Også King Yui, Aferdita, Halide og Umer har gjennom hele sin skoleoppvekst hatt faget norsk på linje med «de norske» elevene. De kan levere prøver som står til fem, lese nynorsk, de kjenner Ivar Aasen og Amalie Skram. Likevel er de blant de 20 elevene i klassen som Skoleetaten kaller minoritetsspråklige.Bare en håndfull elever i denne klassen har valgt tilpasset undervisning i norsk {ndash} de som kom seint til Norge og ikke fikk med seg hele barneskolen.